Det finns många goda grejor du kan göra med rabarber.
Själv har jag gjort en omgång med paj förra helgen.
Min paj skiljer sig mot de allra flesta andras rabarberpajer och det är att jag kör med en ansenlig mängd med bittermandel i pajdegen.
Annars är det bara en vanlig osötad pajdeg enda du gör är att droppa i bittermandelolja i mjölet innan så lägger i smöret och rör om en stund.
Då ska det dofta bittermandel, smaken blir sen lite mindre än vad du doftat fram(så du tänker på det).
Sen får man inte glömma att man behöver rejält med socker och lite potatismjöl(kan bli väldigt rinnigt ibland)
2:
Rabarberkräm är enkelt och gott också, bara vatten, rabarber, socker, kanelstång och potatismjöl till reda med.
Vill man ha lite bitar i så kan man antingen vänta lägga i en del rabarber eller hålla koll och reda innan det är sönder kokt.
3:
Rabarbersaft brukar inte göra det själv men brukar få lite av brorsan, är mycket gott.
Dock måste man frysa den annars gör smakförändringarna att slutet på batchen inte blir så god.
4:
Rabarbervin, har dock aldrig gjort ett renodlat rabarbervin.
Ska vara gott sägs det, glöm inte vinkrita om du kör mycket rabarber för oxalsyra nivån blir för hög annars.
5:
Rabarberchutney också via brorsan kan skaffa recept, men vad jag kommer ihåg så var det himla gott.
Var dock par år sedan jag åt det.
Kommer inte på mer jag testat just nu, men tror detta räcker en bit i tankarna på vad som skall göras