2008-05-25, 20:10
Medlem
Bekics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Han hade troligtvis tagit sitt liv som han sade i filmen, men Gud vände det till något bra och det är underbart att se denne mans härliga livsglädjde att hjäla andra som sitter i rullstol och ge dem inspiration. Tack gode Gud att han inte tog livet av sig.

du svarade inte på frågan, kunde han inte bli en inspiration utan att vara så handikappad? Kunde han inte få livsglädje av gud och vara helt frisk samtidigt?
Och även om gud vände det till något positivt så var det ändå han som förstörde för den här mannen från början. Jag anser inte att ett svårt handikapp kan vägas upp av nån sorts livsglädje. Vad hade nu hänt om mannen hade tagit sitt liv p g a sitt grava handikapp, vart hade du sett guds kärlek i det?

Citat:
Ja det är väl ett bevis på att denne kille verkligen är en förebild. Hans möte med Jesus gjorde att han fick styrka att ta sig ur en deprission. Det är väl fantastiskt att han kan inspirera andra att komma ur sin värdsliga dvala och inse att dem är älskade och duger som dem är.

Om han inte hade gjort detta då, om han hade levt sitt liv deppig och besviken över sitt öde, vart hade jesus kärlek funnits då?
De flesta handikappade gillar inte sin livssituation, vad har dem att tacka jesus för?

Citat:
Det är ju han själv som brotttas med sådana här frågor, de sa han ju i filmen. Har du ens sett den?
Verkligheten i denna mans fall är alla spydiga kommentarer han fick från folk runt omkring han. Elak mobbing om hans handikapp, hårda ord att han är ett cp osv.
Denna verklighet du pratar om fick honom att bli deprimerad, detta fick honom att tvivla på sig själv.

Men denna man fick möta Jesus och då insåg han att Jesus älskar honom, och detta fick honom att resa världen över och inspirera andra och han drive även organisationer som startar upp skolor i fattiga länder bla.

Men varför lät jesus honom utstå både ett stort funktionshinder + mobbing och självmordstankar under en stor del av sitt liv?
Och även om han fick möta jesus så kan han fortfarande inte leva ett lika bra liv som vi andra. han kan bl a inte syssla med någon sport eller hobby, arbeta eller skaffa den partner som han vill ha. Vart är det fina i det?
Det enda du kommer med är den här inspirationen som han har på folk, är den värd hans usla liv tycker du? Är hans inspiration till andra viktigare än hur han kommer att kunna leva sitt liv?
Senast redigerad av Bekic 2008-05-25 kl. 20:14.
Citera
2008-05-25, 20:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bekic
Jo hade tydligen lite fel.

Inga problem, min vän..

Angående mutationer och evolution anmärkte du att..

Citat:
Nej eftersom att en jävla massa år av evolution har fixat så att vi inte är det.
Däremot inte tack vare att människor har varit gravt handikappade, utan tack vare friska människor.

Då måste jag fråga dig.. tror du att evolutionen upphört?

Om inte.. vad driver evolutionens mekanismer?

Sker det enbart genom friska individer( djur och människor).. som bara har det härligt och underbart.. på ett litet rosa moln?

Eller är det svält.. rovdjur.. naturkatastrofer.. hård konkurrens och "missbildningar"( alltså mutationer)?
Senast redigerad av Tubbo 2008-05-25 kl. 20:21. Anledning: lade till lite ..
Citera
2008-05-25, 20:41
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
du svarade inte på frågan, kunde han inte bli en inspiration utan att vara så handikappad? Kunde han inte få livsglädje av gud och vara helt frisk samtidigt?
Jo det finns tusentals människor som insipirerar och sprider Guds ord utan handikap, helt klart kunne denna man också ha val den vägen om han fötts med armar och ben.

Citat:
Och även om gud vände det till något positivt så var det ändå han som förstörde för den här mannen från början. Jag anser inte att ett svårt handikapp kan vägas upp av nån sorts livsglädje. Vad hade nu hänt om mannen hade tagit sitt liv p g a sitt grava handikapp, vart hade du sett guds kärlek i det?

