Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-05-28, 17:04
Medlem
zorb89s avatar
Hejsan, i förgår så skulle jag testa att koppla datorn till tv:n men gick inte. Men sen efter det så gick det inte spela upp med WinAmp (Bad DirectSound driver) alert kom upp och inget ljud alls fungerar och sen nere i hörnet så finns inte högtalarna kvar :O Alltså där man ändrar volymen så drivrutinen eller va nu de är som hänt har försvunnit Och jag är kass på sånt här, har provat att installera om moderkortet eftersom det är integrerat med ljudkortet men går inte.

Snälla hjälp mig, blir hur glad som helst om man kan få till det, känns som att sitta i en cell just nu.

Moderkortets namn är P4S8X-X. Och finns de någon som är bättre än mig på att hitta drivrutiner som är rätt så vore jag tacksam.

Ps: postar i olika trådar för vet inte vilken som är rätt
Citera
2008-05-28, 19:04
Medlem
Aldains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Hejsan, i förgår så skulle jag testa att koppla datorn till tv:n men gick inte. Men sen efter det så gick det inte spela upp med WinAmp (Bad DirectSound driver) alert kom upp och inget ljud alls fungerar och sen nere i hörnet så finns inte högtalarna kvar :O Alltså där man ändrar volymen så drivrutinen eller va nu de är som hänt har försvunnit Och jag är kass på sånt här, har provat att installera om moderkortet eftersom det är integrerat med ljudkortet men går inte.

Snälla hjälp mig, blir hur glad som helst om man kan få till det, känns som att sitta i en cell just nu.

Moderkortets namn är P4S8X-X. Och finns de någon som är bättre än mig på att hitta drivrutiner som är rätt så vore jag tacksam.

Ps: postar i olika trådar för vet inte vilken som är rätt

Ditt moderkort tillverkas av ASUS, och deras support site är extremt irriterande (mycket javascript, går inte att länka direkt).
Gå till http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us och skriv in P4S8X-X i Download uppe till vänster, välj Drivers i Select category, klicka Search info.
Klicka på länken som kommer upp, ladda ner SoundMAX Audio Driver version 5.12.01.3665 WHQL for Windows 98/ME/2K/XP och kör den.

Se även till att onboard sound är Enabled i BIOS, olika från modell till modell hur man kommer in, kolla manualen (brukar ibland finnas en flashscreen medans datorn bootar där det står tex Press DEL to enter setup).

Edit: Stavning..
Citera
2008-05-28, 19:37
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aldain
Ditt moderkort tillverkas av ASUS, och deras support site är extremt irriterande (mycket javascript, går inte att länka direkt).
Gå till http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us och skriv in P4S8X-X i Download uppe till vänster, välj Drivers i Select category, klicka Search info.
Klicka på länken som kommer upp, ladda ner SoundMAX Audio Driver version 5.12.01.3665 WHQL for Windows 98/ME/2K/XP och kör den.

Se även till att onboard sound är Enabled i BIOS, olika från modell till modell hur man kommer in, kolla manualen (brukar ibland finnas en flashscreen medans datorn bootar där det står tex Press DEL to enter setup).

Edit: Stavning..

Tack men funkar ej :/ allt okej i BIOS men hittade mitt moderkorts CD och skulle installera över SoundMax men detta kom upp då "Driver not found!"
Vad är detta för fel?

Edit:

Btw vilken install ska man välja för zipen ligger det 2 mappar i: "SE" och "W2K_xp"?
Senast redigerad av zorb89 2008-05-28 kl. 19:40.
Citera
2008-05-28, 19:46
Medlem
Aldains avatar
Citat:
Tack men funkar ej :/ allt okej i BIOS men hittade mitt moderkorts CD och skulle installera över SoundMax men detta kom upp då "Driver not found!"
Vad är detta för fel?

Edit:

Btw vilken install ska man välja för zipen ligger det 2 mappar i: "SE" och "W2K_xp"?

