• 1
  • 2
2008-05-26, 23:17
Medlem
kool moe dees avatar
Har kommit över ett väldigt schysst parti rabarber här i Hägersten, men är ganska off på vad jag ska göra med dom. Frågan är vänner, vad gör ni med rabarber som gör er glada? Vad är schysst att göra med dom?
Citera
2008-05-26, 23:21
Medlem
kungsmeks avatar
Ta några pinnar (heter det så, stjälkar kanske? ) och skala bort det röda som finns på. Skär i små bitar, ca 1cm långa och lägg i en kastrull och sätt på riktigt låg värme. Strö över lagom mängd socker och låt värmas tills rabarbern är lite halvmjuk. Serveras i höga glas där man varvar en sked rabarber med en sked vaniljglass.
Det är så gott, så gott.

Annars är jag med sugen på andra recept då vi har mycket rabarber här med.
Citera
2008-05-26, 23:21
Bannlyst
Man kan ju göra rabarberpaj eller äta dem som de är. Asgott förutsatt att de är riktigt sura, och det brukar ju rabarber vara.
Citera
2008-05-26, 23:24
Medlem
rayraviolis avatar
Paj är ju givet. Annars är rabarbersaft väldigt gott. Minns inte de exakta proportionerna, men du behöver:

Rabarber...
Socker (en ansenlig mängd)
Citron

Och gör ungefär så här:

(1)Koka upp vatten och slå det över ingredienserna (2) Rör om och låt stå nån dag (3) Sila av

Smidigt att frysa in om du gör mycket.
Citera
2008-05-26, 23:26
Medlem
Jag, en stekares avatar
rabarberpaj och rabarberkräm är grymt gott!

Var dock lite försiktig med överkonsumtion om du har njursten i släkten. Rabarber innehåller mycket oxalsyra och det fungerar som byggklossar åt stenen.
Citera
2008-05-27, 02:04
Medlem
Bar57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kool moe dee
Har kommit över ett väldigt schysst parti rabarber här i Hägersten, men är ganska off på vad jag ska göra med dom. Frågan är vänner, vad gör ni med rabarber som gör er glada? Vad är schysst att göra med dom?

Hehehe, stulit från någon kolonilott nere vid klubbensborg eller?
Citera
2008-05-27, 05:33
Medlem
klybans avatar
Det finns många goda grejor du kan göra med rabarber.

Själv har jag gjort en omgång med paj förra helgen.
Min paj skiljer sig mot de allra flesta andras rabarberpajer och det är att jag kör med en ansenlig mängd med bittermandel i pajdegen.
Annars är det bara en vanlig osötad pajdeg enda du gör är att droppa i bittermandelolja i mjölet innan så lägger i smöret och rör om en stund.
Då ska det dofta bittermandel, smaken blir sen lite mindre än vad du doftat fram(så du tänker på det).
Sen får man inte glömma att man behöver rejält med socker och lite potatismjöl(kan bli väldigt rinnigt ibland)

2:
Rabarberkräm är enkelt och gott också, bara vatten, rabarber, socker, kanelstång och potatismjöl till reda med.
Vill man ha lite bitar i så kan man antingen vänta lägga i en del rabarber eller hålla koll och reda innan det är sönder kokt.

3:
Rabarbersaft brukar inte göra det själv men brukar få lite av brorsan, är mycket gott.
Dock måste man frysa den annars gör smakförändringarna att slutet på batchen inte blir så god.

4:
Rabarbervin, har dock aldrig gjort ett renodlat rabarbervin.
Ska vara gott sägs det, glöm inte vinkrita om du kör mycket rabarber för oxalsyra nivån blir för hög annars.

5:
Rabarberchutney också via brorsan kan skaffa recept, men vad jag kommer ihåg så var det himla gott.
Var dock par år sedan jag åt det.

Kommer inte på mer jag testat just nu, men tror detta räcker en bit i tankarna på vad som skall göras
Citera
2008-05-27, 06:43
Medlem
Rabarber kan du lägga på allt om du är fräck nog.
Citera
2008-05-27, 06:43
Medlem
kentabarss avatar
Paj, saft och kräm.
Citera
2008-05-27, 08:20
Medlem
Requiems avatar
En slät varm rabarbersoppa är inte helt fel med en kula gräddvaniljglass i!

Rabarber, vatten, råsocker/socker, en vaniljstång och om du vill en liten nypa kanel och lite citroncest.

Perfekt efter grillmiddagen när kvällskylan börja krypa på ute på terrassen!

EDIT: Jag föredrar att nästan ha den som en lätt redd consomé och inte mixa all rabarber till en tjock soppa. Efter kokningen kan man gott och väl plocka bort en del av rabarbern och bara låta mixa med några av bitarna.
Senast redigerad av Requiem 2008-05-27 kl. 08:30.
Citera
2008-05-27, 10:20
Medlem
rabarber passar fint med vaniljstång och vitt vin , koka till en mysig kompott med rejält med socker. smarrigt till glass.
Citera
2008-05-27, 10:47
Medlem
Tjohildas avatar
Om du inte vill laga till allt på en gång så kan du skära i mindre bitar och frysa in i påsar. Jag bara älskar att ta fram frukt/bär ur frysen en mörk vinterdag och koka något som luktar sommar....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in