2023-09-11, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag förringade inte, men hon är ju liksom ingen legendar som är jämförbar med hennes syster och Graf. Sen vet jag inte varför du nämner Graf och inte Court? Tycker du Graf vunnit mer bara för att hon har ett litet OS-guld eller? Som Court inte ens hade chansen att spela om.

23 GS-titlar (singel, dubbel, mixed), 4 OS-guld (singel och dubbel) samt har vunnit Fed Cup för sitt USA, så svårt för mig att inte kalla henne legendar..

Dock rankar jag också Serena och Graf högre..

Hur ska jag kunna jämföra Court (eller Rod Laver alt. Björn Borg) med Djokovic när det gäller OS-meriter?

Skrev ju själv att man inte kan jämföra med äldre spelare som aldrig lirat OS..
Citera
2023-09-11, 17:10
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Geten kommer vinna OS nästa år, han har själv sagt att det är ett stort mål.

Vad gäller hans tidigare OS så har han ju ett brons från 2008, sedan har han haft otur att förlora mot en brainless ballbasher Del Potro både 2012 och 2016. 2020 var det extremt varmt vilket geten inte behagar.
Er jo ofte enig med deg va gjelder tennis, men et lite tankeeksperiment må jeg allikevel gi deg. Er det kanske så at det ikke bare er varmen som ikke behager Djoko i OS. Kan det være så at det ekkelt strenge kontrollregimet, og det utrolig begrensede sortiment på toan ( kun toa-papper og tvål) på hans frekvente toabesøk innen avgjørende vendinger i matchen ikke behager mesteren
Citera
2023-09-11, 18:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
23 GS-titlar (singel, dubbel, mixed), 4 OS-guld (singel och dubbel) samt har vunnit Fed Cup för sitt USA, så svårt för mig att inte kalla henne legendar..

Dock rankar jag också Serena och Graf högre..

Hur ska jag kunna jämföra Court (eller Rod Laver alt. Björn Borg) med Djokovic när det gäller OS-meriter?

Skrev ju själv att man inte kan jämföra med äldre spelare som aldrig lirat OS..

Nu läste du lite galet, jag syftade ju på att Venus inte är någon legendar tillskillnad från sin syster.
Citera
2023-09-11, 18:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Er jo ofte enig med deg va gjelder tennis, men et lite tankeeksperiment må jeg allikevel gi deg. Er det kanske så at det ikke bare er varmen som ikke behager Djoko i OS. Kan det være så at det ekkelt strenge kontrollregimet, og det utrolig begrensede sortiment på toan ( kun toa-papper og tvål) på hans frekvente toabesøk innen avgjørende vendinger i matchen ikke behager mesteren

Hehe det enda geten behöver är en spegel så han blir påmind om att han är världens bästa idrottsman genom tiderna.
Citera
2023-09-11, 18:58
Medlem
Citat:
Nadal, utan tvekan..

Det finns ett antal datapunkter man tittar på inom ATP-touren;
Grand Slam
ATP-Finaler
Masters 1000
Veckor som 1:a
Årsslut som 1:a
Vinn-procent
ELO-rating
Head-2-head

I samtliga attribut ovan ligger Djokovic före både Nadal & Federer. I vissa fall är avståndet skrämmande.

En sak är säker: Nadal blir för evigt ihågkommen som gruskungen. 14 RG-titlar är en otrolig bedrift. Man har rest en staty av honom vid Roland Garros och en dag byter man sannolikt namn på Court Philippe-Chartier till Court Rafael-Nadal. Men han kommer tyvärr aldrig att förknippas som geten av Tennis på totalen. Den titeln tillskrivs nu endast Djokovic. Att serben saknar ett olympisk guld ändrar inte på den saken.

Sedan har du allt rätt att tycka att Nadal är din personliga favorit.
Citera
2023-09-11, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Det finns ett antal datapunkter man tittar på inom ATP-touren;
Grand Slam
ATP-Finaler
Masters 1000
Veckor som 1:a
Årsslut som 1:a
Vinn-procent
ELO-rating
Head-2-head

I samtliga attribut ovan ligger Djokovic före både Nadal & Federer. I vissa fall är avståndet skrämmande.

