2008-05-26, 16:04
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekic
så varför lät gud honom födas utan armar och ben då och förstörde därmed hans liv?
Jag tror att evolutionen styr detta. Om människor utvecklar gift som dom använder vid skörden och detta bidrar till att foster föds utan armar. Då anser jag att det är människans fel.
Sen kan det givetvis finnas fel vid födseln som är medärvda i form av en mutation som sprids vidare, som bidrar till handikapp.

Guds skapelse är gjord med ett gott syfte. Synden är frukten av det val människan i sitt tidiga ursrpung. Synden för med sig död och sjukdomar.
Gud kan ändå vända detta till något bra. För Gud skapar den inre själen i oss. Vi har dels den köttsliga naturen som är av Adam som står i strid med själen.

Citat:
Jasså jesus kärlek fanns inte i närheten när dem tog självmord?
Varför gav han dem inte kärleken och självförtroendet att klara av sitt förfärliga liv som han har förstört åt dem?
Varför var han upphov till deras självmord genom att skapa dem handikappade ?
Gud respekterar människans fria vilja. Kärleken måste komma från ett fritt val att välja Gud.

Gud finns ständigt närvarande för alla människor som vill ta emot han. Han upprätthåller hela skapelsen.
Vill folk ha hjälp eller köra sitt eget race? Där ligger frågan om Gud.

Citat:
Du svarade inte på frågan, varför ska man tacka jesus för det mycket sämre livet som han har givit en?
Jag vet att man kan få tröst av medmänniskorna men vad har man att tacka jesus för?

Man måste möta Jesus i ett personligt möte för att förstå hur kärleksfull och god han är.
Detta är denna mannen i klippet ett bevis på. Är det någon som borde vara arg på Gud så är det väl han själv för att han födds handikappad.
Men han är inte arg på Gud, utan han älskar livet och älskar att hjälpa andra.

Varför tror du han gör detta? Är det för att han kanske mött sin skapare`och fattat något större om livet?

Citat:
jag frågade varför han både fick utstå mobbing, självmordstankar och ett gravt handikapp om han nu fann jesus och hans föräldrar var kristna?
Jag ser knappast guds styrka i att han fick en så rutten uppväxt som han verkar ha fått. Det med medlidandet från hans nära är nog det som räddade honom.
Det finns såklart ondska och djävulskap i världen. Därför finns det mobbning och elaka människor. Satans bihang sprider onska och elende omkring sig

Jesus är en motpol till världens ondska. Jesus kom med glädjens budskap till fattiga och utstötta människor.
Mannen fick möta Jesus och kunde utstå ondskan.

Citat:
Men är du på riktigt eller? Anser du att någon som knappt kan röra sig eller försörja sig som alla andra har ett lika bra liv som dessa?
Anser du att nån som inte kan leka som de andra barnen vid uppväxten, skaffa den flickvän han önskar, syssla med sin hobby och massa annat, kan ha ett lika bra liv?
Jag till skillnad från dig ser verkligheten som den är, vissa har det sämre och vissa har det bättre. Sen kan du ju motivera vad som är felet i min livssyn?
Det inre livet är det viktigaste, visst finns det matriella olika förutsättningar i världen.
Jag sitter hellre i rullstoll och har underbara människor omkring mig än att kunna gå som vanligt och uppväxt med en kärlekslösa onda föräldrar med droger och få stryk som barn.

Förstår du min syn på detta? Jag ser kanske ett djupare plan på detta. Ja förstår hur du tänker. Visst är mannen begränsad på många plan jämfört med mitt liv. Men han får uppleva det finaste gåvan vi har i livet, nämlingen kärleken.
Han har insett något stort.

Citat:
Du menar alltså att det är viktigare att vara en inspirationsbyrå för omvärlden än att faktist har ett bra liv själv?
I min kristna tro är detta något vi strävar efter i våran vilja att bli som Jesus.
Citera
2008-05-26, 18:50
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Alla föds vi till syndare med sjukdomar som kan drabba oss. Denne mannen är inget undantag. Visst är det ett tufft öde att födas så som denne man. Men Gud ger honom styrka att inspirera andra.
Denne man har inte gjort något extra syndigt likt karma för att födas såhär.

Just såna uttalanden som visar vilken morbid jäkla religion kristendomen är.
För flera årtusenden sedan lurades Eva att begå ett brott av något som bevisligen är/var mycket mer intelligent än henne (djävulen). Vi människor har vett att förstå att om en normalbegåvad lurar en utvecklingsstörd att begå ett brott så bör straffet för den utvecklingsstörde vara relativt lindrigt. Och den utvecklingsstördes barn är definitivt inte skyldiga till förälderns brott, hur avskyvärt det än må vara.

