2008-05-28, 15:40
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Hej
Självklart ska du ha en hederlig trafikförsäkring. Ligger på ca 100-200kr per månad så det är inget snack om. Har man inte trafikförsäkring åker du på 100kr om dan om de upptäcker det (har jag för mig).

Nä, 20 spänn kostar det. Det är olika avgifter beroende på fordonsslag. Det är inte fråga om de upptäcker det. Man kommer helt enkelt inte undan, såvida man inte ställer av fordonet.

Några priser på vad det kostar per dag att köra oförsäkrat:
Personbil, yrkesmässig personbefordran (taxi) 563,34 kr
Personbil, yrkesmässig godsbefordran (budbil) 102,14 kr
Personbil, yrkesmässig uthyrning 72,07 kr
Personbil, inte yrkesmässig trafik, husbil 13,72 kr
Personbil, övriga (privat personbil) 104,20 kr
Lastbil, inte yrkesmässig trafik, husbil 43,22 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, yrkesmässig godsbefordran 131,86 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, yrkesmässig uthyrning 59,79 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, inte yrkesmässig trafik 187,01 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, brandbil 11,81 kr
Lastbil, tot.vikt över 3.500 kg, övriga 387,23 kr
Lastbil, yrkesmässig personbefordran 563,34 kr
Buss 455,66 kr
Motorcykel, slagvolym högst 125 kubikcentimeter och effekt högst 11 kW 46,01 kr
Motorcykel, slagvolym över 125 kubikcentimeter eller effekt över 11 kW 273,26 kr
Moped, registreringspliktig 20,85 kr
Traktor 16,59 kr
Motorredskap 49,76 kr
Terrängfordon 19,62 kr
Citera
2008-05-28, 16:08
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evangelista
Kollade upp en eu moppe på mig för skojs skull, och jag e 27, dom skulle ha 2500 för en tradikförsäkring på ett år.
Min bil e ju billigare å försäkra...
Men klass 2 mopparna kanske är billigare ?
Tänk på att priserna på en moppeförsäkring skiljer sig otroligt mellan bolagen. If skulle exempelvis ha nästan det dubbla för min moppeförsäkring.

Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Nä, 20 spänn kostar det. Det är olika avgifter beroende på fordonsslag. Det är inte fråga om de upptäcker det. Man kommer helt enkelt inte undan, såvida man inte ställer av fordonet.
Där ser man. Men 20 kr är mycket i längden. Man kommer inte undan är bra att komma ihåg. Inte lönt att skita i det med andra ord.
Senast redigerad av schabo-labo 2008-05-28 kl. 16:10. Anledning: tillägg
Citera
2008-05-28, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Det är inte så bara. Ställer du inte av den så får du räkningar från Trafikförsäkringsföreningen för varje dag som den är oförsäkrad.

Åmen , självklart är den avställd. Jag betalar 35 kr om året i "registerhållningsavgift" men det är allt. Har gjort så i typ 5 år, aldrig åkt fast. Åkt förbi poliskontroller flera ggr, jag brukar vinka åt Bengan och de brukar le och nicka tillbaka när jag susar förbi

Detta är min lilla hämnd för alla skatter och straffavgifter som sosseriet infört, dessutom är jag rätt så miljövänlig som ställer bilen. Civil olydnad i bästa miljömuppsstil
Citera
2008-05-28, 21:23
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvandraren
Åmen , självklart är den avställd. Jag betalar 35 kr om året i "registerhållningsavgift" men det är allt. Har gjort så i typ 5 år, aldrig åkt fast. Åkt förbi poliskontroller flera ggr, jag brukar vinka åt Bengan och de brukar le och nicka tillbaka när jag susar förbi

Detta är min lilla hämnd för alla skatter och straffavgifter som sosseriet infört, dessutom är jag rätt så miljövänlig som ställer bilen. Civil olydnad i bästa miljömuppsstil

Varför avregistrerar du inte den istället?
Citera
2008-05-28, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Varför avregistrerar du inte den istället?
Bra fråga, men då måste jag "skrota" den eller hur gör man ? Jag vill samtidigt inte bli för olaglig så att säga, inga försäkringsbedrägerier eller dylikt.
Citera
2008-05-28, 22:03
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Krockar du på moppe med en bil så är skadorna på bilen ditt minsta bekymmer, vågar jag påstå

Nu överdriver du lite. Det är ju inte så att att de flesta krockar mellan bil och moped slutar i att mopedisten dör eller blir förlamad.
Citera
2008-05-29, 20:16
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Bra fråga, men då måste jag "skrota" den eller hur gör man ? Jag vill samtidigt inte bli för olaglig så att säga, inga försäkringsbedrägerier eller dylikt.

Du kryssar i avregistreringsrutan på registreringsbeviset, anger en vettig orsak, och skicka in.
Citera
2008-05-29, 20:24
Medlem
526s avatar
Har en trafikförsäkring ca 1200/år Folksam
Stöldförsäkring ca 1200/år
Tankar för 50-60 spänn i veckan.
Citera
2013-05-03, 18:07
Medlem
Citat:
Vill du ha en snål en, så ska du titta på en 4-taktare. Jag har kört en periodvis, ca 0,2 - 0,25 l/mil. Gjorde 60 km/h ej trimmad, bara strypningen var borttagen. Försäkring ? he-he vad är det? bara ta ned skylten och köra som 30-moppe, inga p-böter inga avgifter. Skaffa bra lås bara.
mvh N

EDIT, Nackdelar: kort säsong, regn, bökigt med en massa kläder och bilar och lastbilar som kör om en i 90 - 110 inte så roligt....

Är det samma förbrukning på klass 2 moppar?
Citera
2013-05-03, 18:50
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikaskerblom

Min tvåtaktare (cykloped) drar riktigt uppmätt minst 0.08.

Jawan (Fortfarande tvåtakt, och klass II) den drar lite mer, men är fortfarande snål
Citera
2013-05-04, 00:36
Medlem
Hejhoj87s avatar
TGB 101r 07:a... Kvalitets kina moppe!

Drar cirka 0.4 liter milen med dragen variator ring!... Toppar 60 på cirka 10 sekunder
Citera
2013-05-04, 15:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikaskerblom
Eu25/eu45/30mopeder brukar ha en specifierad förbrukning runt 0.2L per mil, vissa något lägre.

För 30mopeder va det inte helt ovanligt att bränsleförbrukningen sjönk något när de pluggades ur pga motorn arbetade mer effektivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in