För det första så finns vi för att Gud valt att skapa oss. Den evige fadern är tanken bakom hela universums existens enligt min tro. Vad har vi för förpliktelser emot våran skapare? Tacka honom att du överhuvtaget existerar.

Om man mannen tagit sitt liv då är det ju såklart beklagligt. Ett tecken på att Jesus medlidande och kärlek inte fanns i personens närhet. En kärleksfull uppväxt är en god start för barn som har ett handikapp. Det ger dem en annan förutsättning inför livet. Givetsvist kan de ske självmord ändå om det finns djupa deprissioner med i bilden osv. Men det vet ju Gud om så sker.

Citat:
Om han inte hade gjort detta då, om han hade levt sitt liv deppig och besviken över sitt öde, vart hade jesus kärlek funnits då?
De flesta handikappade gillar inte sin livssituation, vad har dem att tacka jesus för?
Här gäller det ju också att man har bra medmänniskor omkring sig som visar Jesu medlidande och kärlek. Man är inte så starkt ensam. Vissa kulturer behandlar handikappade mycket dåligt. Jesus medliande är tack o lov mycket stort i västvärlden där kristendomen varit folks tro i ca tusen år

Citat:
Men varför lät jesus honom utstå både ett stort funktionshinder + mobbing och självmordstankar under en stor del av sitt liv?
Han fann Jesus, och är uppväxt med Jesus medliande då hans föräldrar är kristna. Detta spelar såklart stor roll, då dem bedjat mycket och visat sann kärlek till sin son. Ett ypperligt bevis för styrkan i Guds ord. Tvärr får inte alla handikappade det medlidandet och kärleken av sina nära. Vissa kulturer så vill man inte ens veta av barnen utan sätter dem på barnhem och skiter i dem.

Citat:
Och även om han fick möta jesus så kan han fortfarande inte leva ett lika bra liv som vi andra. han kan bl a inte syssla med någon sport eller hobby, arbeta eller skaffa den partner som han vill ha.
Det där kan väl ite du lägga nån som helst aspekt i att bedömma. Skrämmande syn du har gentemot dina medmänniskor.
"Lika bra liv som vi andra" Hur kan du göra en sådan bedömmning av denna killes liv?

Citat:
Är hans inspiration till andra viktigare än hur han kommer att kunna leva sitt liv?
Nu börjar du närma dig något i den kristna tron. Detta är det viktigaste. Att inspera och hjälpa andra är att sätta andra före sig själv.
Citera
2008-05-25, 20:42
Avslutad
Citat:

Detta är det viktigaste. Att inspera och hjälpa andra är att sätta andra före sig själv.

Väl talat, broder..
Citera
2008-05-25, 22:10
Medlem
Mindfullness avatar
Citat:
Bekic]Är handikapp ett pris för att komma närmare gud eller?

Nej absolut inte vart har du fått det ifrån? Men det är däremot inget hinder.

Citat:
Varför kunde han inte ha armar och ben samtidigt som han möter gud?

Därför att han föddes utan.
Det finns mängder med människor som har armar och ben som har mött Gud, men det är inget som Gud kräver av dig att du måste ha.

Citat:
Hans handikapp är ett stort hinder och inget som man kan försköna på något sett. Och hur är det med alla handikappade som sitter hemma och är deprimerade, kan knappt ta hand om sig själva och ha det kul i livet, vad har dem fått ut av guds kärlek anser du?

Men det är ju precis detta som är vittnesmålet!
Jag önskar att de alla finner Gud och blir som killen på filmen, då får de nämnligen ut det av livet som du syftar till; Kärlek. För hur kan du uppleva kärlek om du inte finner den? oavsett om du har armar och ben eller inte?

