• 1
  • 2
2008-05-29, 07:10
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olaus Magnus
För katolicismen är skärselden viktig. Före 1000-talet (?) fanns det bara två vägar för den avlidnes själ: himlen eller helvetet. Och kraven för att hamna i himlen var hårda. Så kyrkans uppfattning var att många egentligen goda kristna, men som gjort något misstag här och där, skulle brinna i helvetet tills den yttersta dagen.

Detta sågs som ett problem. Inte minst därför att de som redan var måttligt syndfulla helt saknade motivation för att alls fortsätta leva som goda kristna. Därför hittade man helt enkelt på skärselden. Detta var en tredje instans mellan himlen och helvetet, eller snarare en stoppstation på vägen till himlen.

Endast de absolut renaste av själar kunde räkna med att direkt fara till himlen efter att de lämnat jordelivet. Många människor har däremot något i syndväg med sig i baggaget och dessa behövde således först renas i skärselden innan de kunde träda in i himmelriket.

Och här kom det, från kyrkans maktposition sett, kluriga in. Handlingar på jorden kunde förkorta tiden, och förminska lidandet, för själen som renades i skärselden. Detta genom att den döende skänkte pengar och jordegendomar till kyrkan, eller lät uppföra kyrkor, kloster, kapell, etc. Men även den avlidnes levande fränder och släktingar kunde hjälpa själen i skärselden, genom förböner eller gåvor till kyrkan. Krasst sett kan man kanske se skärseldskonceptet som en konstruktion för att hålla de avlidnas själar som gisslan, där det krävs en lösensumma för att de ska frisläppas/slippa lidande.

Efter att skärseldstanken inlämmats med katolicismen, så menade man att endast de värsta syndarna, de mest förtappade, var helt bortom räddning, och därmed fick en enkelbiljett till helvetet. Så för det mesta fanns det skäl för en syndare att bättra sig (och skänka rikedomar till kyrkan).

Inom de flesta protestantistiska inriktningarana saknas skärselden. Detta då denna inte omnämns i bibeln. Så alternativen är då endast himlen eller helvetet.
Får ta tillfället i akt att lyfta fram den subjektiva försoningsläran och Gudomliggörandet, vilket är den ortodoxa kyrkans mer tillfredsställande tolkning med vilken man undviker både apati och svavelos. Västkyrkan har detta om bakfoten, är min absoluta åsikt.
Citera
2008-05-29, 07:55
Citat:
Ursprungligen postat av Olaus Magnus
Tubbo, mycket intressant att judarna bad/ber för de döda. Jag måste säga att jag inte riktigt kan förstå varför. Om den avlidne var jude, var han (enligt judendomen) utvald och borde därför inte behöva några böner. Och om han inte var jude så hjälper väl knappast några böner, han är körd ändå?

Utanför ämnet: Vad säger egentligen judendomen om vad som händer med icke-judar efter att de dör? Judarna tror inte på något helvete, så försvinner icke-judar helt sonika ur existensen då de dör? Har de alls själar?

Jag skulle nog inte säga att judar bad/ber för sina döda..

Tron på de dödas uppståndelse var heller inte en självklar hållning i judendomen på Jesu tid..

Men det går att argumentera för att det faktiskt existerade sådana tankeströmmningar..

I mitt inlägg ovan läste vi ju om hur upprorledaren Judas Mackabeus( eller Mackabaios ) bar fram soningsoffer för de döda, för att de skulle befrias från sina synder..

Vad jag ville säga var att säkerligen finner vi ett eko av denna omsorg hos de kristna..

Slutligen..

Jag är nog inte rätt person att svara på dina frågor om judisk teologi..
Senast redigerad av Tubbo 2008-05-29 kl. 08:04. Anledning: grammatiken haltade..
Citera
2008-05-29, 07:58
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
Om de romerska "katolikerna" verkligen ville åtgärda fattigdomen i världen så skulle deras rikedomar räcka till tio gånger om.

Ja.. du har rätt.. eftersom jag är romersk "katolik" är jag jätterik.. men jättesnål..

För övrigt kan det vara intressant att känna till att den romerska kyrkans biståndsorganisation Caritas är en av världens största..

Jag menar.. det är alltid nåt..
Citera
2008-05-29, 11:46
Medlem
Tintomaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag skulle nog inte säga att judar bad/ber för sina döda..

Tron på de dödas uppståndelse var heller inte en självklar hållning i judendomen på Jesu tid..

Men det går att argumentera för att det faktiskt existerade sådana tankeströmmningar..

I mitt inlägg ovan läste vi ju om hur upprorledaren Judas Mackabeus( eller Mackabaios ) bar fram soningsoffer för de döda, för att de skulle befrias från sina synder..

Vad jag ville säga var att säkerligen finner vi ett eko av denna omsorg hos de kristna..

Slutligen..

Jag är nog inte rätt person att svara på dina frågor om judisk teologi..

Judendomen, generellt, har inte intresserat sig särskilt mycket för vad som händer efter döden. Man menar helt enkelt att detta ligger bortom människans förmåga att förutse/påverka.
Vad som är väsentligt är hur vi lever under den tid vi lever. sas.
Citera
2008-05-29, 21:37
Citat:
Ursprungligen postat av Tintomara
Judendomen, generellt, har inte intresserat sig särskilt mycket för vad som händer efter döden. Man menar helt enkelt att detta ligger bortom människans förmåga att förutse/påverka.
Vad som är väsentligt är hur vi lever under den tid vi lever. sas.

Det låter vettigt..

Tackar..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här