Tar för givet att du kör XP, så.. W2K_xp Får du det där felmeddelandet när du försöker köra den nerladdade filen?
Citera
2008-05-28, 20:10
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Tar för givet att du kör XP, så.. W2K_xp Får du det där felmeddelandet när du försöker köra den nerladdade filen?
nää då blir det massa andra konstiga meddelanden ist :O

Edit: sry nu sa jag fel, det händer INGET när man trycker på .exe filen.
Senast redigerad av zorb89 2008-05-28 kl. 20:13.
Citera
2008-05-28, 20:20
Medlem
Aldains avatar
Citat:
nää då blir det massa andra konstiga meddelanden ist :O

Edit: sry nu sa jag fel, det händer INGET när man trycker på .exe filen.

Kört repair install av XP? Boota från skivan och välj Reparera installation/Repair install.
Också kollat i ta bort/lägg till program att den gamla drivrutinen verkligen är avinstallerad?
Citera
2008-05-28, 20:52
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Kört repair install av XP? Boota från skivan och välj Reparera installation/Repair install.
Också kollat i ta bort/lägg till program att den gamla drivrutinen verkligen är avinstallerad?
HAr inte XP skivan tyvär, vet inte när jag kommer åt den :/ aa men eftersom det står "Driver" så måste det väl vara själva SIS MIDI eller vad det heter som strular?
Citera
2008-05-28, 21:06
Medlem
Hejsan1s avatar
Testa avinstallera ljud via Device Manager/Enhetshanteraren sen låt den hitta det igen och se ifall det blir förändring.
Annars kan jag tipsa om http://www.download.com/Realtek-AC-97-WDM-Driver-Windows-98-Me-2000-XP-2003-/3000-2120_4-10238712.html då många moderkort använde AC'97 ,nu hittar jag inte mycket info om just detta kort så det kanske inte gör det men värt att testa.
Citera
2008-05-28, 21:23
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Testa avinstallera ljud via Device Manager/Enhetshanteraren sen låt den hitta det igen och se ifall det blir förändring.
Annars kan jag tipsa om http://www.download.com/Realtek-AC-97-WDM-Driver-Windows-98-Me-2000-XP-2003-/3000-2120_4-10238712.html då många moderkort använde AC'97 ,nu hittar jag inte mycket info om just detta kort så det kanske inte gör det men värt att testa.
fanns inget att installera. fattar inget :O Enheten är liksom borta för de finns "lju CODEC" och så men det är väl fel? det går inte att avinstallera iaf. Okej ska testa
Citera
2008-05-28, 21:54
Medlem
zorb89s avatar
Testade med det programmet men efter installation och omstart så jaa... inget hände överhuvudtaget. går inte att starta programmet äns?
Citera
2008-05-28, 22:01
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Testade med det programmet men efter installation och omstart så jaa... inget hände överhuvudtaget. går inte att starta programmet äns?

möjligt att ljudchippet gick sönder ??? Hände mig när jag kopplade mellan dator och förstärkare.. en gnista och sen va det dött. men jag va glad iaf, fick ju köpa ett riktigt ljudkort, och vilket lyft det va
Citera
2008-05-28, 22:06
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot
möjligt att ljudchippet gick sönder ??? Hände mig när jag kopplade mellan dator och förstärkare.. en gnista och sen va det dött. men jag va glad iaf, fick ju köpa ett riktigt ljudkort, och vilket lyft det va
okej , NOOOO! Men jag drog en gul kabel ifrån moderkortet(skratta inte^^) och testade lite smått, sen gav jag upp för mitt grafikkort är äldre än farfar. Får testa XPskivan då antar jag först när jag får den och sen köpa ett nytt kort, kostar la inte ngt direkt. eller vfan köper en bärbar dator ist, sitter inte framför datan på sommarn ändå.. SKIT för klena chips asssa

EDIT: Kom på en sak, drog inte ljud till tvn utan från ett helt annat ställe på kortet och liksom borde ljudet kunna gå sönder då? borde inte USB uttag etc gå sönder då också? Rätta mig
Senast redigerad av zorb89 2008-05-28 kl. 22:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in