2021-01-11, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Fast det här är tydligen inte ens rätt anabol om man vill bygga styrka.

Sen är råstyrka inte direkt något hon behöver, om det är något hon kan så är det att slå hårt. Kan man dopa sig till precision och spelsinne?

Det är så det brukar låta... Alltid någon annans fel eller ett misstag.

Finns många anledningar till varför någon kan ta en steroid och det är i 99.9% av fallen för att bli bättre.

Man kan till och med nöja sig med att ta ett preparat som man vet inte är det bästa, om det bara ger en liten fördel. Om man vet att man kan hitta en bortförklaring om man åker fast. Annat är det om man dopar sig superseriöst med läkare och hela faderullan. Åker man dit då så är det fyra års avstängning.

Man drar alltid nytta av att dopa sig, det gör att man kan träna mycket mer frekvent och återhämta sig bättre.

Folk som försöker förminska dopingens effekter är de som brukar själv och vill framstå som bättre än vad de egentligen är.
Citera
2021-01-11, 00:56
Avslutad
Först Zverev, nu... Kyrgios?

Tydligen har Kyrgios dateat nån 19-åring som heter Chiara Passari. För ett litet tag sen la hon upp en story på Instagram, som hon dock något senare tog bort. Där kunde man läsa i vit text på svart bakgrund:
Domestic violence and emotional abuse will never be ok.

"Talent" doesn't deserve fans when that's the type of person you are.
Kyrgios ska ha "unfriendat" henne och tagit bort alla bilder av dem tillsammans. Så vad jag förstår har de gjort slut.

"domestic violence"? Har Kyrgios spöat henne? Vore fan inte helt osannolikt.

Förvisso, hon pekar inte ut honom med namn. Men referensen till "talent" inom citationstecken gör det ändå rätt tydligt att det måste handla om honom -- alla snackar ju alltid om att han har så otroligt mycket talang (vilket han förstås har).
Citera
2021-01-11, 08:53
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Man drar alltid nytta av att dopa sig, det gör att man kan träna mycket mer frekvent och återhämta sig bättre.

Finns ju många substanser på förbjudna listan som inte alls är till nytta för utövaren. Vilken tennisspelare blir bättre av att ta kokain mellan matcherna till exempel?
Citera
2021-01-12, 13:49
Medlem
Elias Ymer är klar för kvalfinal(i Doha) till AO. Har slagit en sämre rankad hemmaspelare och idag Huesler med 2-1. Möter Taro Daniel imorgon.

Chansen att komma med som LL oavsett lär också finnas där, eftersom det är nästan en månad till AO-start och många spelare inte drar sig ur så långt i förväg så kan det öppnas många platser.
Citera
2021-01-13, 10:31
Medlem
Bjurras avatar
Elias spelar sin bästa tennis på mycket länge och vinner sin sjunde raka kvalfinal i en Slam...Härligt!

För er som saknar den gamla appen kan jag rekommendera TNNS Live, en inofficiell version som funkar lika bra.
Senast redigerad av Bjurra 2021-01-13 kl. 10:37.
Citera
2021-01-13, 10:42
Medlem
Citat:
Elias spelar sin bästa tennis på mycket länge och vinner sin sjunde raka kvalfinal i en Slam...Härligt!

För er som saknar den gamla appen kan jag rekommendera TNNS Live, en inofficiell version som funkar lika bra.
Ja, den appen är bra. Jag hittade den tack vare Ben Rothenberg. Såg inte matchen, men kul att höra att han spelade bra!
Citera
2021-01-13, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Ja, den appen är bra. Jag hittade den tack vare Ben Rothenberg. Såg inte matchen, men kul att höra att han spelade bra!
Jag skulle just kolla in matchen, men den var redan över!
Citera
2021-01-13, 15:37
Avslutad
Tre frågor till de av er som lirar själva:

1) Nån som testat luxilon-strängar, de där nylongrejerna eller vad det är som alla proffs använder, och som ska ha revolutionerat spelet (dödat serve-volley)?

2) Nån som klarar av att glida på hardcourt, som man ser Djokovic och andra göra?

3) Nån som behärskar/använder "squash-slaget", när man drar en slicad forehand i pressat läge? Det slaget såg man fan aldrig på Edbergs fram till Sampras tid, medan Federer och alla andra nuförtiden använder det ofta.
Citera
2021-01-14, 09:09
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl

1) Nån som testat luxilon-strängar, de där nylongrejerna eller vad det är som alla proffs använder, och som ska ha revolutionerat spelet (dödat serve-volley)?

2) Nån som klarar av att glida på hardcourt, som man ser Djokovic och andra göra?

