2008-05-26, 19:05
Medlem
h-kans avatar
Har nu gått och blivit sysadmin för ett lite större nätverk.

Är 100% *nix miljö med ca 10 servrar och ett 15 klienter.
Lite info är att Main servern routar trafik mellan fyra olika nät och sköter dhcp och dns och just nu övervakning med hjälp av nagios.
Restrerande servrar är utvecklingservrar för kompilering och testning.

Har inte administrerat nätverk i *nix miljö tidigare utan bara M$. Dock har jag kört linux i alla dess former i snart 5 år så e inte helt tappad bakom föltet.

Nu skulle jag suga ut lite erfarenheter och tipps från er som har mer erfarenhet i ämnet...

Vill ha allt från enkla tipps som gör er dag lättare till modifierade conf filer.

Vad kör ni för övervakning, backup system m.m..

Tack på förhand!
Citera
2008-05-26, 19:34
Medlem
nat0ns avatar
som övervakning kan jag tipsa om hobbit http://hobbitmon.sourceforge.net/

har dock inte testat nagios, men vi kör hobbit på jobbet med ett antal tusen klienter och det fungerar bra
Citera
2008-05-26, 21:20
Medlem
Sconemans avatar
Nagios är mycket bra. Kraftfullt och busenkelt att skriva egna plugins och event handlers som kan köras för att automatiskt lösa problem.
Vad gäller backuper så rekomenderar jag Amanda. Har kört den i ett antal år och det har funkat mycket bra.
För att underlätta scriptning så tycker jag att Expect är bra att kunna. Din fråga är ganska bred och det är lättare att svara om du har något mer konkret du undrar över? Vad är det förresten för dist ni kör?

/ Sconeman.
Citera
2008-05-27, 07:14
Medlem
h-kans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sconeman
Nagios är mycket bra. Kraftfullt och busenkelt att skriva egna plugins och event handlers som kan köras för att automatiskt lösa problem.
Vad gäller backuper så rekomenderar jag Amanda. Har kört den i ett antal år och det har funkat mycket bra.
För att underlätta scriptning så tycker jag att Expect är bra att kunna. Din fråga är ganska bred och det är lättare att svara om du har något mer konkret du undrar över? Vad är det förresten för dist ni kör?

/ Sconeman.

Ja jag tror nagios är rätt val för mig.. gillar gränssnitet och stöd för snmp plugins... Ska ta en titt på Amanda under dagen. Expect har jag aldrig hört talas om så får goggla det senare... På server sidan är alla servrar centOS utom ett fåtal som kör fedora.

Får kanske återkomma när jag har lite mer konkreta fråger då. Försökte bara få en överblick av vad andra administratörer annder sig av.

Tackar så mycket för tippsen
Citera
2008-05-27, 15:26
Medlem
katten80s avatar
Kan man SSH till flera maskiner samtidigt eller vad finns för verktyg för att administrera en stor miljö ?
Citera
2008-05-27, 21:32
Medlem
Sconemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
Kan man SSH till flera maskiner samtidigt eller vad finns för verktyg för att administrera en stor miljö ?

Samtidigt, nej, inte som jag tror att du tänker. Men med hjälp av exempelvis Expect så kan du automatisera interaktiva processer. Du kan sedan köra dem på alla maskiner utan att behöva logga in på varje och göra det manuellt. Så gör jag ofta när jag ska exempelvis installera ett program på alla servrar som jag ansvarar över vilket är ett gäng.
Sen antar jag att det finns mer komplexa verktyg för att göra det men Bash och Expect funkar bra för mig så jag kör så.

/ Sconeman
Citera
2008-05-29, 11:19
Medlem
Megaforces avatar
Installera webmin på servrarna så blir det lättare att administrera dem via web.
Citera
2008-05-29, 22:35
Medlem
ghalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sconeman
Samtidigt, nej, inte som jag tror att du tänker...
Inte för att jag vet hur ni tänker, men visst kan man det med t.ex. h**p://www.netfort.gr.jp/~dancer/software/dsh.html.en
Citera
2008-05-31, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katten80

I vår servermiljö använder vi konfigurationshanteringssystemet Puppet. Det gör det enkelt att centralisera all konfiguration och förändra konfigurationen på många maskiner samtidigt.

http://reductivelabs.com/trac/puppet/
Citera
2008-06-01, 10:03
Medlem
ojns avatar
En bunt OT-inlägg raderade.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto