Citat:
Ursprungligen postat av suetonius
Jag tror att precis som den offentliga debatten kan vara ensidig åt ett håll så kan debatten på ett sånt här forum bli för ensidig åt det andra hållet. Den grumlas även ibland av diverse troll.
jag hade ingen aning om vad detta troll var för något (är jag ful? bor jag under en sten? äter jag barn?!) så jag frågade allas vår guru google...
...så elakt att kalla mig för ett troll!

jag hade en fundering, och postade den här, för att se vad mina medmänniskor tyckte och tänkte. det är väl så man lär sig om omvärlden och allmänna värderingar? hade jag fått ett rungande: MÄN ÄR TROGLODYT-TONYS OCH KVINNOR ÄR KLONADE HEMMAFRUAR FRÅN 50-TALET! så hade jag nog konverterat till ett riktigt troll och flyttat in under en sten.
gällande alla dessa företeelser och beteenden vi ska "välja sida" om, så måste det vara otroligt svårt för ungdomar (tant sara har yttrat sig) att veta var de ska stå. är det ojämställt att tjejen diskar medan killen monterar upp hyllor, etcetera etcetera...........
ingenstans verkar det stå: gör det som du mår bra av, och som din partner mår bra av.
igår hade jag och min mamma en diskussion om tvätt (ack, så kvinnligt). hennes man tvättar, men hänger upp kläderna som en enda stor rul. jag tycker att han kan väl lära sig att hänga upp kläderna ordentligt så de inte ser ut som skit när man sätter på sig dem?! men hon sa:
"jag hänger kläderna fint när jag tvättar, för det är så jag vill ha mina kläder. han prioriterar inte klädernas utseende, bara att de är rena, så vill jag ha mina kläder fint vikta och rynkfria får jag göra det själv. allt handlar om att den ena sänker sig till en nivå, och att en annan höjer sig, så att man möts på mitten."
i min värld skulle jag ha sagt åt honom att hänga upp kläderna snyggt, för det betyder mycket för mig, och han motsätter sig ju inte att ha rynkfria kläder. hade han å andra sidan tyckt att rynkiga kläder var apsnyggt hade vi fått ha en annan deal.
men min mamma tycker att det är ok, det är inget hon hänger upp sig på (ha!).
så även om jag tycker det låter ojämställt, så tycker inte hon det.
alltså: det som funkar för ett par, kan vara helt loco för ett annat.
därför tror jag inte att vi någonsin kommer att få statistik på vilket land som är mest jämställt, däremot så kan vi ta fram siffror på jämlikhet.
men det är en helt annan sak.