Citat:
Ursprungligen postat av Sandb3rg__
Alltså så sitter det i 2 1 gig och det finns två lediga platser? Måste det vara speciellt ram-minne? Gärna en länk, såg att det fanns billigt med 2 2 gig på Komplett.
Kollade lite snabbt i MacTracker, ett program med en databas över macar. iMac från sena 2007 ska ha
200-pin PC2-5300 (667 MHz) DDR2 SO-DIMM. Jag vågar inte svära på att det är exakt den typen av minnen du bör ha, för just din processorhastighet finns inte uppräknad. Å andra sidan är förmodligen inte den där databasen komplett, så troligtvis är det nog den typen av minnen du bör ha. Utgå från att det är minnen som passar bärbara datorer som du ska ha. Det är så Apple har lyckats få dessa datorer att bli förhållandevis tysta. Men kolla upp den saken noga innan du köper. Och du behöver inte köpa från Apple. Själv har jag gått på liknande specar och köpt minnen till min Mac Mini från en renodlad PC-försäljare, och det har funkat hur bra som helst.
Vad gäller prestanda, behöver du inte oroa dig för uppspelning av HD-material. Jag hade själv en gång en Pentium-4 på 3 GHz. Den klarade med nöd och näppe av testmaterial i HD-upplösning. Med min Mac Mini med Core Duo 1,83 GHz har jag sett massor av HD-filmer i 720P utan några större problem. Även någon enstaka 1080I-film har funkat bra. Och den där iMacen har ju en betydligt snabbare processor än min Mini, så den lär ju klara det med marginal. Jag kan också konstatera att för min Mini har det inte gjort någon större skillnad för HD-upplösta filmer om jag har haft 512 MB eller 1 GB RAM. Däremot har Photoshop tjänat enormt mycket prestanda på att jag uppgraderade med mer minne.