2008-05-23, 14:15
Medlem
Jag funderar lite på om jag ska köpa:

2,66 GHz Intel Core 2 Duo
2 GB minne
320 GB hårddisk1
8x SuperDrive för dubbla lager
ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB

I dagsläget har jag en PC med:

Intel Pentium 4 3,0 GHz
1024 mb ram
300 gig hårddisk
128 mb grafikkort

Vad kommer jag att märka för skillnad om jag stoppar i så att det är 4 gig ram i Macen prestandamässigt? Sitter det två 1 gig?
Jag är verkligen trött på Windows. Vad ligger studentrabatten på?

Jag har tidigare aldrig använt Mac och undrar lite hur en del saker fungerar:

Finns det någon gratis alternativ till word?
Kan jag tanka hem HD filmer och koppla till datorn via VGA kabel eller behövs någon annan?
Fungerar kringutrustning såsom koppla till stereo och handkontroll?

Är detta ett bra köp? Kommer endast spela Fotboll Manager och PES. Har en systemkamera och kommer pilla en del med photoshop, finns det någon gratis bildredigeringsprogram som är simpelt för att piffa upp ansikten?

/ Johan
Senast redigerad av Sandb3rg__ 2008-05-23 kl. 14:18.
Citera
2008-05-23, 14:33
Medlem
cammos avatar
Svaret på alla dina frågor blir: Ja.
Citera
2008-05-23, 14:42
Medlem
en kopp kaffes avatar
Studentrabatten är 10 % på Apples prylar.
Citera
2008-05-23, 16:07
Medlem
KeKeLimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandb3rg__
Vad kommer jag att märka för skillnad om jag stoppar i så att det är 4 gig ram i Macen prestandamässigt? Sitter det två 1 gig?

Den blir snabbtänkt. Alltid trevligt med ram. Men jag har 2gb och det flyter hur bra som helst.

Citat:
Finns det någon gratis alternativ till word?

Bean är ett toppenprogram.

Citat:
Fungerar kringutrustning såsom koppla till stereo och handkontroll?

Javisst.

Citat:
Är detta ett bra köp?

Alla gånger. Jag köpte en för drygt ett år sen och kommer aldrig gå tillbaka till PC/Windows

Citat:
finns det någon gratis bildredigeringsprogram som är simpelt för att piffa upp ansikten?

Gimp ska vara riktigt bra.
Citera
2008-05-23, 18:52
Medlem
Nefcairions avatar
!

tycker du skall köpa en Imac, helt klart mitt bästa köp.

dock så kom jag hem och min bildskärm hade kraschat, blev ett samtal till Apple Support...de kunde inte hjälpa heller....

men annars ett grymt köp
Citera
2008-05-23, 18:53
Medlem
Lutar åt detta. Ska bara få loss pengarna.
Citera
2008-05-23, 19:00
Medlem
Alltså så sitter det i 2 1 gig och det finns två lediga platser? Måste det vara speciellt ram-minne? Gärna en länk, såg att det fanns billigt med 2 2 gig på Komplett.
Senast redigerad av Sandb3rg__ 2008-05-23 kl. 19:02.
Citera
2008-05-23, 19:42
Medlem
Citat:
Alltså så sitter det i 2 1 gig och det finns två lediga platser? Måste det vara speciellt ram-minne? Gärna en länk, såg att det fanns billigt med 2 2 gig på Komplett.
Kollade lite snabbt i MacTracker, ett program med en databas över macar. iMac från sena 2007 ska ha 200-pin PC2-5300 (667 MHz) DDR2 SO-DIMM. Jag vågar inte svära på att det är exakt den typen av minnen du bör ha, för just din processorhastighet finns inte uppräknad. Å andra sidan är förmodligen inte den där databasen komplett, så troligtvis är det nog den typen av minnen du bör ha. Utgå från att det är minnen som passar bärbara datorer som du ska ha. Det är så Apple har lyckats få dessa datorer att bli förhållandevis tysta. Men kolla upp den saken noga innan du köper. Och du behöver inte köpa från Apple. Själv har jag gått på liknande specar och köpt minnen till min Mac Mini från en renodlad PC-försäljare, och det har funkat hur bra som helst.

Vad gäller prestanda, behöver du inte oroa dig för uppspelning av HD-material. Jag hade själv en gång en Pentium-4 på 3 GHz. Den klarade med nöd och näppe av testmaterial i HD-upplösning. Med min Mac Mini med Core Duo 1,83 GHz har jag sett massor av HD-filmer i 720P utan några större problem. Även någon enstaka 1080I-film har funkat bra. Och den där iMacen har ju en betydligt snabbare processor än min Mini, så den lär ju klara det med marginal. Jag kan också konstatera att för min Mini har det inte gjort någon större skillnad för HD-upplösta filmer om jag har haft 512 MB eller 1 GB RAM. Däremot har Photoshop tjänat enormt mycket prestanda på att jag uppgraderade med mer minne.
Citera
2008-05-24, 14:13
Medlem
Var nere och snacka med killen på Machuset idag. Datorn jag funderar på skulle kosta strax under 12000 med rabatten. Han hade även en föregående modell enda skillnaden var att processorn låg på 2,44 istället. Den var 1000 kr billigare. Vilken tycker ni jag ska ta?

Han sa att man kan köpa minnen som inte är från apple men att de inte skulle fungera perfekt, datorn kunde gå sönder och garantin skulle sluta gälla.
Jag antar att det var bullshit, borde väl gå att hitta minnen som fungerar perfekt, länk till 2 gigs minnen? Sen krånglar det stoppar man väl bara i orginal?

Blir nog att jag går ner och köper en sådan på måndag.
Citera
2008-05-24, 14:25
Medlem
Det låter fantastiskt onödigt att gå från två till fyra gigabyte minne. Redan 2GB är hur mycket som helst. Ta den "gamla" maskinen om det verkligen bara är processorhastigheten som skiljer och det inte är ett kladdigt demonstrationsexemplar.
Citera
2008-05-24, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Det låter fantastiskt onödigt att gå från två till fyra gigabyte minne. Redan 2GB är hur mycket som helst. Ta den "gamla" maskinen om det verkligen bara är processorhastigheten som skiljer och det inte är ett kladdigt demonstrationsexemplar.

Enligt han i affären så var det det. Ja jag vet att det är mycket men det är kostar så lite. Märker man ens någon skillnad på den processorhastigheten?
Citera
2008-05-24, 22:36
Medlem
jEffes avatar
Jag vet att jag har en PC men måste dela med mig av mina erfarenheter, jag hade 2gb i datorn och bestämde mig för att köpa 2 gb till, och ska jag vara ärlig så känner jag inte någon skillnad alls. Snacka om att kasta pengar i sjön!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in