2021-03-20, 19:44
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Jag är besviken på finalen. Harris var verkligen sämre på precis allt, utom möjligen att slå förstaservar. Men vad hjälpte det när Karatsev kunde returnera dem också. Den här matchen var så ojämn att det inte ens fanns risk för gummiarm hos ryssen. Men han spelar fin tennis, ska bli kul att följa.
Jag tror att Harris var lite trött. Han kvalade ju in till turneringen och det här var hans nionde match på kort tid. Turneringen i Dubai hade även ett 64-mannastartfält till skillnad mot t.ex. i Doha veckan före när det var 32 spelare. Kanske var han lite nöjd också.
Citera
2021-03-21, 08:04
Bannlyst
Zverev visar också fortsatt fin form och nyper titeln i Acapulco. Såg inte matchen live, men har kikat på lite highlights. Det enda man kan anmärka på är hans fula armlösa tröja han kör med nu, den bör han skippa illa kvickt, ser riktigt sunkigt ut.
Citera
2021-03-21, 11:17
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatkungen
Zverev visar också fortsatt fin form och nyper titeln i Acapulco. Såg inte matchen live, men har kikat på lite highlights. Det enda man kan anmärka på är hans fula armlösa tröja han kör med nu, den bör han skippa illa kvickt, ser riktigt sunkigt ut.

Såg början av matchen och Tsitsipas var helt överlägsen fram till att Zverev plötsligt lyckades bryta tillbaka till 4-4 och ja, sen vände tydligen matchen helt. Zverev är ju sjukt ojämn, kan se nästan uppgiven ut och locka fram moderskänslorna hos åskådarna, och så plötsligt hittar han spelet och vänder matchen. Motståndarna verkar inte kunna ställa om heller.

Vad gäller linnen så instämmer jag helt och klandrar Nadal, det var väl han som började med ofoget en gång Å andra sidan är Tsitsipas glansiga tröja som ser dyblöt ut redan före matchen ingen höjdare heller.
Citera
2021-03-21, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

Vad gäller linnen så instämmer jag helt och klandrar Nadal, det var väl han som började med ofoget en gång

Rafas biffiga armar gör att vi förlåter honom för det tilltaget, Zverev ser ut som en tanig bondraggare på väg till en bilträff.
Citera
2021-03-21, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatkungen
Rafas biffiga armar gör att vi förlåter honom för det tilltaget, Zverev ser ut som en tanig bondraggare på väg till en bilträff.
Precis så.
Citera
2021-03-21, 15:27
Citat:
Såg början av matchen och Tsitsipas var helt överlägsen fram till att Zverev plötsligt lyckades bryta tillbaka till 4-4 och ja, sen vände tydligen matchen helt. Zverev är ju sjukt ojämn, kan se nästan uppgiven ut och locka fram moderskänslorna hos åskådarna, och så plötsligt hittar han spelet och vänder matchen. Motståndarna verkar inte kunna ställa om heller.

Vad gäller linnen så instämmer jag helt och klandrar Nadal, det var väl han som började med ofoget en gång Å andra sidan är Tsitsipas glansiga tröja som ser dyblöt ut redan före matchen ingen höjdare heller.

Rätt säker på att några hade kört med sleeveless innan Nadal: tror Tommy Haas gjorde det tidigare, bland annat i USO 2002, där han blev tillsagt att ta på sig riktiga kläder, annars skulle han bli diskad. Har för mig han gjorde det i Wimbledon också, men orkar/kan inte googla fram det.

https://nypost.com/2002/08/29/haas-c...n-shirt-storm/

Tror det var han som gjorde att det sen blev tillåtet. 2004 tror jag sen James Blake hade det på AO och USO, och Nadal på USO.

Men inte säker på detaljerna. Hursomhelst var det givetvis Nadal som gjorde det stort.

I Australian i år hade ju Michael Mmoh samma outfit som Zverev, och Brad Gilbert i kommentatorsbåset menade att han hade mucklerna att bära upp den där grejen, medan Zverev såg ut som en sillmjölke.

Såg annars inte finalen, men dubbelfelet Zverev slog vid 6-5 eller vad det var på breakboll vittnar om att nerverna fortfarande är där (såg highlightsen). Annars är det ju tydligt att han konsistent är en topp-5 spelare nu, Zverev. Kan nog slå vem som helst i GS, även om RG och Wimbledon knappast är hans starkaste kort.

Förresten, vafan spelade inte Medvedev Dubai eller Acapulco för? Varför avstå en 500-turnering och istället spela en 250 i Marseille?
Citera
2021-03-22, 22:58
Medlem
ingetbranicks avatar
Ny ATP-ranking i dag, och vi kan notera att finalparet i Dubai är de som klättrat mest. Karatsev 15 placeringar till 27 och Harris hela 29 placeringar till 52.