3) Nån som behärskar/använder "squash-slaget", när man drar en slicad forehand i pressat läge? Det slaget såg man fan aldrig på Edbergs fram till Sampras tid, medan Federer och alla andra nuförtiden använder det ofta.

1. De flesta bra amatörspelare har nog testat Luxilon, kanske inte dock lyxvarianterna som proffsen använder. Många proffs använder en hybrid av polyester och natursena, exempelvis Federer.

2. För mig krävs det en relativt slät hardcourt (ovanligt i Sverige men förekommer ofta i USA) och gärna lite lätt slitna skor. Djokovic glider ju på i princip alla underlag inklusive gräs, jag förstår inte hur han bär sig åt. Jag tror inte han använder slitna skor...

3. Jag slicar alltid när jag blir pressad på fh. Min defensiva slice bygger dock mer på säkerhet, mina motståndare är inte tillräckigt vassa för att snabbt hugga vid nät och trycka ned en vinnande volley. Skulle vilja påstå att det där squashslaget är relativt lätt att lära sig, i alla fall jämfört med annat man ser proffsen göra.
Citera
2021-01-14, 19:09
Avslutad
Citat:
1. De flesta bra amatörspelare har nog testat Luxilon, kanske inte dock lyxvarianterna som proffsen använder. Många proffs använder en hybrid av polyester och natursena, exempelvis Federer.

Ok, glömde följdfrågan på den punkten: hur är strängarna? (Plus, är de mycket dyrare än gammaldags?)

Citat:
2. För mig krävs det en relativt slät hardcourt (ovanligt i Sverige men förekommer ofta i USA) och gärna lite lätt slitna skor. Djokovic glider ju på i princip alla underlag inklusive gräs, jag förstår inte hur han bär sig åt. Jag tror inte han använder slitna skor...

Jag har aldrig märkt skillnad på HC i Sverige och USA, men det är väl möjligt att jag inte varit uppmärkam nog. Enda "släta" HC jag spelat på tror jag var i Sverige, då banan helt enkelt var djävligt sliten, vilket kändes rätt farligt.

Men hursomhelst: slitna skor har ju varken Djokovic eller något annat proffs, och banorna lär ju inte heller vara i dåligt skick.

Såg om Nadal - Djokovic finalen i USO 2010, och kommentatorn Luke Jensen - ett gammalt proffs från typ Samprastiden - sa att på hans tid gled man aldrig. Ser ju skitfarligt ut.

Citat:
3. Jag slicar alltid när jag blir pressad på fh. Min defensiva slice bygger dock mer på säkerhet, mina motståndare är inte tillräckigt vassa för att snabbt hugga vid nät och trycka ned en vinnande volley. Skulle vilja påstå att det där squashslaget är relativt lätt att lära sig, i alla fall jämfört med annat man ser proffsen göra.

Coolt. Har för mig att man inte såg det så ofta förr i tiden. Kanske inte ser så svårt ut, men när tex Federer slår det kan det vara fullt utsträckt i ett hörn, och ofta ser det verkligen ut som han slår till för full kraft.

Finns det några andra "nyheter" i sporten? Hoppslag, kanske? Inte Samprasdunken då, utan den typ av backhand som Shapovalov, Thiem och Sandgren slår ibland, där de i princip hoppar upp i luften för att kunna ta bollen tidigare. Vete fan dock om det är ett smart slag: är väl rätt hög felprocent på den.
Citera
2021-01-15, 13:07
Medlem
Bjurras avatar
Luxilon finns ju i olika prisklasser. Jag har aldrig använt de allra dyraste. Jag brukar be om en hybridsträngar med skruvvänliga strängar från grepp till huvud och lite mer powersträngar på andra leden. Har dock inte experimenterat särskilt mycket så kan inte ge några direkta rekommendationer.

Angående olika typer av hardcourt så tycker jag många svenska klubbar har en ganska sträv hardcourt (t ex SALK och B-hallen i tennisstadion. Där kan jag inte glida. Kungligas huvudhall (banorna bredvid centern) är däremot mer glidvänliga.
Citera
2021-01-17, 06:25
Medlem
calina85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl

1) Kombinerar ofta två olika strängar så även om jag provat luxilon så har jag inte provat det på hela racketen och kan ej säga så mycket om det.

2) Min killkompis jag brukar sparra med gör det väldigt bra. Mest i djupled på typ stoppbollar. Själv slår jag halvt ihjäl mig om jag försöker.

3) Vet inte riktigt vad det är du menar för slag men kommer en hög boll pressad på min forehand så slicar jag den ovanför huvudet och det är ett slag jag faktiskt hanterar bra. Vet inte om du menar slice som liknar den man gör vanligen på backhandsidan dock?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in