Flashback bygger pepparkakshus!
2019-10-13, 14:18
Medlem
patrik-wids avatar
Det kan hända att jag har glömt någon, men jag är ganska säker på att det är första gången sedan 1984 som en svenska har vunnit mer än en titel på WTA-touren under samma år. Catarina Lindqvist vann tre titlar 1984.
Citera
2019-10-13, 15:00
Medlem
Gauff i WTA-final mot Ostapenko. Vann just första set och har breakbollar i Ostapenkos inledande servegem i andra.

Det var många som var bekymrade över uppståndelsen kring Gauff när hon gjorde succé tidigare i år. De menade att hon mest fick uppmärksamhet p.g.a sin låga ålder, och att spelet egentligen var något speciellt. Jag höll inte med. Tyckte att hon spelade ett imponerande taktiskt spel, med mycket variation och disciplin, som kändes speciellt vid den unga åldern. Dessutom fanns tekniken där, och även om hon inte slog hårdast just då kändes det som att det det det kan komma med åren. Men det som står ut mest för mig att serven. Hon har en vacker serverörelse!

Kul kommentar från kommentatorn
"Ostapenko's game is always based on a gamble. Lots of power and no fear."

En väldigt svängig inledning på andra set. Två gem på raken brutna blankt, och just nu ligger Gauff under 0-40 ännu en gång. Men räddar iaf den bollen till 15-40.
Citera
2019-10-13, 15:48
Medlem
Dags för final för Mikael. Publiken verkar vara tillräckligt tutad för att spela trumpet om Mikael missar en förstaserve.
Citera
2019-10-13, 15:49
Medlem
Och där vann Gauff första titeln. Den första av många, jag blir inte förvånad om hon tar en del tunga titlar redan nästa år. Även om Andreescu just nu är mycket bättre och mer redo att ta över i toppen, men hon är också fyra år äldre.

Tyvärr för damtouren är Gauff så tråkig att klockorna stannar. Hon lär inte bli någon skönlirare bara för att hon växer upp. Det ska väl också vara det som talar emot henne, att hon aldrig riktigt utvecklar spelet. Nu tycker jag inte hon är defensiv men det är en ganska sårbar spelstil.
Citera
2019-10-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Dags för final för Mikael. Publiken verkar vara tillräckligt tutad för att spela trumpet om Mikael missar en förstaserve.

Går bra ändå!
Bryter direkt!
Citera
2019-10-13, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Tyvärr för damtouren är Gauff så tråkig att klockorna stannar. Hon lär inte bli någon skönlirare bara för att hon växer upp. Det ska väl också vara det som talar emot henne, att hon aldrig riktigt utvecklar spelet. Nu tycker jag inte hon är defensiv men det är en ganska sårbar spelstil.

Hon hade mycket mer variation i spelet i Wimbledon i somras tyckte jag. Stoppbollarna funkade iofs inte så bra mot Ostapenko idag. Hon han upp dem och vann ofta duellen vid nät.
Citera
2019-10-13, 17:14
Medlem
Det var väl mest en formalitet idag men fjärde challengertiteln för Mikael i år är ett faktum. 69:a på racet är han nu, och det är väl ungefär så högt man kan komma (nästan) enbart på challengers. Det blir ju en skillnad mot brorsan som visserligen vunnit många challengers, men aldrig riktigt kunnat backa upp det när han tagit ett steg upp i nivå. Mikael har backat upp det flera veckor i rad nu, men samtidigt är det något annat att vinna matcher på ATP-touren, även fast det i många fall är precis samma spelare(Bedene, Tsonga, Vesely etc.) han måste slå där.

Chung försvann mycket oväntat i Sthlm-kvalet mot Stebe. Eriksson blev överkörd av Paul.
Citera
2019-10-13, 17:20
Medlem
Får lyfta på hatten igen för Micke, mkt stabilt spel
Citera
2019-10-13, 17:26
Medlem
Citat:
Det var väl mest en formalitet idag men fjärde challengertiteln för Mikael i år är ett faktum. 69:a på racet är han nu, och det är väl ungefär så högt man kan komma (nästan) enbart på challengers. Det blir ju en skillnad mot brorsan som visserligen vunnit många challengers, men aldrig riktigt kunnat backa upp det när han tagit ett steg upp i nivå. Mikael har backat upp det flera veckor i rad nu, men samtidigt är det något annat att vinna matcher på ATP-touren, även fast det i många fall är precis samma spelare(Bedene, Tsonga, Vesely etc.) han måste slå där.

Chung försvann mycket oväntat i Sthlm-kvalet mot Stebe. Eriksson blev överkörd av Paul.

Hur långt har han upp till next gen slutspel nu?

Edit: tycker nu när Micke vunnit 2 stora i Frankrike att dom borde kunna ge han ett wc i Paris 😁
Senast redigerad av pederN 2019-10-13 kl. 17:34.
Citera
2019-10-13, 18:03
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrik-wid
Det kan hända att jag har glömt någon, men jag är ganska säker på att det är första gången sedan 1984 som en svenska har vunnit mer än en titel på WTA-touren under samma år. Catarina Lindqvist vann tre titlar 1984.

Åtminstone fyra andra svenskor har vunnit två WTA-singeltitlar efter det. Ingen av dom spelade dock två finaler under samma år, än mindre tog två titlar, så Petersson kan verkligen sträcka på sig. Nu är det väl bara för Rebecca att ställa in siktet på en topp-20 ranking - något som väl ingen svenska har uppnått sedan Lindqvists dagar?

Cecilia Dahlman vann två titlar under karriären, båda i Aten: 1989 (Rachel McQuillan), samt 1990 (Katia Piccolini)
Åsa Svensson vann totalt två titlar: Kuala Lumpur 1999 (Erika deLone), samt Bol 2002 (Iva Majoli)
Sofia Arvidsson vann totalt två titlar, båda i Memphis: 2006 (Marta Domachowska), samt 2012 (Marina Erakovic)
Johanna Larsson har även hon två titlar: Stockholm 2015 (Mona Barthel), samt Nuremberg 2018 (Alison Riske)

Högsta singelranking: 28 Åsa Svensson, 29 Sofia Arvidsson, 45 Johanna Larsson, 63 Cecilia Dahlman
Citera
2019-10-13, 18:16
Medlem
Citat:

Otte som spelade så bra mot Micke har ju läge kvala in nu då.
Möte just Stebe, får se om han fixar det
Citera
2019-10-13, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Hur långt har han upp till next gen slutspel nu?

Edit: tycker nu när Micke vunnit 2 stora i Frankrike att dom borde kunna ge han ett wc i Paris 😁

27p om Tsitsipas inte spelar.

Både Mikael och Elias är anmälda till Hamburg challenger nästnästa vecka. Det är sista veckan som poäng räknas till det racet, Parisveckan gör det inte. Skulle han kvala in måste han definitivt vila Paris-veckan oavsett som jag ser det, egentligen borde han nog vila efter Stockholm men det lockar nog att kvala in nu när han är så nära.

Humbert är med i huvudlottningen i Antwerpen den här veckan, vinnbar första match men Goffin därefter så lär inte bli många poäng. Veckan efter verkar han kvala i Wien vilket blir ett tufft kval, så det kan bli noll där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in