2008-05-23, 19:27
Medlem
Coolcittes avatar
Köpte en kavaj idag, och självklart så var fickorna igensydda som dom brukar vara på lite finare kavajer. Men fickorna är nästan öppna, men hålls ihop av en tjock tråd i varje ficka. Ser det jävligt dumt ut, om man klipper av trådarna och använder fickorna? Jag hade inte tänkt att ha stora grejer i fickorna eftersom silhuetterna på fickorna blir fula. På min förra kavaj var inte fickorna igensydda, och det var riktigt praktiskt att ha lite grejer som te x mobiltelefonen där. En annan fråga: Varför började man överhuvudtaget sy igen fickorna, vad är det för nytta? Är det så att folk egentligen inte använder kavajfickorna utan dom att dom bara är där som en "atrapp"?
Citera
2008-05-23, 19:50
Bannlyst
Är det inte meningen att man skall kunna klippa upp dem om man vill använda dem? Mina bakfickor på mina chinos var helt ihopsydda nästan när jag köpte dem, men man måste ju ha ett par bakfickor!
Citera
2008-05-23, 19:55
Medlem
Dom är igensydda för att kavajen inte ska tappa sitt fall. Brukar bara sprätta upp bröstfickan.
Sjukt fult och tämligen smaklöst att svänga omkring med prylar i en kavajficka. Jag skulle inte sprätta upp dom.
Senast redigerad av jefvul 2008-05-23 kl. 19:57.
Citera
2008-05-23, 20:16
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jefvul
Dom är igensydda för att kavajen inte ska tappa sitt fall. Brukar bara sprätta upp bröstfickan.
Sjukt fult och tämligen smaklöst att svänga omkring med prylar i en kavajficka. Jag skulle inte sprätta upp dom.

Ja, du har säkert rätt. Det blir inte snyggt om man sprätter upp fickorna och bär runt på grejer. Imorgon ska jag på fest, och vill inte se för uppklädd ut och tänkte därför ha jeans, kavaj och skjorta. Då kan jag ha all min skit i jeansfickorna. Jag har nämligen alltid mobiltelefon, plånbok och nycklar med mig var jag än går. (vem har inte det förresten?)
Citera
2008-05-23, 20:17
Medlem
ChristianXs avatar
Lägg mobiltelefonen i innerfickan istället. En kavaj är ett klädesplagg, inte ett transportmedel.
Citera
2008-05-23, 22:34
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Lägg mobiltelefonen i innerfickan istället. En kavaj är ett klädesplagg, inte ett transportmedel.

Good thinking!
Citera
2008-05-24, 16:09
Medlem
Pörrs avatar
Alla kavajer har väl numera i vart fall tre innerfickor. Två hyfsat stora - en på varje sida - och en (vanligtvis nere till vänster) för mobiltelefonen, så det borde inte vara ngt problem.
Citera
2008-05-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kappy
Är det inte meningen att man skall kunna klippa upp dem om man vill använda dem? Mina bakfickor på mina chinos var helt ihopsydda nästan när jag köpte dem, men man måste ju ha ett par bakfickor!

word up!
Citera
2008-05-25, 22:06
Medlem
Shambolics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Köpte en kavaj idag, och självklart så var fickorna igensydda som dom brukar vara på lite finare kavajer. Men fickorna är nästan öppna, men hålls ihop av en tjock tråd i varje ficka. Ser det jävligt dumt ut, om man klipper av trådarna och använder fickorna? Jag hade inte tänkt att ha stora grejer i fickorna eftersom silhuetterna på fickorna blir fula. På min förra kavaj var inte fickorna igensydda, och det var riktigt praktiskt att ha lite grejer som te x mobiltelefonen där. En annan fråga: Varför började man överhuvudtaget sy igen fickorna, vad är det för nytta? Är det så att folk egentligen inte använder kavajfickorna utan dom att dom bara är där som en "atrapp"?

Dessutom förstör du kavajen om du bär saker i sidofickorna, om du bär tyngre saker så blir kavajen hängig. Materialet på en kavaj är levande och den formas efter hur du använder den.

Bespoke-kostymer bärs ett tag, den blir annorlunda, och ofta syr man om och anpassar den.
Citera
2008-05-25, 22:28
Medlem
jumpcuts avatar
Självklart kan man använda fickorna till exempelvis sedlar i en sedelklämma, några visitkort eller liknande om man känner att byxorna och innerfickorna inte räcker till. Platta lättviktsprylar helt enkelt.
Citera
2008-05-25, 22:40
Medlem
Vad jag har hört så syr man igen fickorna efter som, precis som du säger, kavajen skall inte tappa sin form.
Du kan tänka dig alla som provar kavajen som stoppar ner händerna och härjar, skulle inte bli fint.

Som jefvul sa sprätta bröstfickan för att ha näsduk i, annars låt det vara.
Så små saker man kan ha i ytterfickan utan att förstöra kavajen kan man lätt få ner i någon innerficka.

Men om du känner att du behöver dom, sprätta på.
Citera
2008-05-25, 23:15
Medlem
haxxels avatar
Brukar inte behöva ha med mig mycket mer än plånbok alternativt sedelklämma, mobil och nyckel hem. Detta får plats i innerfickorna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in