2008-05-24, 00:47
Medlem
Hej,

vet inte om det blev rätt forum, menmen.

Jag ska ut och tälta i sommar och är väl inte den som gillar den fuktiga luften i tält. Jag undrar om någon prövat att ställa in en "torrbollen" i tältet och om det gett en torrare luft?
Citera
2008-05-24, 08:09
Medlem
dubbeltrubbels avatar
I ett tält som du sover i blir det väldigt mycket fukt på kort tid. Jag tror inte torrbollen har möjlighet att ta upp det så snabbt att det gör någon större skillnad.

Den funkar nog bättre under lång tid, som i husvagnar, båtar mm där den står i flera månader för att motverka fukt och därmed mögel.
Citera
2008-05-24, 10:43
Medlem
Drullknulls avatar
Onödigt, se till att du har god ventilation och ett bra tält. Vid kraftigt regn finns det inga tält som inte får kondens, man får lära sig att leva med det inom rimligheten.

Har du ventilationsluckor på tältet? Regnar det mycket kan man öppnar ingången till absiden(förtältet) för att öka på ventilationen, givetvis med myggnätet till innertältet uppdraget.

Skit i torrbollen, onödig sak att bära med sig. Öva först lite hemma i regnväder, lär känna dit tälts svagheter och se vad du kan förbättra före vandringen.

Go tur!
Citera
2008-05-26, 16:41
Medlem
Jag har inte köpt nåt tält än, så jag ska lägga ventilationsluckor på minnet.

Synd att det inte skulle funka med torrbollen, men det lät väl för bra för att vara sant...
Citera
2008-05-26, 17:43
Medlem
woofers avatar
Några värmeljus eller en lykta i tältet brukar göra rätt stor skillnad vad gäller fukt och kondens.

Brukar tända min gaslykta några minuter innan det är dags att sova det gör underverk för fukten. Dock får man ju se till att vara jävligt försiktigt då mångt och mycket som finns i ett tält och inte minst själva tältet är väldigt lättantänt. Tält brinner snabbt...

Kan ju även vara värt att tänka lite på ventilationen om man börjar elda i sitt tält, finns många som dött i tält pga av koldioxid när dom skulle värma sig lite... En liten lykta brukar inte vara farligt så länge man inte somnar ifrån den...
Citera
2008-05-27, 07:45
Medlem
sisususis avatar
Själv använder jag ett MSR xgk kök för att fixa det hela. Under sommarhalvåret lägger jag den i absiden som det blåser in i. Är det jävligt kallt lägger jag en sten i varje hörn av innertältet och en flat sten i mitten. Köket placerar jag på den flata stenen, sen är det varmt och torrt. Kan tillägga att jag kör med maxventilation nästan jämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in