Kärlekens nåd är oändligt mild och flödar från livgivaren i evighet. Den är alltid värd att finna. Håll ut och vaka i tålamod, du ska vinna allt och inget sakna, Gud allena räcker. Själens högsta förmåga är att glädjas och detta vill Gud dig; Glädjebudet.
Citera
2008-05-25, 23:25
Medlem
Bekics avatar
Citat:
Jo det finns tusentals människor som insipirerar och sprider Guds ord utan handikap, helt klart kunne denna man också ha val den vägen om han fötts med armar och ben.

så varför lät gud honom födas utan armar och ben då och förstörde därmed hans liv?

Citat:
För det första så finns vi för att Gud valt att skapa oss. Den evige fadern är tanken bakom hela universums existens enligt min tro. Vad har vi för förpliktelser emot våran skapare? Tacka honom att du överhuvtaget existerar.

1. Jag behöver inte tacka nån jag inte tror på.
2. Jag behöver inte tacka nån som uppenbarligen skapar människor defekta

Citat:
Om man mannen tagit sitt liv då är det ju såklart beklagligt. Ett tecken på att Jesus medlidande och kärlek inte fanns i personens närhet. En kärleksfull uppväxt är en god start för barn som har ett handikapp. Det ger dem en annan förutsättning inför livet. Givetsvist kan de ske självmord ändå om det finns djupa deprissioner med i bilden osv. Men det vet ju Gud om så sker.

Jasså jesus kärlek fanns inte i närheten när dem tog självmord?
Varför gav han dem inte kärleken och självförtroendet att klara av sitt förfärliga liv som han har förstört åt dem?
Varför var han upphov till deras självmord genom att skapa dem handikappade ?

Här gäller det ju också att man har bra medmänniskor omkring sig som visar Jesu medlidande och kärlek. Man är inte så starkt ensam. Vissa kulturer behandlar handikappade mycket dåligt. Jesus medliande är tack o lov mycket stort i västvärlden där kristendomen varit folks tro i ca tusen år.[/quote]

Du svarade inte på frågan, varför ska man tacka jesus för det mycket sämre livet som han har givit en?
Jag vet att man kan få tröst av medmänniskorna men vad har man att tacka jesus för?

Citat:
Han fann Jesus, och är uppväxt med Jesus medliande då hans föräldrar är kristna. Detta spelar såklart stor roll, då dem bedjat mycket och visat sann kärlek till sin son. Ett ypperligt bevis för styrkan i Guds ord. Tvärr får inte alla handikappade det medlidandet och kärleken av sina nära. Vissa kulturer så vill man inte ens veta av barnen utan sätter dem på barnhem och skiter i dem.

jag frågade varför han både fick utstå mobbing, självmordstankar och ett gravt handikapp om han nu fann jesus och hans föräldrar var kristna?
Jag ser knappast guds styrka i att han fick en så rutten uppväxt som han verkar ha fått. Det med medlidandet från hans nära är nog det som räddade honom.

Citat:
Det där kan väl ite du lägga nån som helst aspekt i att bedömma. Skrämmande syn du har gentemot dina medmänniskor.
"Lika bra liv som vi andra" Hur kan du göra en sådan bedömmning av denna killes liv?

Men är du på riktigt eller? Anser du att någon som knappt kan röra sig eller försörja sig som alla andra har ett lika bra liv som dessa?
Anser du att nån som inte kan leka som de andra barnen vid uppväxten, skaffa den flickvän han önskar, syssla med sin hobby och massa annat, kan ha ett lika bra liv?
Jag till skillnad från dig ser verkligheten som den är, vissa har det sämre och vissa har det bättre. Sen kan du ju motivera vad som är felet i min livssyn?

Citat:
Nu börjar du närma dig något i den kristna tron. Detta är det viktigaste. Att inspera och hjälpa andra är att sätta andra före sig själv.

Du menar alltså att det är viktigare att vara en inspirationsbyrå för omvärlden än att faktist har ett bra liv själv?
Senast redigerad av Bekic 2008-05-25 kl. 23:45.
Citera
2008-05-25, 23:44
Medlem
Bekics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindfullnes
Nej absolut inte vart har du fått det ifrån? Men det är däremot inget hinder.

