2009-06-12, 16:50
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Då har Toker gjort sitt då, tack för många bra matcher!
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/tennis/article5370966.ab

Hans seger i AO-02 var en hyfsad skräll.

Va tråkigt! Trodde han var spelklar då foten läkt. Men han har nog gjort sitt. Dessutom blev han farsa för andra gången nyligen, det har nog också spelat in. Synd att hans seger i AO inte fick större uppmärksamhet. Han borde fått bragdguldet det året. Rätt längesen en tennisspelare fick det förresten. Edberg nån gång i början av 90-talet har jag för mig.
Citera
2009-06-12, 17:27
Medlem
pirates avatar
Fy vilken tråkig match det pågår mellan A-rod och Karlovic. Det är bara servar än så länge och inget spel alls.
Citera
2009-06-12, 17:36
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Tennisspelare och bragdguldet...

Fyra tennisspelare har fått bragdguldet:
1950 Lennart Bergelin
1974 och 1978 Björn Borg (andra gången delat med Ingemar Stenmark)
1982 Mats Wilander
1990 Stefan Edberg

Av någon anledning har det varit kontroversiellt flera gånger då tennisspelare tilldelats bragdguldet.

När Borg och Stenmark delade bragdguldet 1978 var det första gången någon idrottsman fick det för andra gången. Det var ju detta som ledde till att Thomas Wassberg i protest vägrade ta emot bragdguldet 1980, eftersom han ansåg att Sven-Åke Lundbäck borde ha fått 1978 års bragdguld istället.

1982 ansågs väl IFK Göteborg vara en het utmanare.

Framför allt minns jag kontroverserna efter att Edberg tilldelats 1990 års bragdguld (för segern över Becker i Wimbledon och hans förstaplats på ATP-rankingen). Vissa hävdade att handbollslandslaget skulle ha haft bragdguldet istället för VM-segern i Prag. Även om det kan diskuteras om inte Edberg borde ha fått bragdguldet redan 1988 för segern i Wimbledon (men hur skulle man då ha kunnat låta bli att ge det till Wille för tre GS-segrar?), hade det helt klart varit mer kontroversiellt att aldrig ha gett bragdguldet till Edberg.

En av de större skandalerna i bragdguldets historia är förstås att DC-laget aldrig fått utmärkelsen. Förr avgjordes ju DC-finalen i mitten eller slutet av december, då bragdguldet redan hade delats ut och året därpå hade man antagligen redan glömt borde vad som hänt i december året före. Jag har i varje fall svårt att hitta en bättre förklaring till hur DC-laget 1984 kunde undgå att få bragdguldet...

2002, när Tompa vann AO, var det för övrigt Susanne Ljungskog som fick bragdguldet.
Citera
2009-06-12, 17:38
Medlem
stukas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Fy vilken tråkig match det pågår mellan A-rod och Karlovic. Det är bara servar än så länge och inget spel alls.

Hehe.. Birger Folke konstaterar torrt; "Det lutar väl åt tie-break".
Citera
2009-06-12, 18:10
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Det var värst, är du en tennisreporter, eller älskar du helt enkelt den här sporten? Både Wimbledon och NY samma år, grymt!

Svenskklacken var som sagt härlig förr i Aussie Open. Det var ofta man satt och var avundssjuk på dem när man satt och kollade på TV.

Jag var på Franska Öppna också, under de första fyra dagarna. Vad gäller Wimbledon så bor jag 4-5 tunnelbanestationer bort så det är inget stort projekt för mig att ta mig dit.

Jag har besökt alla Grand Slams och alla Mas...förlåt, 1000-tävlingar så om ni vill ha råd eller tips så fråga på.

