2008-05-28, 20:42
Medlem
Fraternités avatar
För att inte moderatorn grymtande ska sätta upp mig på sin hatlista vill jag börja med att säga att jag har sökt, och också funnit två trådar i ämnet. Den ena låg i (i mitt tycke) fel fora och den andra behandlade en annan aspekt av språkpennefenomenet.

Min fråga är helt enkelt om ni har några erfarenheter av språkpennor? För er som inte springer i takt med tekniken finns en bra bild på den här hemsidan: http://www.cpen.com/

Man drar alltså spetsen över ett ord eller, om pennan är fin, en hel mening och får den bilxtsnabbt översatt till valt språk. Främst letar jag egentligen efter en enkel variant som översätter engelska till svenska, så det är främst dessa pennors kvalitet jag vill diskutera.

Edit: Bilden på hemsidan är alltså till för att visa hur den ser ut. Efter en närmare undersökning märker jag att den där inte har någon display, vilket är finessen med de pennor jag söker.
Senast redigerad av Fraternité 2008-05-28 kl. 20:51.
Citera
2008-05-29, 00:14
Medlem
Egon3s avatar
Man kan nog inte säga att världen slagits med häpnad av C-Pen 200 etc.
Här är i alla fall en bild med display: www.mindflux.com.au/products/ctech/cpen600.html
Olympiadprogrammet som lockbete känns inte så seriöst.
En manual: www.mindflux.com.au/products/ctech/C_Pen_Manual20.pdf

Om man får önska fritt skulle man ju kunna dra pennan över en engelsk text och
via talsyntes få en grammatiskt och semantiskt korrekt svensk översättning i
örat. Helst utan annan dator än möjligen mobilen kopplad via IR eller blåtand.

När man ser vilka problem Babel Fish och Systran har med översättning så
inser man att språkmagi kräver mer än en pennformad scanner.

Logitech säljer sin digitala penna med mindre braskande löften:
www.logitech.com/index.cfm/mice_pointers/digital_pen/devices/408

Som OCR:ande lexikon gör Babylon ett snyggt jobb tycker jag. Kombinationen
Logitech io 2 och Babylon vore intressant att prova.
Senast redigerad av Egon3 2008-05-29 kl. 00:20.
Citera
2008-05-29, 00:25
Medlem
ейныйs avatar
Jag testade en sån en stund för två år sen. Kommer tyvärr inte ihåg vilken sort det var, men den klarade inte av hela meningar.

Läsaren var bra, och översättningarna fungerade bra för relativt vanliga ord och uttryck. Värre var det när det kom till tekniska termer, då var inte ordboken till nån hjälp alls.
Citera
2008-06-01, 00:10
Medlem
Fraternités avatar
Jag kanske ska förtydliga och säga att jag egentligen inte har några förhoppningar på att den skulle klara av att översätta meningar grammatiskt korrekt, utan snarare ord-för-ord. Det blir nog till att köpa en nu i veckan. Är det ingen annan som har erfarenheter att dela med sig av?

Logitech-pennan du länkade till verkar riktigt häftig. Man kanske skulle satsa på att bygga upp ett digitalt pennskrin.
Senast redigerad av Fraternité 2008-06-01 kl. 00:15.
Citera
2008-06-01, 10:05
Medlem
Egon3s avatar
För att komplettera det digitala pennskrinet, här är Nokia:
http://europe.nokia.com/su-1b
Citera
2008-06-06, 22:11
Medlem
Fraternités avatar
Helst ska man väl inte hålla på och bumpa upp sina egna trådar, men det kanske kan vara förlåtet om det besparar herr Moderator en framtida tråd i samma ämne.

Jag vill bara tillägga att jag har lånat en språkpenna av en kamrat och att den fungerar ypperligt. Den är säkert fem år gammal så de nya modellerna är förmodligen än bättre. Rekomenderas varmt och får fem av fem franska bröder i betyg.

Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
För att komplettera det digitala pennskrinet, här är Nokia:
http://europe.nokia.com/su-1b
Fantastiskt.
Senast redigerad av Fraternité 2008-06-06 kl. 22:25. Anledning: citatet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem