2008-05-24, 18:51
Medlem
Chanseys avatar
Hej!

Jag bor i korridorrum hos AFB i Lund. Vi har 100mbit och jag har valt Bahnhof som min ISP. Har funkat skitbra med min mac men den är nu på lagning så jag har fått låna en kompis pc.
Jag blir bara tilldelad en 169.254.xx.xx adress. Har väl hänt någon enstaka gång tidigare men då har det löst sig efter en timme eller så, dock inte idag. Måste ha datorn. Vad göra? Jag använder ett gäst-konto så jag kan inte gå in och peta på nätverksinställningarna men det skall väl inte spela någon roll? Jag kan ju komma in i kommandotolken och där ser allt OK ut. Sitter förövrigt inkopplad direkt i jacket utan router.

Hjälp!
Citera
2008-05-24, 19:09
Medlem
Hejsan1s avatar
Svårt att fixa utan admin/vanligt konto antar jag.
Testa gamla hederliga kommandotolken -> ipconfig /release -> dra ur ström till router -> starta om datorn -> sätt i ström till router
Citera
2008-05-24, 19:12
Medlem
kiwi22s avatar
169.254 innebär att du har fått en IP tilldelad från Windows. Dvs du har inte fått kontakt med ngn DHCP-server..så kan det vara att det står manuellt inställt på en annan IP som inte ens tillhör nätverket?
Citera
2008-05-24, 19:19
Medlem
phunques avatar
Ett så kallat APIPA-nummer. Går att stänga av. Men som sagt, kolla ditt nätverk.
Citera
2008-05-24, 19:32
Medlem
Chanseys avatar
Asså det finns ju inte så mkt jag kan göra eftersom jag inte har router och datorn är intälld på DHCP med automatisk ip-adress (min ISP ger förövrigt ut via DHCP-auto). Har testat att ta ut och ur sladden, testat release, stängt av och på datorn. Inget hjälper. Jag är säker på att sladden funkar. Om jag ber om min kompis lösenord tror ni det är lättare då, och vad skall jag i så fall vad skall jag göra i windows?
Citera
2008-05-24, 22:00
Medlem
Chanseys avatar
Nu funkar det helt plötsligt efter typ 6h. Måste vara något skumt med DHCP-serverns tilldelning och att den låser MAC-adresser under en viss period eller nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in