2019-08-16, 11:38
Medlem
zBr9s avatar
Vet inte om det här är helt rätt tråd men eftersom mitt problem grundar sig i en vilja att ha steam testar jag!

Jag har en Macbook Pro från 2018 som jobbdator (den med touch bar) och den är tyvärr rätt låst och kräver adminlösenord varje gång ett program ska installeras. Har väl viss förståelse för att jobbet vill ha koll på vad man har på datorerna, men vår IT-avdelning är rätt schysst så jag tänkte be dom om att få installera Steam på datorn så jag kan använda den för att köra lit småspel när jag reser eller är på semester och har datorn med.

Min fråga är: Om dom sätter in adminlösenordet för att installera steam, är det helt fritt fram för mig att sen installera vilka spel jag vill från mitt befintliga steambibliotek, eller kräver varje spel att nån IT-gubbe knappar in adminlösen igen?

Vet inte om det finns olika "nivåer" på hur låst en mac kan vara, men jag kan inte ens uppdatera befintlig mjukvara på datorn utan adminlösen. Så även program jag fått dom att installera åt mig kan jag inte uppdatera när det behövs själv.

Har inga problem med att be dom om Steam om det bara är en gång, men vill inte vara tönten som kommer springandes till dom hela tiden för att installera en massa spel efteråt, eftersom jag inser att Steam har väldigt lite med mitt och deras jobb att göra.

Tack,
Senast redigerad av zBr9 2019-08-16 kl. 11:40.
Citera
2019-08-16, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Min fråga är: Om dom sätter in adminlösenordet för att installera steam, är det helt fritt fram för mig att sen installera vilka spel jag vill från mitt befintliga steambibliotek, eller kräver varje spel att nån IT-gubbe knappar in adminlösen igen?

Det kommer inte att behövas.
Citera
2019-09-04, 21:13
Medlem
CasaMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom Keifer
Det är väl Valve som ligger bakom Steam och så vitt jag vet så grundades Valve av föredetta Microsoft anställda. Så det kan ha nåt med det att göra.
Valve är dock inte så positiva till Microsoft, utan istället lagt ner massvis med pengar på Linux projekt som exempelvis Wine, vilket är den del av Steam-Proton. Proton möjliggör spelandet av Windows spel på Unix/Linux system.

Själva appen Steam fungerar utmärkt på Mac. Det är inte alls Valves fel att utvecklare inte vill släppa spel på en sådan sluten platform med en liten användarbas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in