2008-05-28, 16:06
Medlem
Latex är ett språk som tillskillnad från när du skriver i Words, som är ett what-you-see-is-what-you-get program, skrivs i ett program där textens egenskaper kodas. Lite småluddigt att förklara menmen.

För att få din text kursiv i words, markerar du texten och klickar i "kursiv". (finns fler sätt). Om samma sak ska göras mha latex skriver du
\textit{text} vilket sedan omvandlar "text" till kursivt när du sedan "genererar texten. Så istället för att direkt se vad du skriver kräver latex att man går ett steg till. Obs, detta är vad jag har upplevt, att man skriver i ett program och sedan granskar sin text i ett annat.

Jaha, detta låter krångligt tycker du. Och det är det också om du bara ska skriva noveller men när du skriver tekniska texter kan du ha nytta av att kunna skriva upp formler på ett enkelt sätt. Det finns givetvis fler anledningar men jag hoppas att det klarnat lite.
Citera
2008-05-28, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vrövhål
Übergeekigt med andra ord

Och onödigt, såvida forumet inte kan fungera utan latex grejen vilket den kan och har kunnat i flera år.
Citera
2008-05-28, 16:15
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkehål
Och onödigt, såvida forumet inte kan fungera utan latex grejen vilket den kan och har kunnat i flera år.

Det är klart det fungerar men LaTeX skulle innebära en avsevärd förbättring vad gäller formattering av matematisk prosa. Skriver man inte sånt så har man förstås inte saknat det. Jag tror dock snarare på någon plugin som gör att de som vill använda LaTeX kan göra det.
Citera
2008-05-28, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Det är klart det fungerar men LaTeX skulle innebära en avsevärd förbättring vad gäller formattering av matematisk prosa. Skriver man inte sånt så har man förstås inte saknat det. Jag tror dock snarare på någon plugin som gör att de som vill använda LaTeX kan göra det.

Och jag tror på att vi inför försäljning av piratkort, så länge det gynnar några är det väl helt okej?

Skall man bygga in någon funktion skall den naturligtvis gynna alla forummedlemmar och inte endast ett fåtal som vill leka "geeks".
Citera
2008-05-28, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute

I så fall kanske det räcker väl med några online-kompilerare, länkade i någon klistrad tråd i matte-forumet.

Efter att man har genererat sin LaTeX så är det bara att länka in dokumentet/bilden. Här hade det naturligtvis varit bra om FB släppte på IMG-taggen i Matte-forumet.

Här kommer länkarna:
HTML-Version. Renderar en helvetes massa olika bildformat:
http://www.sciencesoft.at/index.jsp?link=latex&size=1280&js=1&lang=en

Flash-versionen:
http://www.sciencesoft.at/flashlatex.jsp?lang=en

En annan. Med stöd för bland annat PDF:
http://nirvana.informatik.uni-halle.de/~thuering/php/latex-online/latex.php

Formel-editor:
http://www.codecogs.com/components/equationeditor/equationeditor.php

Enkel LaTeX formel-editor:
http://www.texify.com/links.php
Citera
2008-05-28, 16:38
Medlem
askers avatar
Citat:
Och jag tror på att vi inför försäljning av piratkort, så länge det gynnar några är det väl helt okej?

Skall man bygga in någon funktion skall den naturligtvis gynna alla forummedlemmar och inte endast ett fåtal som vill leka "geeks".
Men vilket geni. Jag använder inte smileys, ej heller bevakning av trådar, chat eller kompislistan. Bort med eländet!

En LaTeX-funktion hade nog underlättat för många, och inte skadat någon. Vad är ditt problem?
Citera
2008-05-28, 16:44
Medlem
Citat:

Så vissa medlemmar på forumet måste lida för att någon annan här inne är för korkad för att klara Matte A?
Citera
2008-05-28, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av asker
Men vilket geni. Jag använder inte smileys, ej heller bevakning av trådar, chat eller kompislistan. Bort med eländet!

Majoriteten vet nog inte ens var latex är, de har aldrig hört talas om det innan, smileys, bevakning av trådar, osv har funnits flera år på flashback och är en del av forumet det är inte latex och det är inte piratkort heller.

Citat:
Ursprungligen postat av asker
En LaTeX-funktion hade nog underlättat för många, och inte skadat någon. Vad är ditt problem?

Om du kikar i Ceru's post så SER DU att han har länkat till några färdiga latex man kan använda sig av, som om du känner behovet så är det bara att scrolla upp och klicka.

Citat:
Ursprungligen postat av Isterband
Så vissa medlemmar på forumet måste lida för att någon annan här inne är för korkad för att klara Matte A?

Hurså?
Citera
2008-05-28, 16:59
Bannlyst
Citat:
Om du kikar i Ceru's post så SER DU att han har länkat till några färdiga latex man kan använda sig av, som om du känner behovet så är det bara att scrolla upp och klicka.

Då kan ju t.ex ett förslag vara att moderator för matematik/naturvetenskapsforat klistrar en länktråd för dessa webbasserade LaTeX-gränssnitt för de som nu vill skriva sin "matematiska prosa" i LaTeX.

Å andra sidan så ser jag inte något problem med att införa LaTeX-stöd på Flashback för en handfull personer. Håller med asker i att implementationen av en sådan funktion inte hade berört oss andra "vanliga dödliga" som inte förstår oss på LaTeX i nån större utsträckning, så därför är det helt okej för min del.

Dessa två förslag är väl egentligen de enda alternativen som finns att välja mellan...
Citera
2008-05-28, 17:36
Medlem
jockelos avatar
Citat:
Ok, då anser jag att det är en dålig idé isåfall och onödigt.

Bara för att du inte kan använda det eller har någon användning för det betyder inte det att det onödigt. Vi som studerar matematik och fysik skriver _ALLT_ i LaTeX och att inte ha tillgång till det känns som ett handikapp.

Allting bli lättare att instruera och förstå när man ser det med "riktig" matematik formatering.
Citera
2008-05-28, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jockelo
Bara för att du inte kan använda det eller har någon användning för det betyder inte det att det onödigt. Vi som studerar matematik och fysik skriver _ALLT_ i LaTeX och att inte ha tillgång till det känns som ett handikapp.

Allting bli lättare att instruera och förstå när man ser det med "riktig" matematik formatering.

Jag upprepar, kolla in Ceru's inlägg.

Måste flashback ladda upp en på denna sidan för att matematiker skall vara nöjda?

*Vi har fått för lite uppmärksamhet, give us Latex or else!*
Senast redigerad av arkehål 2008-05-28 kl. 17:40.
Citera
2008-05-28, 17:39
Medlem
jockelos avatar
Citat:

Seriöst, är du så dum? LaTeX är såfall till för att vi ska kunna hjälpa andra på ett bättre sätt. Du har uppenbarligen aldrig satt foten på vetenskapsforumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in