2012-12-12, 21:24
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockeyfrillan
Hur är det är det sämre personal på nätterna? För jag tycker servicen och maten är sämre framåt småtimmarna.

Är det? Jag har bara lagt märke till att de höjer priserna på menyerna, och går man dit på en fredagskväll eller lördagskväll så är det mängder av fulla, högljudda idioter som får en att tappa matlusten. Har inte märkt någon skillnad på service eller själva maten i övrigt.
Citera
2012-12-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Är det? Jag har bara lagt märke till att de höjer priserna på menyerna, och går man dit på en fredagskväll eller lördagskväll så är det mängder av fulla, högljudda idioter som får en att tappa matlusten. Har inte märkt någon skillnad på service eller själva maten i övrigt.

Är du säker på att priserna höjs, eller är det bara så att dom skyltar annorlunda? Det är väldigt vanligt att skylta med plus-meny på tavlorna, dvs är priset inte höjt, man får mer för pengarna så att säga.

De flesta kassörer kommer slå in plus-meny på nattimmarna, så länge som kunden inte säger att dom "bara" vill ha en mellan-meny.
Citera
2012-12-12, 22:00
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinnilsson403
Är du säker på att priserna höjs, eller är det bara så att dom skyltar annorlunda? Det är väldigt vanligt att skylta med plus-meny på tavlorna, dvs är priset inte höjt, man får mer för pengarna så att säga.

De flesta kassörer kommer slå in plus-meny på nattimmarna, så länge som kunden inte säger att dom "bara" vill ha en mellan-meny.

Nej, syftar på vanliga standardmenyer. Inte plusmeny överhuvudtaget. De vanliga menyerna brukar höjas med runt 5 kr på natten jämfört med dagstid, ska man ha plusmeny så kostar det 6 kr extra. En höjning på 11 kr alltså.

Nu var det visserligen ett tag sedan som jag besökte McD på natten, men senast var det i alla fall så. Tror inte de har tagit bort det högre priset på standardmeny. När jag frågade om höjningen så handlade det tydligen om att bland annat personalkostnaderna (med tanke på ob-tillägg etc) höjs på natten, och att det är anledningen till höjningarna på standardmenyerna.
Citera
2012-12-12, 22:03
Medlem
SeMeNoMores avatar
McD utefter motorvägarna brukar inte höja priserna. Däremot vet jag att en del gjorde det i innerstan.
Citera
2012-12-12, 22:44
Medlem
Deras "Big Tasty Bacon" är riktigt god
Citera
2012-12-13, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Nej, syftar på vanliga standardmenyer. Inte plusmeny överhuvudtaget. De vanliga menyerna brukar höjas med runt 5 kr på natten jämfört med dagstid, ska man ha plusmeny så kostar det 6 kr extra. En höjning på 11 kr alltså.

Nu var det visserligen ett tag sedan som jag besökte McD på natten, men senast var det i alla fall så. Tror inte de har tagit bort det högre priset på standardmeny. När jag frågade om höjningen så handlade det tydligen om att bland annat personalkostnaderna (med tanke på ob-tillägg etc) höjs på natten, och att det är anledningen till höjningarna på standardmenyerna.

Intressant. Ska höra mig för angående detta.
Ob-tillägget är grymt dåligt, ca 20 kronor på kvällen och 30 på natten om jag inte minns fel.

Hur skulle den ordinarie pristavlan funka (dvs den icke digitala, som ska finnas vid kassan)? Den digitala skulle inte vara några problem att ändra iaf.
Citera
2012-12-13, 13:03
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinnilsson403
Intressant. Ska höra mig för angående detta.
Ob-tillägget är grymt dåligt, ca 20 kronor på kvällen och 30 på natten om jag inte minns fel.

Hur skulle den ordinarie pristavlan funka (dvs den icke digitala, som ska finnas vid kassan)? Den digitala skulle inte vara några problem att ändra iaf.

Du får gärna höra dig för. Samtidigt kan det vara så att jag minns fel, för det var ett tag sedan jag fick dit på natten. Men jag vill minnas att nattmenyn var mer begränsad (alla kaffesorter säljs tex inte på natten), och att det var något dyrare även om man inte väljer plusmeny.

Jag vet dock inte hur den ordinarie pristavlan funkar på natten, då jag oftast vet vad jag vill beställa. Men den digitala tavlan är säkert lättare att ändra, och det är nog den som flest människor tittar på.
Citera
2012-12-13, 16:14
Medlem
SalaQs avatar
man höjer inte priser på nätter vad jag vet. då måste du skylta om all som inte är digitalt.
precis som nån säger blir det plusmeny eller dubbel Qp osv.

nivån på natten beror på olika restauranger men jag kan intyga i att kvaliteten sjunker då de inte följer tidskorten. alltså burgare som på dagen ligger i maximaltt 10 minuter används ine och de kan lgga där upp emot en halvtimme till timme.
Citera
2012-12-13, 16:18
Medlem
SalaQs avatar
ob för nåt år sen var
ob1 ca 21-23 kr
ob2 ca 35 kr
ob2 är olika tider beroende på hur länge man har öppet men generellt var det väl typ kl 02.00 till 06.00.

har jobbat 11 år på mcd innan jag slutade och har varit på många kurser. varit restaurangchef på 2 restauranger och har aldrig hört om höjda priser pga ob2.
behöver inte betyda att det inte finns dock.
skulle inte förvåna mig om de gör så i stockholm. har hört mycket skit om de rest.
Citera
2012-12-13, 20:59
Avslutad
OB-tillägg:
Citat:
Måndag - fredag, kl. 20.00 - 06.00 19.80 kr
Lördag, kl. 16.00 - 06.00 19.80 kr
Söndag, kl. 06.00 - 06.00 19.80 kr
Alla dagar, kl. 01.00 - 06.00 37.20 kr * (19.80 kr + 17.40 kr)

Har aldrig hört talas om ökade priser på natten p.g.a. OB.
Citera
2012-12-13, 21:08
Medlem
Spyrrans avatar
Det där med personalkostnader var något som jag fick höra, verkar inte som om det stämmer. Men jag har ändå erfarenhet av ökade priser på standardmenyerna på natten då de har nattmenyer. Om de inte har ändrat på det under det senaste halvåret
Citera
2012-12-13, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalaQ
ob för nåt år sen var
ob1 ca 21-23 kr
ob2 ca 35 kr
ob2 är olika tider beroende på hur länge man har öppet men generellt var det väl typ kl 02.00 till 06.00.

har jobbat 11 år på mcd innan jag slutade och har varit på många kurser. varit restaurangchef på 2 restauranger och har aldrig hört om höjda priser pga ob2.
behöver inte betyda att det inte finns dock.
skulle inte förvåna mig om de gör så i stockholm. har hört mycket skit om de rest.

Hur ser kollektivavtalen ut för de som har?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in