Gud är tydligen av en annan åsikt (oändlig godhet och kärlek till trots). Vi straffas fortfarande, tusentals generationer senare. För brottet att vilja lära oss saker, få kunskap. En egenskap gud själv monterade in i oss.

Lol.
Citera
2008-05-26, 19:22
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Just såna uttalanden som visar vilken morbid jäkla religion kristendomen är.
För flera årtusenden sedan lurades Eva att begå ett brott av något som bevisligen är/var mycket mer intelligent än henne (djävulen). Vi människor har vett att förstå att om en normalbegåvad lurar en utvecklingsstörd att begå ett brott så bör straffet för den utvecklingsstörde vara relativt lindrigt. Och den utvecklingsstördes barn är definitivt inte skyldiga till förälderns brott, hur avskyvärt det än må vara.

Gud är tydligen av en annan åsikt (oändlig godhet och kärlek till trots). Vi straffas fortfarande, tusentals generationer senare. För brottet att vilja lära oss saker, få kunskap. En egenskap gud själv monterade in i oss.

Lol.
Det är när man möter Guds renhet som blir medveten om att synden finns.

Jag förstår mycket väl varför man tycker att allt låter tramsigt. Jag har själv haft den åsikten du har.
Citera
2008-05-26, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Du har samma val som Adam. Döden eller följ Gud..

Wow, när du skriver sådana saker så börjar jag verkligen tvivla på min inställning till att om gud finns så är han ond och jävlig. Uppenbarligen måste någon som ger oss det fria valet att följa honom eller dö vara god och rättvis.
Citera
2008-05-26, 20:28
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Wow, när du skriver sådana saker så börjar jag verkligen tvivla på min inställning till att om gud finns så är han ond och jävlig. Uppenbarligen måste någon som ger oss det fria valet att följa honom eller dö vara god och rättvis.
Precis.
Citera
2008-05-26, 22:11
Medlem
Citat:

Mycket intressant teologisk fråga! Om Gud, allsmäktig och skapare av allt, är en ond Gud enligt enkel humanistisk moral, skulle de troende fortfarande älska honom? Svaret tror jag är ja, de följer vem som helst för att få fortsätta existera, även om de är slavar och är tvungna att uträtta ondska i hans namn. Titta bara på mänskliga diktatorer, människor älskar dem oavsätt hur mycket vidrigheter de tar för sig och är beredda att gå i döden för dessa.
Citera
2008-05-26, 22:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Titta bara på mänskliga diktatorer, människor älskar dem oavsätt hur mycket vidrigheter de tar för sig och är beredda att gå i döden för dessa.

Skulle du göra det?

Är det enkel humanistisk moral?
Citera
2008-05-26, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Skulle du göra det?

Är det enkel humanistisk moral?

Följa Gud om han vore ond? Kanske, men jag har fortfarande hoppet att Gud är god, därför förkastar jag det mesta i religionerna som indikerar på ondska.
Citera
2008-05-26, 22:19
Avslutad
Citat:
Följa Gud..?

Men nej..

Citat:
..mänskliga diktatorer..
Citera
2008-05-26, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Men nej..

Om man var hjärntvättad till att tro att det diktatorn gjorde var bra och rättvist så ja. Eller menar du att man borde insett att det inte är ok att döda folk godtyckligt så som många diktatorer gjort och då kommit till insikt att denna "ledare" trots allt inte är god och rättvis?
Citera
2008-05-26, 22:27
Medlem
Nej, jag skulle inte kunna älska och vörda en ond diktator. På den punkten ser jag mig som rätt utvecklad, jag följer inte någon grupps ideer, någon karismatisk ledare eller liknande som inte klarar en moralisk prövning. Jag följer mig själv, bara jag kan vara ansvarig för mina handlingar, inte någon människa eller Gud.
Citera
2008-05-26, 22:27
Avslutad
Citat:
Om man var hjärntvättad till att tro att det diktatorn gjorde var bra och rättvist så ja. Eller menar du att man borde insett att det inte är ok att döda folk godtyckligt så som många diktatorer gjort och då kommit till insikt att denna "ledare" trots allt inte är god och rättvis?

Det är väl ingen som talat om hjärntvätt, ditt freak..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in