Citat:
Ursprungligen postat av
Bjurra
1. De flesta bra amatörspelare har nog testat Luxilon, kanske inte dock lyxvarianterna som proffsen använder. Många proffs använder en hybrid av polyester och natursena, exempelvis Federer.
Ok, glömde följdfrågan på den punkten: hur är strängarna? (Plus, är de mycket dyrare än gammaldags?)
Citat:
Ursprungligen postat av
Bjurra
2. För mig krävs det en relativt slät hardcourt (ovanligt i Sverige men förekommer ofta i USA) och gärna lite lätt slitna skor. Djokovic glider ju på i princip alla underlag inklusive gräs, jag förstår inte hur han bär sig åt. Jag tror inte han använder slitna skor...
Jag har aldrig märkt skillnad på HC i Sverige och USA, men det är väl möjligt att jag inte varit uppmärkam nog. Enda "släta" HC jag spelat på tror jag var i Sverige, då banan helt enkelt var djävligt sliten, vilket kändes rätt farligt.
Men hursomhelst: slitna skor har ju varken Djokovic eller något annat proffs, och banorna lär ju inte heller vara i dåligt skick.
Såg om Nadal - Djokovic finalen i USO 2010, och kommentatorn Luke Jensen - ett gammalt proffs från typ Samprastiden - sa att på hans tid gled man aldrig. Ser ju skitfarligt ut.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bjurra
3. Jag slicar alltid när jag blir pressad på fh. Min defensiva slice bygger dock mer på säkerhet, mina motståndare är inte tillräckigt vassa för att snabbt hugga vid nät och trycka ned en vinnande volley. Skulle vilja påstå att det där squashslaget är relativt lätt att lära sig, i alla fall jämfört med annat man ser proffsen göra.
Coolt. Har för mig att man inte såg det så ofta förr i tiden. Kanske inte ser så svårt ut, men när tex Federer slår det kan det vara fullt utsträckt i ett hörn, och ofta ser det verkligen ut som han slår till för full kraft.
Finns det några andra "nyheter" i sporten? Hoppslag, kanske?

Inte Samprasdunken då, utan den typ av backhand som Shapovalov, Thiem och Sandgren slår ibland, där de i princip hoppar upp i luften för att kunna ta bollen tidigare. Vete fan dock om det är ett smart slag: är väl rätt hög felprocent på den.