En sak är säker: Nadal blir för evigt ihågkommen som gruskungen. 14 RG-titlar är en otrolig bedrift. Man har rest en staty av honom vid Roland Garros och en dag byter man sannolikt namn på Court Philippe-Chartier till Court Rafael-Nadal. Men han kommer tyvärr aldrig att förknippas som geten av Tennis på totalen. Den titeln tillskrivs nu endast Djokovic. Att serben saknar ett olympisk guld ändrar inte på den saken.

Sedan har du allt rätt att tycka att Nadal är din personliga favorit.

Förutom svenskarna, så var Federer min personliga favorit och har även sett honom lira i Stockholm Open, men anser ändå att Nadal är större i historien..

Som skrivet tidigare, så får Djokovic antingen vinna OS-guld eller distansera Nadal och Federer rejält i antal GS-titlar för att jag ska ändra min uppfattning..

Och ja, jag rankar Davis Cup rätt högt också, där man representerar sin nation..
Citera
2023-09-11, 19:32
Medlem
Citat:
Förutom svenskarna, så var Federer min personliga favorit och har även sett honom lira i Stockholm Open, men anser ändå att Nadal är större i historien..

Som skrivet tidigare, så får Djokovic antingen vinna OS-guld eller distansera Nadal och Federer rejält i antal GS-titlar för att jag ska ändra min uppfattning..

Och ja, jag rankar Davis Cup rätt högt också, där man representerar sin nation..

"Rafael Nadal is best player in Davis Cup history"

- Sergi Bruguera

https://www.tennisworldusa.org/tennis/news/Rafael_Nadal/105431/sergi-bruguera-rafael-nadal-is-best-player-in-davis-cup-history/
Senast redigerad av sportnorden12345 2023-09-11 kl. 19:46.
Citera
2023-09-11, 20:02
Medlem
Citat:
Hehe det enda geten behöver är en spegel så han blir påmind om att han är världens bästa idrottsman genom tiderna.

Haha, inte en chans..

Såg Michael Jordan lira basket i OS 1992 och det var show hela vägen, medan Djokovic knappt lyckats ta en medalj i olympiska spelen, trots ett antal ihärdiga försök

Duplantis rankades väl högre som idrottsman än Novak förra året, då jag vet att han var 2:a i världen, bakom Messi..
Senast redigerad av sportnorden12345 2023-09-11 kl. 20:06.
Citera
2023-09-11, 20:21
Avslutad
Citat:
Haha, inte en chans..

Såg Michael Jordan lira basket i OS 1992 och det var show hela vägen, medan Djokovic knappt lyckats ta en medalj i olympiska spelen, trots ett antal ihärdiga försök

Duplantis rankades väl högre som idrottsman än Novak förra året, då jag vet att han var 2:a i världen, bakom Messi..

Nu snackar jag om genom tiderna såklart. Alla vet väl hur äckligt motarbetad Djokovic blev förra året då han blev portad från Australien och USA och missade bl.a. två GS. Eller hur rankdes M Jordan förra året? Vilken plats hade han? Precis.

Sen hör inte lagsporter till titeln bästa idrottsman genom tiderna, lag är ett lag och man kan inte bara plocka ut en enskild individ där. De får helt enkelt konkurrera i en annan genre, bästa lag ex.
Citera
2023-09-11, 20:34
Medlem
Citat:
Sen hör inte lagsporter till titeln bästa idrottsman genom tiderna, lag är ett lag och man kan inte bara plocka ut en enskild individ där. De får helt enkelt konkurrera i en annan genre, bästa lag ex.

Nähä, det var ju synd, har aldrig hört att lagidrottare skulle vara diskvalificerade när denna fråga diskuterats..
Citera
2023-09-11, 20:58
Medlem
Citat:
"Rafael Nadal is best player in Davis Cup history"

- Sergi Bruguera

https://www.tennisworldusa.org/tennis/news/Rafael_Nadal/105431/sergi-bruguera-rafael-nadal-is-best-player-in-davis-cup-history/

”Novak Djokovic is the greatest tennis player of all time.” -Pete Sampras

Vems ord väger tyngre?

