• 1
  • 2
2008-06-29, 11:48
Medlem
sven-kåre-bengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjockl%C3%A4ppad_multe

Multen är för övrigt ingen ädelfisk, den saknar fettfena. Vad för slags fisk du fått upp på lantstället vore intressant att veta.

mmmmmmmmmmm ah det vore kul. Jag kan hålla med om att den inte har en fettfena, så där är vi överäns. Å sen va jag inte riktigt i mina sinnes fulla bruk igår så 15 kg var kanske felbedömdt.

Och att det är Multe jag fått har jag hört från mängder folk som sett fisken, kollat i bok osv.

Sen att jag slått det svenska sportfiskar rekordet.... ... det har jag inte för jag har tatt dom i nät. säg kanske 10 kg då för dom är feta. inte som en gedda utan fetare.
Citera
2008-06-29, 14:38
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven-kåre-bengt
Jo det är så att jag råkade läsa detta och har lite erfarenhet som jag kan dela med mig.

Precis som någon sa så är Multe en medelhavsfisk som lever där vattnet är varmare än vanligt, typ grunda kilar eller kärnkraftsvärk.

Vi har ett landställe på en ö i en vik där vi får tjockläppad multe. Den är stor som fan, trodde det var en säl första gången jag fick den. den väger asså upp mot 15 kg.

Den är helt vit i köttet, men har konsistens som lax för det är en ädelfisk.

Så mitt råd till dig är att tillaga den som det vore lax. Vi har gjort allt möjligt me den för den är extremt god. Ful som fan är den, lik en apir eller vad dom heter världen strörsta fisk som finns i rägnskogen. Den har läppar som den suger upp mat med som någon oxå sa. Den har inga tänder.

Slänger du den får du stryk.

Ungefär var fiskar du?
Citera
2008-06-29, 15:37
Medlem
sven-kåre-bengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Ungefär var fiskar du?
ha ha det var en diplomatisk fråga.

Jag fiskar på västkusten kan jag säga.

Diplomatiskt svar.

Kan tillägga att jag har och mina polare ha försökt och få upp dom jävlarna på spö men aldirg lyckats. men i nät fastanar dom.

Leta efter grunda vatten där vattnet står mer eller mindre still. Där fiskar jag. Vattnet kan komma upp i typ 30 grader på sommarn. Massa sjögräs. Där finns dom hos mig. Låter lite som medelhavet i min öron.
Citera
2008-06-29, 18:18
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven-kåre-bengt
ha ha det var en diplomatisk fråga.

Jag fiskar på västkusten kan jag säga.

Diplomatiskt svar.

Kan tillägga att jag har och mina polare ha försökt och få upp dom jävlarna på spö men aldirg lyckats. men i nät fastanar dom.

Leta efter grunda vatten där vattnet står mer eller mindre still. Där fiskar jag. Vattnet kan komma upp i typ 30 grader på sommarn. Massa sjögräs. Där finns dom hos mig. Låter lite som medelhavet i min öron.

Jo, jag förväntade mig inte ett exakt svar. Låter som kul fiske. Skulle gärna nypa en multe nån men de är väl -- precis som du säger -- svåra att få på kroken.
Citera
2008-06-29, 19:47
Medlem
dePauls avatar
Det går att få dem på kroken. Tekniken ligger i ytterst små krokar (st 10 och mindre) samt flytande bröd som man färgar med spenat så att det får en härligt grön färg . Också linan måste vara väldigt tunn. Helst av den spunna typen.

~Paul~
Citera
2009-11-25, 19:30
Medlem
11xx22s avatar
Ni har väl glömt. Det hade jag också. Tills det var dags att frosta av frysen. Då fick det bli tunnan för multen. Den såg inte ut att vara ätbar (längre)
Citera
2009-11-25, 20:39
Medlem
Californias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11xx22
Ni har väl glömt. Det hade jag också. Tills det var dags att frosta av frysen. Då fick det bli tunnan för multen. Den såg inte ut att vara ätbar (längre)
Jamen vadfan! Nu kommer ju Sven-Kåre-Bengt att kicka ditt ass!
Får man fråga var du får dina multar ifrån? Eller dyker dom bara upp i frysen?
Citera
2009-11-25, 21:51
Medlem
FordEscis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av California
Jamen vadfan! Nu kommer ju Sven-Kåre-Bengt att kicka ditt ass!
Får man fråga var du får dina multar ifrån? Eller dyker dom bara upp i frysen?

Dethar han nämnt tidigare.

MEn jag håller med Sven-Kåre-Bengt att de säkert kan väga 10 kilo, vi har massor av dom här i Skåne och där är många grymt grova.
Citera
2009-11-27, 08:04
Medlem
11xx22s avatar
Ja alltså det är som att de bara hamnar i frysen (kan inte med att säga nej till givaren som får dom i nät). Men jag ska: kommer en till ska det bli laxrätt genast om jag så ska blunda när jag filear! (För skinnet är rätt äckligt också inte bara huvet).
Citera
2009-11-27, 12:55
Medlem
klybans avatar
Det däringa känner jag igen för väl.
Man köper/får nått som man fryser in, så ligger det där tills det blir dåligt:

Och ibland fuskar man med förpackningen så dom blir dåliga snabbt :/
Slarva med gäng makrillar en gång, dom blev inte så goda snabbt, och den där sytliga fryssmaken som då blir :/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in