2008-05-24, 21:37
Medlem
Jag kommer under våren att behöva prata om objektivism inför människor som inte nödvändigtvis är intresserade av filosofi och som aldrig har hört talas om objektivism förut.

Det är ibland svårt att veta var man ska börja, och vilka aspekter man bör få med om man har en begränsad tid på sig. Att inleda med Ayn Rand, hur jag började intressera mig för ämnet eller något klatschigt exempel på varför objektivism är bra är inte det tipset jag söker; jag undrar hur man på ett lättförståeligt sätt redogör för själva filosofin.

Jag undviker helst att prata om kapitalism, det jag har tänkt mig är att det ska handla om objektivismens verklighetssyn i jämförelse med andra system.

Detta måste ha gjorts förut, besitter någon här en länk till en introduktionstext eller föreläsning?
Citera
2008-05-24, 23:28
Bannlyst
Du kan ta upp alla problem som filosofin har, då kommer du ha att göra i många timmar. Dess filosofiska värde är i princip noll, varav du bör poängtera att objektivismen snarare är en ideologi än en filosofi.
Citera
2008-05-25, 00:28
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkel
jag undrar hur man på ett lättförståeligt sätt redogör för själva filosofin
En sammanfattning av hela systemet, eller bara enskilda ämnen? Att börja med metafysiken är ju en bra början hur som helst. Det är det mest grundläggande, och det är dessutom det allra enklaste, det som bör gå snabbast att ta upp. (Det är möjligt att du hittar matnyttiga saker på min blogg eller måhända på nattvakt.com.)
Citera
2008-05-25, 10:06
Medlem
Fan ocksås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Du kan ta upp alla problem som filosofin har, då kommer du ha att göra i många timmar. Dess filosofiska värde är i princip noll, varav du bör poängtera att objektivismen snarare är en ideologi än en filosofi.
Ideologier bygger på filosofier. Det är totalt omöjligt att undkomma. Fast du använder väl termen ideologi som en pejorativ term i stil med de flesta Marxister, antar jag.
Citera
2008-05-25, 11:05
Medlem
mr_zipoxs avatar
"This is John Galt speaking..." PART ONE
http://youtube.com/watch?v=W_qQt9IrUc0

Det finns minst 12delar i serien som värkar ta upp grundläggande kunskap om objektivismen. John Galt tal från Atlas Shrugged för övrigt.
Senast redigerad av mr_zipox 2008-05-25 kl. 11:10.
Citera
2008-05-25, 11:30
Medlem
Kheperas avatar
Man kan ju alltid ta upp höjdpunkterna i objektivismen, måhända såsom de valts ut av POS:
  1. Hennes identifikation av filosofins korrekta utgångspunkter eller axiom. Tidigare filosofer (och vi kan här bortse från vår egen tids fullständiga kaos) har insett att en filosofi måste börja någonstans, men deras "axiom" har i själva verket varit gripna ur luften. Ayn Rand är den förste som konsekvent fotar sin filosofi på verkligheten, på det som är.
  2. Hennes identifikation av "existensens primat", av det faktum att existensen äger företräde framför medvetandet och att medvetandets uppgift är att identifiera det som existerar, inte att skapa det ur intet. Detta är "sunda förnuftets" uppfattning; men flertalet tidigare filosofer har i en eller annan form hävdat motsatsen, att det är medvetandet som har primat och att existensen måste rätta sig efter någons (oftast Guds) medvetande.
  3. Hennes identifikation av den fria viljans natur, som "valet att tänka eller inte tänka". Tidigare filosofer har insett att den fria viljan måste ligga till grund för etiken (eftersom ingen etik skulle vara möjlig eller nödvändig om vi vore alltigenom determinerade); men Ayn Rands identifikation visar att den fria viljan också ligger till grund för kunskapsteorin.
  4. Hennes teori om begreppsbildningens natur, speciellt hennes insikt att begrepp bildas genom "måttutelämnande". Tidigare filosofer har insett att begrepp eller abstraktioner måste innebära att vissa egenskaper hos ting/företeelser utelämnas medan andra bevaras; Ayn Rand är den förste som insett att vad som utelämnas i begreppsbildningen är specifika mått.
  5. Hennes identifikation av etikens korrekta utgångspunkt: begreppet "värde"; och hennes analys av förhållandet mellan "värde" och "liv" (varför endast levande organismer kan ha värden, varför detta gör organismens liv till dess yttersta värdemätare, och varför människans yttersta värdemätare därför måste vara människans liv). Med denna identifikation ger hon etiken en objektiv grund, och etiken kan aldrig mer betraktas som en fråga om subjektiva hugskott, sociala "konventioner", obegripliga budord, plikter eller "kategoriska imperativ".
  6. Hennes identifikation av individens rättigheter som bryggan mellan etik och politik (mellan "privatmoral" och "samhällsmoral"). När det gäller rättigheter har Ayn Rand fullbordat vad som påbörjats av John Locke och de amerikanska grundlagsfäderna; hon har satt "naturrätten" på objektiv bog och befriat denna teori från de sista resterna av mysticism.
  7. Hennes identifikation av fysiskt tvång som det enda som kan kränka individens rättigheter, och hennes identifikation av statens rättmätiga funktion: att skydda individens rättigheter mot initierandet av fysiskt tvång. Därmed har hon också för alltid avvisat det falska alternativet mellan anarki och tyranni.
  8. Hennes identifikation av förhållandet mellan begreppsbildning och konst.
http://www.nattvakt.com/aynrand/hojdpunkter.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in