2008-05-24, 09:55
Medlem
Mr Drs avatar
Vid misstanke om narkotikabruk är det sedvanligt att den misstänkte får lämna ett urintest. Ifall personen ej är villig att lämna ett urintest har polis rätt att tvinga den misstänkte att lämna blodprov (rätta mig om jag har fel).

När jag sökte på Internet efter hur mycket ett test kostade, var det enda jag fann en tråd i Swecan Forum, där en användare skriver:
Citat:
ett blodprov kostar ca 900kr (med alla kostnader)
Från: http://www.swecan.org/modules.php?na...wtopic&t=47647

Siffran låter väl rimlig, men där står inte med någon källa till varifrån dessa är tagna.

Är det någon som vet vad kostnaden är för ett urintest och vad kostnaden är för ett blodtest?
Gärna med källhänvisning om möjligt.

Tack på förhand!
Citera
2008-05-24, 13:45
Bannlyst
urintesten ligger på mellan 4-600 kr, blodproverna ligger som sagt då på ca 900 kr...

sen så beror det helt på vart proverna tas, genom skolor, privatläkare, folksjukvården etc. kan variera lite därimellan då vissa har mer rabbatter än andra...
Citera
2008-05-24, 14:18
Medlem
Mr Drs avatar
Ursäkta, jag uttryckte mig nog lite dåligt.
Jag menade urintester och blodtester polis tvingar folk att göra när de misstänker att någon använt narkotika. Alltså inte genom skola eller folksjukvård och liknande.
Jag tror att dessa tester poliser gör är lite dyrare, då dessa skickas till SKL för analys. Eller har jag fel där?
Citera
2008-05-24, 14:25
Bannlyst
det beror ju på vad dem letar efter, det finns standardtester som kollar dem vanligaste drogerna, detta testet är även det vanligaste.

oftast så räcker en mugg och några stickor för detta. svaret kommer innom några sekunder...
Citera
2008-05-24, 14:35
Medlem
Mr Drs avatar
Tack så mycket för svaret.

Jag utgick från att tillförlitligheten i testerna med stickor och liknande var för låg för att kunna användas som bevis vid narkotikabrott. Men då vet jag.
Citera
2008-05-24, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Dr
Tack så mycket för svaret.

Jag utgick från att tillförlitligheten i testerna med stickor och liknande var för låg för att kunna användas som bevis vid narkotikabrott. Men då vet jag.
alla använder standardtesterna, men det finns ett utökat behov på vissa kliniker runt om i sverige då dem letar efter annat utöver standarden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in