Citat:
Endast då anställningen har upphört är du fri att konkurrera. Dock så står det i klausulen att du inte får ha affärsmässig kontakt med deras klientell och därav kan de kräva dig på 100 000 kr om du bryter mot detta. Klausulen får dock inte sträcka sig längre än vad som anses skälig (38 § AvtL)
Det jag var orolig över var själva formuleringen. Jag tolkade det som att man inte fick ha några affärsmässiga relationer (handel och dyl) med NÅGON av de företag eller privatpersoner som Anonymt-företag har behandlat under ett år innan anställningens upphörande. Vilket då innefattar ungefär hela Sveriges befolkning eftersom det rings runt rätt friskt, företaget samarbetar även med de flesta stora företag i Sverige. Det är med största sannolikhet min paranoia och juridiska okunnande som har gjort att jag uppmärksammade den här formuleringar, men better safe then sorry som man brukar säga i amerikat.
PS: Arbetsgivarande hade redan skrivit under avtalet så jag strök bara
"eller därefter" lite snyggt och skrev på. Jag tänker lämna in avtalet utan en min och med största sannolikhet lägger de inte ens märke till det med tanke på den omsättning av personal de har på det där stället.
Var det här ett stort misstag eller är det lugna gatan?
Tack igen för era svar!
Vänliga hälsningar
Menvafan