2008-05-28, 13:21
Medlem
Hörde att min tråd var på ett dåligt ställe, så jag testar här istället

Vi håller på att sätta upp ett nätverk med webb/fil server, och jag behöver lite hjälp med Login Script.

Jag skall göra ett loginscript till min fil server, som ska mappa upp användarna så dom får en gemensam mapp, där dom kan lägga in och ta filer.
Jag har skrivit

net use h: \\servernamn\%username%$

Är detta ett bra script?
Senast redigerad av Xider2005 2008-05-28 kl. 13:23.
Citera
2008-05-28, 17:29
Medlem
ojns avatar
Fel här också. Vi testar en intern flytt, Egna projekt och hemsidor > Övriga utvecklingsfrågor.

/Mod
Citera
2008-05-28, 17:34
Medlem
Fel här också? Skicka vidare till windows-avdelningen? då det verkar handla om windows-nätverk.

Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Jo, det blir nog bäst. Läste inte frågan så noga, har ena ögat på baseballen. *hihi* base-ballen *hihi*

/Mod
Hehe,
Citera
2008-05-28, 17:36
Medlem
ojns avatar
Jo, det blir nog bäst. Läste inte frågan så noga, har ena ögat på baseballen. *hihi* base-ballen *hihi*

/Mod
Citera
2008-05-28, 18:15
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn

/Mod

Ja, nu verkar den landat rätt!

Fungerar det med net use? Isf kan du ju köra på det?
Citera
2008-05-29, 09:39
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
net use h: \\servernamn\%username%$

Notera att det mappar upp en hemkatalog till användaren och inte till en (för flera användare) gemensam mapp...

Dessutom tror jag det är tänkt att det är gruppmedlemskap som skall avgöra vilken gemensam mapp användaren får..

Dvs. att en användare som är medlem i gruppen "Porrsurfare" vid inloggning automatiskt får en mappning av t.ex. P:\ till \\Server\gemensamma mappar\Porrsurfare Etc.

Och att en användare som är medlem i gruppen "Svettlök" vid inloggning automatiskt får en mappning av t.ex. S:\ till \\Server\gemensamma mappar\Svettlök Etc.

En användare som är medlem i båda, får både P: och S:!

Det är iallafall så man gör i verkligheten!
Citera
2008-05-29, 09:46
Medlem
Tack så mycket, för flyttningen och hjälpen, det har löst sig nu, och nu fungerar det.

!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in