Citat:
Ursprungligen postat av tomtefader
Jag stör mig på att folk tror klockor mäta rörelse och inte tid. Det har inte slagit er in att den tillåtna rörelsen inte kan existera utan tid?
Det jag försöker säga är att tid inte är ett ting i sig självt, det är bara en måttenhet. Om jag säger att någonting är 20 meter långt så sätter jag det i kontrast till längden 1 meter. På samma sätt är tid en kontrast mellan rörelser.
Om jag sätter något kontrast till en pekarna på en klocka kan jag mäta tid i timmar. Om jag sätter något i kontrast till jordens rotation kring solen kan jag mäta det i dagar osv. Men jag kan alldrig ta ett ensamt ting och säga att det har tid som en egenskap eller en del i sig självt.
Universum är i ett konstant stadium av förändring och genom att jämföra förändringen hos olika ting kan jag uppmäta tid. Det är ju knappast så att det existerar något ting som ligger bortom det nuvarande ögonblicket.
Jag hade en gång en cykel, kan du påstå att den existerar nu? Jag kommer kanske få cancer, kan du säga att jag har cancer nu på grund av det? Nuet är det enda som faktiskt existerar i praktiken. Tid är alltså en måttenhet vi använder för att organisera vår vardag.
Att säga att rörelse inte kan uppstå utan tid är som att säga att ett rep inte kan finnas utan meter eller att vatten inte kan existera utan liter.