Nadal har 0 ATP-finals titlar på hela 13 försök. Novak har 6. Alltså, i slutet på året möter du dom 8 bästa i världen men lyckas inte vinna på hur många försök som helst. Endast 209 veckor som 1:a. Novak 390 and counting. Novak med fler årsslut, fler masters, fler grand slams, Djokovic med bättre inbördes fast de möts flest gånger på grus för att det endast är där Nadal tar sig långt i turneringarna. Faktan är att Nadal inte slagit Djokovic på hardcourt på över 10(!) år. Tog inte ens ett set på flera flera år. Endast 2 titlar i ädlaste Wimbledon.

Novak är den enda i tennis historien som vunnit alla masters 2 gånger om. Nadal har inte ens vunnit alla en gång. Novak är den enda som vunnit alla slams minst 3 gånger. Novak är den enda av de som hållit i alla 4 grand slams samtidigt. Djokovic tog flest ATP-poäng någonsin under en säsong. 2015. Den säsongen som vedertaget anses vara den högsta peaken av en spelare i tennishistorien. Flest titlar, flest poäng, flest top-3, top-5, topp-10 vinster någonsin.

Det skiljer knappt ett år mellan spelarna men Nadal har redan säckat ihop. Djokovic däremot går som tåget och slutar sannolikt på minst 26-27 slams. Till och med Federer gick ut imorse och sa att Djokovic 24 slams är sinnesjukt och att han troligtvis är långt från färdig. Han har nämligen tagit sig till 9 grand slam finaler på sina 10 senaste deltaganden. Av dessa har han vunnit hela 7. Ett unikum. Djokovic har vunnit Davis Cup guldet. Men visst tjata om det där olympiska guldet. Fortsätt lev i förnekelse. Förstår man inte vid det här laget att Djokovic dödat debatten så är man tyvärr rätt blåst.
Senast redigerad av twogirlsonecup 2023-09-11 kl. 21:12.
Citera
2023-09-11, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
”Novak Djokovic is the greatest tennis player of all time.” -Pete Sampras

Vems ord väger tyngre?

Nadal har 0 ATP-finals titlar på hela 13 försök. Novak har 6. Alltså, i slutet på året möter du dom 8 bästa i världen men lyckas inte vinna på hur många försök som helst. Endast 209 veckor som 1:a. Novak 390 and counting. Novak med fler årsslut, fler masters, fler grand slams, Djokovic med bättre inbördes fast de möts flest gånger på grus för att det endast är där Nadal tar sig långt i turneringarna. Faktan är att Nadal inte slagit Djokovic på hardcourt på över 10(!) år. Tog inte ens ett set på flera flera år. Endast 2 titlar i ädlaste Wimbledon.

Novak är den enda i tennis historien som vunnit alla masters 2 gånger om. Nadal har inte ens vunnit alla en gång. Novak är den enda som vunnit alla slams minst 3 gånger. Novak är den enda av de som hållit i alla 4 grand slams samtidigt.

Det skiljer knappt ett år mellan spelarna men Nadal har redan säckat ihop. Djokovic däremot går som tåget och slutar sannolikt på minst 26-27 slams. Till och med Federer gick ut imorse och sa att Djokovic 24 slams är sinnesjukt och att han troligtvis är lång från klar. Han har nämligen tagit sig till 9 grand slam finaler på sina 10 senaste deltaganden. Av dessa har han vunnit hela 7. Ett unikum. Den störste utan tvekan.

Du får förstås ha din åsikt, ur min synvinkel så är hans facit i OS och Davis Cup alldeles för klent gentemot Nadal..

"Rafa" har 2 OS-guld och 5 DC-titlar för Spanien, medan Novak endast har tagit en DC-titel för Serbien..

Respekterar förstås att man kan tycka olika, men som sagt jag värderar uppenbarligen titlar och spel för nationen betydligt högre än vad ni gör..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in