Reflektion: Chilenaren Christian Garin är rankad som 20. Han har verkligen smugit under min radar. Största chocken är nog ändå att Benoit Paire är rankad så pass bra som 33. När vann han en match senast? Han har ju verkat totalt under isen ett bra tag nu och beter sig mest underligt på banan. Och så det där #%!! skägget på det. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om han plötsligt meddelar att han konverterat till talibanismen och slutar spela tennis för att religionen inte tillåter det.
Citera
2021-03-22, 23:23
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Hur många hade bra koll på Karatsev innan 2021? Det är ju en helt makalös utveckling. Hakat sig fram på challengertouren 95% av sin karriär. Aldrig lyckats ta sig in på topp 100 och nu detta år som 27 åring spelar tennis som en gud och går från att vara rankad som 112 till 27 på ett par månader och det verkar som att det kommer ännu mer från honom i år. Han bara vräker in vinnare men det är ingen chanstennis. Kontrollerad offensiv tennis med ett fantastiskt klipp i slagen...enormt bra han spelar.

Man kan väl säga att det är aldrig för sent. Hans framgångar måste inspirera en hel del som gnetar på tennisens bakgård. Skulle inte förvåna mig om han går och vinner Miami också.
Citera
2021-03-23, 00:13
Medlem
ingetbranicks avatar
Om jag ens sett namnet Karatsev före AO så hade jag åtminstone inte lagt det på minnet. Och varför skulle jag, liksom? Men just nu spelar han som en etablerad topp 20-spelare och visar upp ett komplett och moget spel, och som sagt, ingen chanstennis. Det som imponerade mest på mig redan i Melbourne var hur smart han var, det såg kanske inte så spektakulärt ut men han läste motståndarna bra och kunde manövrera ut dem.

Och hur har han då plötsligt kunnat lyfta som en Sputnik på världsrankingen? Tja, när han fick frågan efter vinsten i Dubai så svarade han ganska intetsägande att "han och teamet hade jobbat hårt". Jaha, men med vad, mer specifikt? Alla jobbar väl hårt, eller har han inte gjort det förut? Nöjde han sig med att resa runt i världen och spela på Challengertouren? Tennis är ju en komplex sport där inte minst det mentala är viktigt, och det finns ingen "quick fix" för att bli bra. Det hjälper ju inte heller att ta en spruta epo eller steroider för att få en bättre andraserve.

Så Karatsev är fortfarande något av ett mysterium. Men det är roligt, och ger som sagt hopp för många andra som inte lyckats slå igenom fast de för länge sedan har lagt talangstadiet bakom sig.
Citera
2021-03-23, 17:08
Medlem
Citat:
Ny ATP-ranking i dag, och vi kan notera att finalparet i Dubai är de som klättrat mest. Karatsev 15 placeringar till 27 och Harris hela 29 placeringar till 52.

Reflektion: Chilenaren Christian Garin är rankad som 20. Han har verkligen smugit under min radar. Största chocken är nog ändå att Benoit Paire är rankad så pass bra som 33. När vann han en match senast? Han har ju verkat totalt under isen ett bra tag nu och beter sig mest underligt på banan. Och så det där #%!! skägget på det. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om han plötsligt meddelar att han konverterat till talibanismen och slutar spela tennis för att religionen inte tillåter det.

Garin är ju duktig på grus och plockar lite titlar i Sydamerika då och då. Paire ställer upp i 250r och vinner när han är på humör. Nu var det ett tag sedan, men kan verkligen imponera ena sekunden för att fortsätta vara mongoloid den andra.
Citera
2021-03-23, 21:33
Medlem
Citat:
Om jag ens sett namnet Karatsev före AO så hade jag åtminstone inte lagt det på minnet. Och varför skulle jag, liksom? Men just nu spelar han som en etablerad topp 20-spelare och visar upp ett komplett och moget spel, och som sagt, ingen chanstennis. Det som imponerade mest på mig redan i Melbourne var hur smart han var, det såg kanske inte så spektakulärt ut men han läste motståndarna bra och kunde manövrera ut dem.

Och hur har han då plötsligt kunnat lyfta som en Sputnik på världsrankingen? Tja, när han fick frågan efter vinsten i Dubai så svarade han ganska intetsägande att "han och teamet hade jobbat hårt". Jaha, men med vad, mer specifikt? Alla jobbar väl hårt, eller har han inte gjort det förut? Nöjde han sig med att resa runt i världen och spela på Challengertouren? Tennis är ju en komplex sport där inte minst det mentala är viktigt, och det finns ingen "quick fix" för att bli bra. Det hjälper ju inte heller att ta en spruta epo eller steroider för att få en bättre andraserve.

Så Karatsev är fortfarande något av ett mysterium. Men det är roligt, och ger som sagt hopp för många andra som inte lyckats slå igenom fast de för länge sedan har lagt talangstadiet bakom sig.
Jag läste nån intervju med hans tränare, de har tydligen jobbat väldigt mycket med det mentala. Tränaren beskrev honom som en 25-årig ”barnrumpa”, odisciplinerad, ofta sen till träning, mm. Men det var då, för ett par år sen.

Intressant utveckling, minst sagt.
Citera
2021-03-23, 22:47
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Jag läste nån intervju med hans tränare, de har tydligen jobbat väldigt mycket med det mentala. Tränaren beskrev honom som en 25-årig ”barnrumpa”, odisciplinerad, ofta sen till träning, mm. Men det var då, för ett par år sen.

Intressant. Han betedde sig lite som en playboy och diva innan han hade nåt att backa upp det med, alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in