2008-05-25, 21:30
Medlem
Skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig på traven med dessa frågor=)

1. Förklara med hjälp av exempel ur den kristna kyrkans historia hur man använt kristendomen som ett politiskt redskap.

2. Kristendomens centrum är försåningsläran. Redogör för denna lära och förklara varför det var nödvändigt att Gud blev människa genom Jesus Kristus enligt kristendomen.

3. Reformationen är viktig inom kristendomen. Förklara vad denna är och vad Luther kritiserar samt vilka religiösa och politiska konsekvenser hans tankar får under de följande århundradena.

4. Beskriv kärnan i den kristna tron utifrån Nya Testamentet (Joh. 3:16) och betona även vilka praktiska konsekvenser kristendomens lära kan få för en kristen människa när det gäller tro, värderingar och livsstil.
Citera
2008-05-25, 21:53
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silkenaetor
Skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig på traven med dessa frågor=)

1. Förklara med hjälp av exempel ur den kristna kyrkans historia hur man använt kristendomen som ett politiskt redskap.
Exempel: Korstågen. George W.

Citat:
2. Kristendomens centrum är försoningsläran. Redogör för denna lära och förklara varför det var nödvändigt att Gud blev människa genom Jesus Kristus enligt kristendomen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsoningsl%C3%A4ra

En Gud som inte blir människa har vi inte gemenskap med. En Människa som inte är Gud kan inte frälsa oss.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kristologi

Citat:
3. Reformationen är viktig inom kristendomen. Förklara vad denna är och vad Luther kritiserar samt vilka religiösa och politiska konsekvenser hans tankar får under de följande århundradena.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Reformation

Luthers motiv: Avlat och allmän andlig förslappning.

Konsekvenser: 30-åriga kriget, västkyrkans splittring, reformation och därmed förstatligande av kyrkans tillgångar i norra europa. Allians mellan kyrka och stat. Total överbetoning på rättfärdiggörelse genom tro i norra europa. Religiösa texter på hemspråket vilket borde leda till folkbildning. Språken utvecklade mycket i bibelöversättningarna pga. att många nya ord behövde utvecklas. Så var fallet vid Luthers översättning, precis som vid Gustav Vasas bibel.

Citat:
4. Beskriv kärnan i den kristna tron utifrån Nya Testamentet (Joh. 3:16) och betona även vilka praktiska konsekvenser kristendomens lära kan få för en kristen människa när det gäller tro, värderingar och livsstil.

Oj, stor fråga.

Monoteism - inkarnation - påsken - pingsten - den kommande världen. Detta är väl det viktigaste i tron.

Så älska de Gud (monoteism, en Gud) världen att han gav den sin ende Son (inkarnationen, påsken), för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv (pingsten, den kommande världen).

Konsekvenserna ger inte detta bibelstycke så mycket svar på. Det är vad mitt liv ganska konkret har handlat om att undersöka. Jag vill inte ge mig på att försöka ge någon större sammanfattning än att det handlar om att uppfyllas av kärlek och låta denna kärlek utmana dig.
Citera
2008-05-26, 00:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Konsekvenserna ger inte detta bibelstycke så mycket svar på. Det är vad mitt liv ganska konkret har handlat om att undersöka. Jag vill inte ge mig på att försöka ge någon större sammanfattning än att det handlar om att uppfyllas av kärlek och låta denna kärlek utmana dig.

Poesi och visdom..

Ord väl värda att begrunda och att ta till sig..
Citera
2008-05-30, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Poesi och visdom..

Ord väl värda att begrunda och att ta till sig..

Så sant, det var djupt och bra sagt.
Citera
2008-05-30, 04:39
Medlem
tusen tack för svaret=)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in