Citat:
Ursprungligen postat av medlemslista
Jag har för mig att du är en kunnig person inom IT-säkerhet och datorer och liknande. Stämmer bra va? Skulle vara kul om du yttrade dig om säkerhetsaspekten med att implementera LaTeX på FB. Ser du några stora risker? Eller är riskerna försumbara?
Nu frågade du inte mig, men jag svarar ändå.
Alltså.. Alla plugins till vBulletin, som introducerar nya taggar, sätter ju vissa krav på säkerhet.
Det finns massor av plugins för listor, bilder, LaTeX, mallar osv.
Det är ju enormt svårt att avgöra hur duktiga programmerarna bakom pluginet är.
Problematiken ligger väl främst i att just LaTeX-plugin (och liknande verktyg) används främst av forum med akademisk inriktning. Sådana kan knappast vara lika utsatta för attacker som stora forum i Flashback-stuk. Och därmed är de inte lika väl testade för säkerhet.
Ytterligare problematik ligger i att LaTeX-plugins allt som oftast kräver exekvering av binära program på servern. T.ex. själva kompilatorn som genererar bilderna. Då måste man även vara säker på att de exekverbara filerna inte har några säkerhetshål, t.ex. skydd för buffer-overlows (om man inte gör en bra check innan själva LaTeX-koden skickas vidare från php-tolken till kompileraren).
Man kan aldrig vara helt säker.
Efter massa googlande har jag inte hittat några nuvarande öppna exploits mot just LaTeX-mjukvara. Men det kan ju naturligtvis bero på att ingen faktiskt har försökt ge sig på skiten.
Frågan är svår.
Därför tycker jag att en extern LaTeX-tjänst kan generera bilderna. Då slipper vi den typen av problem. Och FB har ju redan stöd för IMG-taggar. Det gäller bara att ge stöd för dessa. Admin kan säkert fixa detta på 1min.