2008-05-27, 00:34
Medlem
Snyfts avatar
Hallå mina föräldrar hittade en kattunge på en kyrkogård som jag nu tar hand om, vi uppskattar att den är ungefär 1 månad så det är en del jobb nu i början. Allt går dock bra med matandet osv, dock har den inte kissat sen 17:00 eller 15:00 är inte hundra då mina föräldrar lämnade den till mig vid 17:00. Iaf vad ska jag göra? Annars, ska jag låta han gå fritt i lägenheten eller ha han hyffsat i buren?
Citera
2008-05-27, 00:37
Bannlyst
Den kanske inte vill kissa i buren?

Skulle du kissa i köket/sovrummet?

EDIT: Låt den gå fritt, lite kiss skadar inte.
Citera
2008-05-27, 00:37
Medlem
Henkots avatar
Jag skulle nog låta katten vandra fritt, kanske bara i ett rum och utan sällskap. Skulle tippa på att den är livrädd så låt den vandra lite fritt och mata den.
Citera
2008-05-27, 00:48
Moderator
evilhoneys avatar
Om man vill få en kattunge att bajsa så kan man ta en lätt fuktad handduk och torka den i rumpan, på samma sätt som kattmamman skulle skickat om hon varit där, kan vara så att det fungerar för kisseriet också. Det är ju inte farligt om du provar.
Citera
2008-05-27, 00:52
Medlem
Låt katten få vandra fritt sen kolla till h*n tidvis. Glöm inte mat och vatten. Kommer nog att lösa sig genom en liten "olycka"
Citera
2008-05-27, 01:24
Medlem
Snyfts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Om man vill få en kattunge att bajsa så kan man ta en lätt fuktad handduk och torka den i rumpan, på samma sätt som kattmamman skulle skickat om hon varit där, kan vara så att det fungerar för kisseriet också. Det är ju inte farligt om du provar.

Har faktiskt provat detta men det funkade inte den blev bara väldigt rädd/arg
Citera
2008-05-27, 01:27
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyft
Har faktiskt provat detta men det funkade inte den blev bara väldigt rädd/arg
Hur går det med att hålla i henne/honom i övrigt? Dricker han/hon ordentligt?

Annars är det nog bara att se till att kattungen känner sig lugn, trygg, har något mjukt och varmt ställe att sova på och kan kissa när hon/han vill.
Citera
2008-05-27, 01:46
Medlem
Snyfts avatar
Ja den äter bra och är rätt trygg när den är hos mig, dock gillar den inte buren riktigt och piper rätt mycket, vet inte om jag ska släppa på buren eller försöka få den van vid buren iofs är det ingen hund utan en katt och jag har aldrig haft en katt innan så alla förslag mottages tacksamt.
Citera
2008-05-27, 02:02
Medlem
Låt katten vara med dig då. Den kan väl sova i samma säng om du fixar med lite handdukar eller filtar.

Vår katt blev aldrig van vid bur eftersom vi hade fått henne från ett dåligt hem (småbarnen fick en leksak). Om katten har upplevt något traumantiskt kan det ta lite tid innan dom börjar bli säkra. Katten var präglad av detta hela livet men hon blev bättre och mer social ju äldre hon blev.

Buren kan du säkert träna någon annan gång när katten lärt känna er bättre.

Edit: Att byta miljöer kan vara stressande för katter, speciellt om de inte tycker om bur/ att resa
Senast redigerad av Heyeyey 2008-05-27 kl. 02:05.
Citera
2008-05-27, 02:04
Medlem
Mr Coffees avatar
De flesta katter är rumsrena väldigt tidigt. Är det en mycket liten katt så räcker det att den har typ en kartong med tidningspapper att kissa på.

Den kissar när den känner för det och går inte att rasta som en hund.

De fattar väldigt fort vad som är toalett och håller sig till den sen. Skaffa gärna lite kattsand för de vill gräva ner kisset.
Citera
2008-05-27, 02:05
Medlem
wembis avatar
Men för helvete.

Katten kommer att pissa snart nog. Tro mig.
Citera
2008-05-27, 02:12
Medlem
Snyfts avatar
alltså katten är en månad gammal MAX och riktigt liten den går inte så jätte bra, jag är rädd att ha den i sängen för att den kanske skulle ramla ner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in