Citat:
Ursprungligen postat av
flashbackdasen
Klostebol (INN) (varumärkesnamn Steranabol, Test-Anabol), också känd som 4-klorotestosteron eftersom det är ett 4-kloro-derivat av det naturliga manliga könshormonet testosteron, är en syntetisk anabol steroid som använts som prestationshöjande medel av flera idrottare genom åren.
Man undrar ju hur mycket Sinner fått i sig. En enorm maskin som nästan saknar motstycke...
Det er ingen hemmelighet. Han er målt på en høyeste verdi på 0,18 nanogram/ml.
For å sette det i perspektiv, (for de som ikke har realfagene som spesialfelt), tilsvarer det 0,00018 milliondels av et gram.
For at det skulle gitt noe som helst prestasjonsfremmende effekt, måtte den ha vært 80.000 ganger høyere.
For å sette også det i perspektiv, kan man se for seg et clostebol-snøre fra mål til mål på en fotballsplan.
Han måtte ha etit opp det hele for at det skulle gi noe som helst effekt. Han fikk i seg mindre enn 2 mm av det 100m lange snøret.
Da denne salven selges resptfritt på apotek i Italia, og er mye anvendt til sår i huden, vil man meget enkelt kunne sabotere enhver
idrettsutøvers karriere om man skal utestenge på picogram-nivå. Her er vi nede på et bakterievektnivå i vikt, der et håndtrykk,
eller det å smøre på rackethåndtaket er tilstrekkelig.
Man må gjerne fordømme kategorisk, det legger jeg meg ikke i, men det kan uansett være ok å ha det faktuelle på plass.
Det åpner for mye for sabotasje å anvende picogramnivå. På kroppens mykdeler, ville nivåene blitt mye høyere enn et håndtrykk.
Om man hyrte inn en donna som en honungfelle for lite sex med mannlige eller kvinnelige utøvere, ville man enkelt kunne kvitte seg
med en brysomme konkurrenter. Verdiene ville fremdeles ha vært langt i fra det som gir noe prestasjonsfremmende effekt,
men adskillig høyere enn det Sinner hadde.
Man bedømmer selvsagt som man vil, men nyanser og perspektiver blir uansett aldri feil å ha med seg i sine vurderinger,
har iaf alltid vært mitt mantra.