2008-05-23, 14:41
Medlem
muppgonzos avatar
Hej, jag har stöt på ett stort problem, jag hade tänkt ta bort färgen på min variator kåpa på mopeden och sedan polera upp den så att den ser chromad ut. Jag trodde inte det skulle vara några större problem. Jag började med att kleta in den i betsalva över natten ingenting hände. Jag började sandpappra den med det verkade bli ett evighets jobb för färgen vägrade släppa. Jag skar med kniv i lacken, den är ca 2mm tjock. Vore mycket tacksam om någon kunde tipsa mej om hur jag ska få bort det, har hört om nått som heter bums?
tackar på förhand
Citera
2008-05-23, 14:44
Medlem
My name is Earls avatar
Bums är helt värdelöst, tar knappt bort vattenfärg.

Enklast tar du bort det genom att värma med en värmepistol och skrapa bort den.
Citera
2008-05-23, 14:46
Medlem
tjaboooos avatar
Kan rekommendera crc stripper, rätt effektiv.
Löser upp sprayfärg på nån minut, även använt den för att lösa upp färgen på ett par målade fjädrar.
Citera
2008-05-23, 15:42
Medlem
klyks avatar
Pulverlack är jävligt tufft, det är ju framtaget för att sitta på extremt utsatta ytor. Jag vet inte om kemisk borttagning med Bums el. liknande öht har nå'n effekt då pulverlack enkelt förklarat är plastpulver som smälts fast på det som lackas.

Jag rekommenderar att du letar upp en blästringsfirma i närheten och traskar dit med variatorkåpan i ena näven och kaffebröd i den andra. Det tar dem 5-10 minuter så har de blästrat kåpan.
Citera
2008-05-23, 17:30
Medlem
Som sagt, blästra eller slipa ren den. Sitta och nöta med kemikalier ger ingenting på en pulverlackad detalj.
Citera
2008-05-23, 18:40
Medlem
muppgonzos avatar
Tack för svaren, min pappa kan sandblestra den, men han säger att den kommer att bli ojämn och att jag får slipa otroligt mycket för att få den len igen.
.
Citera
2008-05-23, 18:44
Medlem
Avva66s avatar
Jag försökte blästra ventilkåpan på bilen, men det tog inte ett skit.
Det var ett blästerskåp visserligen, det är kanske inte lika drag i
blåset på dom.

Men syrabetning kanske funkar, du slipper slipa lika mycket då. Är det aluminium i kåpan?
Citera
2008-05-23, 18:44
Medlem
tjaboooos avatar
Kolla om han kan sandblästra med fin sand och lågt tryck, grov sand och högt tryck repar upp ytan rätt ordentligt.
Citera
2008-05-23, 20:10
Medlem
Blästring biter sällan på pulverlack om det inte är någon monstruös bläster man använder.

Pulverlack är som sagt gjort för att sitta kvar och det gör det också så länge det inte rostar under.
Citera
2008-05-23, 22:48
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Claesson_
Blästring biter sällan på pulverlack om det inte är någon monstruös bläster man använder.

Pulverlack är som sagt gjort för att sitta kvar och det gör det också så länge det inte rostar under.
Jag var rädd för det.
Citera
2008-05-23, 23:01
Medlem
bogarleffes avatar
När man pulverlackar saker hänger man upp det man ska måla på krokar som måste vara elektriskt ledande, och det är det inte om det är färg på, eftersom pulverlacken även kommer på krokarna. Därför demonteras dessa krokar från banan efter varje gång och stoppas in i en brännugn som håller 800 grader och efter detta kan man spola bort färgen med vatten, och ytan blir i princip plåtren.

Så ett tips är att värma upp grejerna till runt 800 grader med gasolbrännare eller i riktig ugn, men du får se upp för vissa legeringar av gjuten aluminium kan smälta i en sådan brännugn.
Citera
2008-05-23, 23:27
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
När man pulverlackar saker hänger man upp det man ska måla på krokar som måste vara elektriskt ledande, och det är det inte om det är färg på, eftersom pulverlacken även kommer på krokarna. Därför demonteras dessa krokar från banan efter varje gång och stoppas in i en brännugn som håller 800 grader och efter detta kan man spola bort färgen med vatten, och ytan blir i princip plåtren.

Så ett tips är att värma upp grejerna till runt 800 grader med gasolbrännare eller i riktig ugn, men du får se upp för vissa legeringar av gjuten aluminium kan smälta i en sådan brännugn.

200 grader är ungnen..

Så det räcker med din hemmaugn isåfall...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in