Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2008-07-10, 13:25
Medlem
The moonmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Sen har vi ju den omdebatterade Younagunistrukturen. Visst vet jag att det finns forskare som anser att den formats på naturlig väg, av de starka strömmar som finns just i detta område, men efter att ha sett flertalet bilder har jag svårt att tro att människor inte skulle varit delaktiga. Bedöm själva:

http://www.morien-institute.org/yonaguni.html

Geologen som kom med sfinxens ålder avfärdade yonaguni som fullständigt naturlig. Underligast tycker jag megaliterna är. Många megalitiska verk verkar vara ifrån mänsklighetens vagga men borde man inte börja arbeta med små stenar och sedan när man har teknologi stora och inte tvärtom?
Citera
2008-07-10, 13:50
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The moonman
Geologen som kom med sfinxens ålder avfärdade yonaguni som fullständigt naturlig. Underligast tycker jag megaliterna är. Många megalitiska verk verkar vara ifrån mänsklighetens vagga men borde man inte börja arbeta med små stenar och sedan när man har teknologi stora och inte tvärtom?

Jo jag är medveten om att Cohn (?) efter en dykning avfärdade detta som ett naturverk. Jag har själv lärt mig att det är ytterst ovanligt att naturen orsakar geometriskt raka vinklar, cirkulära, borrade hål, räta diken och annat som finns i Yonagunistrukturen. Däremot kan ju det mesta hända.

Vad som fick upp mina ögon var ett antal dokumentärer, inte enbart Hancocks (search for the lost civilization) som är mycket spännande. Utan även undervattensbilder på tydligt man-made skulpturer och annat. ska googla runt lite och se om jag hittar vad jag pratar om.
Citera
2008-07-12, 21:39
Medlem
Vissa menar väl på att de flyttade de stora stenblocken med hjälp av ljudvibrationer eller liknande? Tycker det låter riktigt ormiligt men det funkar ju faktigst på små objekt, hur det är med stora vet jag dock inte...

Men har läst lite om pyramiderna då det är otroligt spännande, och något jag fastnade för var att dom var byggda under stjärnbältet osv.. Nu har jag inte "forskat" något vidare seriöst om det och inte funnit motargument till att det har med stjärntäcken att göra och hur stjärnbältet låg för flera tusen år sedan men det låter väl rimligt ? Fast egenltigen är INGETING rimligt när det kommer till pyramiderna det är det som gör det så intressangt..
Citera
2008-07-12, 21:46
Medlem
The moonmans avatar
Har väldigt svårt att tro på teorierna om ljudvågor men har ingen aning hur de har gjort det.
Citera
2008-07-14, 03:55
Medlem
"boris"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The moonman
Tänkte höra vad folk tycker och tänker om teorierna som säger att pyramiderna och sfinxen på Giza-platån är bra mycket äldre än vad man säger idag och att de byggdes av en tidigare civilisation.

Koko!

Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Egyptologerna har kungalängder, kemiska dateringar, arkeologiska bevis och en massa annat.

Aaaah, den klassiska radiometriska dateringsmetoden.
Citera
2016-03-13, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
Problemet med hypotesen är att vi inte ser några spår av att någon högkultur gick under 10 500 fKr för att därefter ge upphov till de forntida civilisationerna.

Göbekli Tepe begravdes medvetet av några (kanske dess invånare) i sand cirka 9000 fkr.

https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6bekli_Tepe
Senast redigerad av Jamie_L 2016-03-13 kl. 13:47.
Citera
2016-03-13, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ichisebe
Vissa menar väl på att de flyttade de stora stenblocken med hjälp av ljudvibrationer eller liknande? Tycker det låter riktigt ormiligt men det funkar ju faktigst på små objekt, hur det är med stora vet jag dock inte...

Den senaste vetenskapliga teorierna pekar på en antik form av cement.
Senast redigerad av Jamie_L 2016-03-13 kl. 13:59.
Citera
2016-03-13, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Hancocks teorier är bara smörja och avfärdas av alla som har ett hum om egyptologi. Man vet nämnligen när de stora pyramiderna byggdes både genom egyptiska skrifter och radiometriska mätningar som korrelerar. Sfinxen kan vara en äldre ritplats som skulpterats under den arkaiska tiden i Egypten och man har senare gjort om den i samband med pyramidbyggena. Finns inga mysterier direkt med detta förutom då att stollar tror på lycksökare inom arkeologin som bara vill tjäna lättförtänta pengar av godtrogna.
Det finns också en annan vetenskaplig gren som har sitt och säga på området: Geologi.
Samt vetenskapsmän/journalister som sammanställer vetenskapliga upptäckter från olika grenar.
Senast redigerad av Jamie_L 2016-03-13 kl. 14:07.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in