2008-05-29, 10:15
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Om ni skulle se frasen "varken man eller best", skulle ni då få intrycket av en tafatt försvenskning??
Absolut. Ska det ersättas med ett motsvarande svenskt idiom så passar nog "folk eller fä" bäst. Fast jag skulle inte använda mig av "varken" utan istället säga "vare sig".

Vare sig folk eller fä, alltså.
Citera
2008-05-29, 10:29
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
... Vare sig folk eller fä, alltså.
Precis! Den varianten har idiomets rytmik och en välgörande allitteration.
Citera
2008-05-29, 10:38
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Precis! Den varianten har idiomets rytmik och en välgörande allitteration.

Det håller även jag med om. Man bör dock vara uppmärksam på att mången språkpolis kräver negation i kombination med vare sig ... eller. Vill man vara dem till lags kan det därför vara lämpligt att tänka sig för.
Citera
2008-05-29, 10:50
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Det håller även jag med om. Man bör dock vara uppmärksam på att mången språkpolis kräver negation i kombination med vare sig ... eller. Vill man vara dem till lags kan det därför vara lämpligt att tänka sig för.

Visst, det heter ju ”inte vare sig ...”.
Citera
2008-05-29, 19:01
Medlem
Pubertals avatar
"Varken ängel eller djävul" så hade jag översatt det iaf, fast med tanke på hur andra har svarat här i tråden så kanske jag har missförstått vad uttrycket har för innebörd på engelska?
Citera
2008-05-29, 19:17
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pubertal
"Varken ängel eller djävul" så hade jag översatt det iaf, fast med tanke på hur andra har svarat här i tråden så kanske jag har missförstått vad uttrycket har för innebörd på engelska?
När "neither man nor beast" används av en vegofeminist så svarar inte mannen
mot en ängel. Då handlar det om att kvinnan ifråga inte nyttjar vare sig kött.
Citera
2008-05-29, 19:34
Medlem
Pubertals avatar
Citat:
När "neither man nor beast" används av en vegofeminist så svarar inte mannen
mot en ängel. Då handlar det om att kvinnan ifråga inte nyttjar vare sig kött.

Du är verkligen kungen av ordbajseri. Att göra sig förstådd är ingenting som man ska frukta, tvärtom så kan det vara bra att sträva mot det ibland.
Citera
2008-05-29, 21:41
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Du är verkligen kungen av ordbajseri. Att göra sig förstådd är ingenting som man ska frukta, tvärtom så kan det vara bra att sträva mot det ibland.
Tack, nu har jag ett mönster. Man kan aldrig bli tillräckligt övertydlig.
Citera
2008-05-29, 22:03
Medlem
Pubertals avatar
Citat:
Tack, nu har jag ett mönster. Man kan aldrig bli tillräckligt övertydlig.

Har ett mönster? Det är inte så att du SER ett mönster? Nåväl, jag vet ju att du är för cool för att släppa attityden och utveckla vad du menar med det, men du verkar ju veta vad uttrycket "neither man nor beast" betyder så om du skulle kunna förmå dig själv att vara behjälplig med en (språkligt) enkel förklaring så vore jag tacksam.
I annat fall kan du gott sitta kvar där uppe och skriva ytterligare något semilustigt vars enda poäng är att visa på din svulstiga självgodhet.
Citera
2008-05-29, 22:05
Medlem
GrönSnös avatar
Varken en man eller en Mona..

Kanske: "Varken man eller best"
Citera
2008-05-29, 22:57
Medlem
ейныйs avatar
Citat:
Har ett mönster? Det är inte så att du SER ett mönster? Nåväl, jag vet ju att du är för cool för att släppa attityden och utveckla vad du menar med det, men du verkar ju veta vad uttrycket "neither man nor beast" betyder så om du skulle kunna förmå dig själv att vara behjälplig med en (språkligt) enkel förklaring så vore jag tacksam.
I annat fall kan du gott sitta kvar där uppe och skriva ytterligare något semilustigt vars enda poäng är att visa på din svulstiga självgodhet.
Och du kan sitta där nere och jäsa i din egen bittra osäkerhet medan vi andra underhålls av Egon3s ordlekar. Ingen tvingar dig för fan att läsa det, som knappast var riktat till dig personligen.
Citera
2008-05-30, 05:21
Medlem
Nemesis1s avatar
Tack för all hjälp! Texten var förövrigt ämnad till "Nationernas nya dröm", en bok som jag håller på att skriva... I detta sammanhang används frasen:

"Varken folk eller fä skall sätta sig upp mot mig! Om en fiende utmanar mig avgör jag hans position med akustik. Vart han är på väg får jag reda på genom logik. Sen skjuter jag ett skott i luften i en vinkel jag avgör med ballstik, vilket får skottet att falla ner på fiendens huvud."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in