Citat:
Ursprungligen postat av Fraggelmamma
ja vattenbrunn är omöjligt att klara sig utan. jag googlade lite på mulltoa och hittade ett alternativ som funkar på batteri om jag fattat rätt,
http://www.separett.se/default.asp?id=1454&ptid=1081 har ni hört ngt om separett? Vad för slags batteri är 12V 100AH är det typ bilbatteri?

12 V 100 Ah är ett vanlgit bilbatteri. Kostar runt en tusenlapp om du vill ha 100 Ah, det funkar med färre amperetimmar också. Tanken är att batteriet ska hålla fläkten igång hela tiden, men det behövs ju inte om du tömmar toan innan du ger dig av.
Citat:
Ursprungligen postat av 11xx22
JAg har erfarenhet av Separettoor. De är helt OK. Men har aldrig sett den batteridrivna i verkligheten. Vet däremot att de med elfläkt funkar rätt OK även om man stänger elen tidvis. Det jag däremot funderar över är hur du ska klara dig utan el. Ska du ha med dig laddade batterier varje gång? Tänker du dig kylväskor eller behöver du inte kylskåp.
En enkel jordkällare brukar hålla kylan ganska bra, och tar inte så lång tid att göra i ordning. Det finns färdiga plastkällare att köpa. Då gräver man bara in dem i en uppskottad jordhög, men det kan vara lite overkill om man bara vill förvara mat kallt under tiden man är i stugan. Jag vet att vissa gräver ner en behållare, t.ex. mjölkkanna och förvarar sina kallvaror där.