• 1
  • 2
2008-05-27, 16:29
Medlem
Northwizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Pulgo
mm, det hade jag inte, tack som fan.

"Hejsan! Köpte den nya iMacen igår, skulle idag lägga över en hel del filmer och bilder från min externa hdd till min nya iMac, men när jag kopplar in hdd så står det nåt med time machine, och det kommer inte upp att det finns nåt innehåll på hdd..."

Uppenbarligen bekräftade du frågan om Time Machine (utan att läsa innantill) - då partionerade du om hårddisken och bytte filsystem på den. I klartext så hade du redan partionerat/formaterat om hårddisken då du skrev ditt inlägg.
Citera
2008-05-27, 19:44
Moderator
^Eazs avatar
Ok skadan är gjord...

Vad du gör nu är att inte skriva något (kopiera något eller så) till Hårddisken.

Sen försöker du hitta något filåterskapningsprogram.

Då filerna fortfarande finns på HDD'n (det är bara det att datorn inte vet att de finns där skulle man kunna säga) så borde det gå att återställa dem.

I detta fall det det vara lite struligare, då det inte är borttagna utan att filallokeringstabellen är överskriven.

Jag ska försöka hitta program/information om hurvida detta är möjligt.

Men som jag sade, undvik att använda den externa disken tills vidare.
Citera
2008-05-27, 20:46
Medlem
El Pulgos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Ok skadan är gjord...

Vad du gör nu är att inte skriva något (kopiera något eller så) till Hårddisken.

Sen försöker du hitta något filåterskapningsprogram.

Då filerna fortfarande finns på HDD'n (det är bara det att datorn inte vet att de finns där skulle man kunna säga) så borde det gå att återställa dem.

I detta fall det det vara lite struligare, då det inte är borttagna utan att filallokeringstabellen är överskriven.

Jag ska försöka hitta program/information om hurvida detta är möjligt.

Men som jag sade, undvik att använda den externa disken tills vidare.

Tack så hjärtligt!
Citera
2008-05-27, 20:47
Medlem
El Pulgos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Northwiz
"Hejsan! Köpte den nya iMacen igår, skulle idag lägga över en hel del filmer och bilder från min externa hdd till min nya iMac, men när jag kopplar in hdd så står det nåt med time machine, och det kommer inte upp att det finns nåt innehåll på hdd..."

Uppenbarligen bekräftade du frågan om Time Machine (utan att läsa innantill) - då partionerade du om hårddisken och bytte filsystem på den. I klartext så hade du redan partionerat/formaterat om hårddisken då du skrev ditt inlägg.

Nej, för jag gjorde det efter det första inlägget du skrev, där du också gav det tipset. Innan du skrev något hade jag inte gjort något.
Citera
2008-05-27, 21:39
Medlem
Northwizs avatar
Citat:
Nej, för jag gjorde det efter det första inlägget du skrev, där du också gav det tipset. Innan du skrev något hade jag inte gjort något.

Då skulle inte Mac OS X ha meddelat att disken var tom. Mac OS X kan läsa NTFS (men inte skriva) och både läsa och skriva till Fat32.
Citera
2008-05-28, 09:49
Moderator
^Eazs avatar
Testa trial versionen av detta program på din PC.

http://www.easeus.com/datarecoverywizard/download.htm

Då får vi iaf se hurvida det går att återställa.

Trial versionen återställer inget, utan visar vad den kan återställa (om man köper den).

Om det visar filer, så får vi helt enkelt gå vidare med att hitta en "gratis" programvara antingen via TPB eller liknande.
Citera
2008-05-29, 00:07
Medlem
El Pulgos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Testa trial versionen av detta program på din PC.

http://www.easeus.com/datarecoverywizard/download.htm

Då får vi iaf se hurvida det går att återställa.

Trial versionen återställer inget, utan visar vad den kan återställa (om man köper den).

Om det visar filer, så får vi helt enkelt gå vidare med att hitta en "gratis" programvara antingen via TPB eller liknande.

Hej, det verkar som att allt går att återställa, allt funkade lysande fram tills själva slutklicket då det stod att det var en demo ja.
Citera
2008-05-29, 07:59
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Hej, det verkar som att allt går att återställa, allt funkade lysande fram tills själva slutklicket då det stod att det var en demo ja.

Perfekt, då ska jag försöka leta upp en gratis programvara.

Har lite bråttom nu på morgonen, men när jag kommer till jobbet ska jag kolla lite. (Vad fel det låter att ha bråttom innan jobbet men när man väl kommer till sin betalande arbetsplats så har man minsann tid )

Fram tills dess, än en gång. Använd inte hårddisken.
Citera
2008-05-29, 09:53
Moderator
^Eazs avatar
Citat:

Ok, hittat en torrent som du laddar ner på din PC, lite små tips innan du kör det.

Koppla bort den externa HDD'n medans du installerar. Detta för att inget ska skrivas till den (Antagligen så görs inte det heller, men när det handlar om recovery så ska man alltid ta det säkra före det osäkra)

Jag skickar länken till torrenten i PM då jag inte är helt säker om detta är rätt forum att länka till en torrent.

Jag har inte testat programet vill jag tillägga, och känns det som att du kan göra fel när du använder det, vänta med att använda det så kan jag installera detta hemma ikväll och se hur det ska användas och försöka skriva en guide till dig.

PM skickat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in