"Det slår mig så tydligt med denna killen, att ju närmare Gud man är dess mindre av allt annat behöver man, har man Gud så har man allt. ."Killen skulle såklart aldrig byta ut det han har mot armar och ben och vem skulle vilja det förutom den som bara är tom inuti? När vi möter Gud möter vi samtidigt oss själva fullt ut och det är det vi måste våga, vi är nämnligen inte männsikor fullt ut annars."[b].

Det låter som att man inte kan ha båda enligt dig här uppe.

Citat:
Därför att han föddes utan.
Det finns mängder med människor som har armar och ben som har mött Gud, men det är inget som Gud kräver av dig att du måste ha.

jo jag ser att han föddes utan, men varför lät gud honom födas utan när han kunde mött gud med armar och ben också?

Citat:
Men det är ju precis detta som är vittnesmålet!
Jag önskar att de alla finner Gud och blir som killen på filmen, då får de nämnligen ut det av livet som du syftar till; Kärlek. För hur kan du uppleva kärlek om du inte finner den? oavsett om du har armar och ben eller inte?

För det första så är inte kärlek allt, man vill arbeta, sporta och ha kul också.
även om kärlek är det viktigaste så förstår jag inte hur detta kan vara försvar till att han inte har armar och ben?
För det andra så lär han ha svårt med den också, iaf den kärleken som går ut på att skaffa en kvinna. för låt oss vara ärliga, det är inte många som skulle vilja vara tillsammans med honom p g a hans handikapp.

Citat:
Kärlekens nåd är oändligt mild och flödar från livgivaren i evighet. Den är alltid värd att finna. Håll ut och vaka i tålamod, du ska vinna allt och inget sakna, Gud allena räcker. Själens högsta förmåga är att glädjas och detta vill Gud dig; Glädjebudet.

Som jag sa är kärleken inte allt. Alla kan finna kärleken och ha kul samtidigt, han kan tyvärr inte ha så kul och lär få svårt att skaffa flickvän som jag nämnde ovan.
Citera
2008-05-25, 23:56
Medlem
Bekics avatar
nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Om inte.. vad driver evolutionens mekanismer?

Sker det enbart genom friska individer( djur och människor).. som bara har det härligt och underbart.. på ett litet rosa moln?

Eller är det svält.. rovdjur.. naturkatastrofer.. hård konkurrens och "missbildningar"( alltså mutationer)?

Det sker nog genom ett hårt liv ja.
Däremot så tror jag inte att missbildningar i större utsträckning leder till bra resultat. Om dem hade varit det bättre resultatet av evolutionen så hade dem flesta varit missbildade idag. Det är det däremot inte och därför är just missbildningarna ett undantag. Dem kommer helt enkelt inte spridas såpass att dem kommer påverka evolutionen negativt eftersom att dem flesta på jorden har anlag för friska avkommor.

Sen även om missbildningar är bra för vår evolution så är det fortfarande dåligt för dessa människornas liv som har dem, dem är ju begränsade.
Hans barn om han skaffar några kommer ha större chans att bli defekta eftersom att han är krafigt handikappad. Tror inte att evolutionen blir nån bra tröst i detta fall.
Senast redigerad av Bekic 2008-05-26 kl. 00:04.
Citera
2008-05-25, 23:59
Avslutad
Citat:
Tror inte att evolutionen blir nån bra tröst i detta fall.

Nej.. men tydligen ger Gud tröst..

I övrigt.. ett bra inlägg..
Citera
2008-05-26, 00:03
Medlem
Bekics avatar
Citat:
Nej.. men tydligen ger Gud tröst..

I övrigt.. ett bra inlägg..

tycker inte att trösten är en bra ursäkt för den stora defekten som han lät inträffa från början
Citera
2008-05-26, 00:05
Avslutad
Citat:
tycker inte att trösten är en bra ursäkt för den stora defekten som han lät inträffa från början

Kom igen nu för fan.. slappna av..
Citera
2008-05-26, 00:15
Medlem
Bekics avatar
Citat:
Kom igen nu för fan.. slappna av..

Jo jag är helt avslappnad och mår jättebra, tack för omtanken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera