Citat:
Ursprungligen postat av beq
Om du är helt seriös så blir jag rädd men jag förstår dig så väl. Jag har nyligen (bara några veckor från nu) gått från kristen till troende. Jag är uppvuxen i en kristen familj, som tagit med med till kyrkan som liten och som lärt mig att be "Gud som haver..." Det ser jag bara som indoktrinering, vilket är väldigt fel. Men det är svårt att uppfostra barn på ett neutralt sätt om man är religös och tror på "det enda rätta". Klart man vill rädda sina egna barn från helvetet. I alla fall, jag gick från kristen till troende för att jag har upptäckt att jag inte delar majoriteten av de kristnas värderingar och grundläggande principer. Jag tycker att det är [i]fruktansvärt[i] illa att man prackar på människor en massa ångest för att de följer sina HELT naturliga drifter!
Ett exempel:
Om nu Gud har skapat sexualiteten, den starkaste drivkraft vi människor har, varför skulle man först få släppa lös den innan man är gift? Många klarar inte det och knullar, och då är de SYNDIGA och kommer till helvetet i alla fall! Fuck the rules. Typ.
Tack för omtanken.. verkligen..
Men alltså.. hey.. jag är katolik..
Var Casanova katolik? Tror jag att han just nu i detta ögonblick steks av hin håle?
Well.. det gör jag inte..
Jag har själv barn födda utom äktenskap och känner heller ingen ångest för det..
Den katolska kyrkan erkänner den mänskliga synden.. och väldigt få når sann helighet.. det är helgonen..
Det handlar också om mer än att inte glo på rövar..
Det handlar om att vara en god människa.. en
sann människa..
En som inte sviker.. inte ljuger.. inte bedrar..
Det är inte lätt..
Varför ens försöka?
För Jesus skull..
För att han älskade mig.. ända till döden..
För att han förtjänar allt jag kan ge..