Jag var i Melbourne 2005 när Pim-Pim slog Lopez 13-11 i 5e set i Vodafone Arena. Det var en fredagkväll och vi var kanske 300-400 svenskar i klacken. Det var ett helt sjukt hålligång, när klacken sjöng "Joakim Johansson är den bästa - Heja heja heja Pim-Pim!" vibrerade hela läktarsektionen. När matchen var slut vände sig publiken längre ned spontant om och applåderade klacken.
Citera
2009-06-12, 18:39
Medlem
pirates avatar
Alltså Karlovic måste vara den tråkigaste spelaren på touren. Bara serve och inget spel alls. Nästa match mellan Youzhny och Blake kommer att bli rolig tror jag och jag hoppas även att Blake tar den. Tippat han som vinnare
Citera
2009-06-12, 18:42
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
Fyra tennisspelare har fått bragdguldet:
1950 Lennart Bergelin
1974 och 1978 Björn Borg (andra gången delat med Ingemar Stenmark)
1982 Mats Wilander
1990 Stefan Edberg

Wilander skulle givetvis ha fått sitt andra bragdguld 1988. 3 grand slam under samma år och utnämnd världsetta. Svårflirtade den där jurygruppen.
Citera
2009-06-12, 18:45
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Jag var på Franska Öppna också, under de första fyra dagarna. Vad gäller Wimbledon så bor jag 4-5 tunnelbanestationer bort så det är inget stort projekt för mig att ta mig dit.

Jag har besökt alla Grand Slams och alla Mas...förlåt, 1000-tävlingar så om ni vill ha råd eller tips så fråga på.

Jag var i Melbourne 2005 när Pim-Pim slog Lopez 13-11 i 5e set i Vodafone Arena. Det var en fredagkväll och vi var kanske 300-400 svenskar i klacken. Det var ett helt sjukt hålligång, när klacken sjöng "Joakim Johansson är den bästa - Heja heja heja Pim-Pim!" vibrerade hela läktarsektionen. När matchen var slut vände sig publiken längre ned spontant om och applåderade klacken.

Hatten av för en, vad som verkar vara, en riktig fantast! Har själv endast varit på Flushing Meadows och det var en härlig stämning! Jänkarna vet minsann hur man gör sport till ett nöje för åskådarna!
Citera
2009-06-12, 19:25
Medlem
moviemovies avatar
Man vill ju så gärna se en GS-semi eller final, men det är så dyrt. Bjurra, vad brukar du lägga ut på biljetter? 10 tusen för en halvbra sittplats är lite i överkant.
Citera
2009-06-12, 19:57
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Wilander skulle givetvis ha fått sitt andra bragdguld 1988. 3 grand slam under samma år och utnämnd världsetta. Svårflirtade den där jurygruppen.

Att Wilander inte fick bragdguldet -88 säger en hel del om vilken suverän tennisnation Sverige var på den tiden. Wille vinner tre GS och Edberg en, och likförbannat ger de bragdguldet till en skridskosnubbe. Att vinna samtliga GS-turneringarna var väl normalt på 80-talet, det imponerade liksom inte på juryn.
Citera
2009-06-12, 20:13
Medlem
pirates avatar
Då var kvartsfinalerna klara i Queens. I semifinalerna blir det

Andy Roddick vs James Blake - den första semin, där jag faktiskt tror att Roddick blir för svår för den hårtservande A-Rod. A-Rod vinner i två raka och går till final.

Andy Murray vs J.C Ferrero - den andra semin, där hemmanationens hopp om en titel på gräs. De två har aldrig mött varandra förut och jag tror att det kommer bli en bra kamp som Murray tar hem.
Citera
2009-06-12, 21:06
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Då var kvartsfinalerna klara i Queens. I semifinalerna blir det

Andy Roddick vs James Blake - den första semin, där jag faktiskt tror att Roddick blir för svår för den hårtservande A-Rod. A-Rod vinner i två raka och går till final.
Andy Murray vs J.C Ferrero - den andra semin, där hemmanationens hopp om en titel på gräs. De två har aldrig mött varandra förut och jag tror att det kommer bli en bra kamp som Murray tar hem.

Lite fel där va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in