Citat:
Ursprungligen postat av Trentznor
Bibeln, och andra religiösa skrifter, innehåller berättelser som vi (förutom de som är bokstavstroende/fundamentalister) idag vet är falska. T ex att Adam & Eva var de första människorna, att Noa samlade alla världens djurarter i en båt etc.
Är det då inte inte hög tid att helt revidera bibeln, och ta fram en skrift som fokuserar på de övergripande budskapen? Att berätta osanna sagor förstör ju trovärdigheten.
Givetvis kan bibeln, koranen etc. finnas kvar som intressanta kultur- och religionssymboler, men när de är så viktiga fundament för religionen borde man väl städa bort det rent felaktiga?
Det finns många revideringar och versioner av bibeln.
Det finns versioner för barn, som har såna stora övergripande teman som du eftersöker. Sen finns det tjockare versioner med gigantiska fotnoter som beskriver hur världen såg ut för dom som skrev texterna och vad dom tyckte dom olika symbolerna stod för.
Det finns revideringar inom många olika kulter. Se bara på Mormonerna och Jehovas Vittnen, dom har lagt till fler "profeter" och ändrat lite varstans i bibeln för att få den att bli mer "modern".
Själv har jag inget behov av någon uppdatering eller annan version.
Jag tycker bibeln som den är sammanfattar ganska bra hur kristna/katoliker tänker.
Inte konstigt att jag är buddhist...
Finns inga påvar och änglar inom buddhismen.

Jag tycker generellt sett illa om kyrkor;
hierarkiska religiösa samfund är helt onödiga.
Jesus snackade aldrig om präster eller pastorer,
varför ska vi ha sånt för, helt onödigt.
Om det är något som behöver uppdateras
så är det kyrkorna.
Kasta ut månglarna ur templen!