2008-05-23, 19:02
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Vilket "genetiska öde" tänker du på..?

Kvinna...spis..."bulle i ugnen".....
Citera
2008-05-23, 19:06
Medlem
Citat:
Vilket "genetiska öde" tänker du på..?

jag anade att den frågan skulle komma. jag kan ha varit lite suddig när det gällde vad som exakt menades med "genetiskt öde". det går i moll, jag vet. det var dock inte min mening, jag menar på att vi alla föds med olika personlighetsdrag och att vi oftast söker oss till människor som är vår egen motsats (inte gällande ALLT, förstås).

självklart tror jag inte att vi föds "färdiga", mycket av våra åsikter och karaktärsdrag tillkommer ju äldre man blir, jag menar bara på att det finns vissa saker man föds med, men om det beror på att man är man eller kvinna tvivlar jag starkt på.

det här är nåt jag aldrig pratat om, utan det har legat och snurrat i min hjärna, så det är nog därför jag är så kass på att klä det i ord. men jag hoppas att du förstår nu?
Citera
2008-05-29, 16:19
Medlem
Ger man upp hoppet om mänskligheten ger man upp hoppet om sig själv - det är bara att börja förändra det man vill ha förändrat.
Citera
2008-05-29, 16:29
Medlem
jeddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pennylick
i den verkliga världen? det här är väl den verkliga världen? tog jag fel piller?

Du skulle tagit det blå pillret.
Citera
2008-05-29, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piraten
Ger man upp hoppet om mänskligheten ger man upp hoppet om sig själv - det är bara att börja förändra det man vill ha förändrat.

precis min åsikt. det finns så mycket ondska och orättvisor här i världen, men om man ger upp och joinar cynikerna kan man lika gärna tacka för sig och lägga hatten på hyllan.
Citera
2008-05-29, 23:52
Medlem
suetoniuss avatar
Jag tror att precis som den offentliga debatten kan vara ensidig åt ett håll så kan debatten på ett sånt här forum bli för ensidig åt det andra hållet. Den grumlas även ibland av diverse troll.

Jag tycker att förhållandet mellan kvinnor och män kan beskrivas som den ultimata formen av mångkultur. Det finns biologiskt grundade skillnader mellan grupperna men många egenskaper och förmågor överlappar också. Dessutom så existerar ju framförallt en ömsesidig attraktion och ett ömsesidigt beroende av att föra släktet vidare. Männen kan heller inte om de skulle bli galna, utrota kvinnorna eller kvinnorna männen utan att ta död på sitt eget släkte. Tillskillnad från etnisk mångkultur så riskerar alltså ingen grupp att utrotas av någon annan. En utrotning av en etnisk grupp behöver ju heller inte ske genom fysiskt våld utan kan åstadkommas i vaggan vilket också har skett otaliga gånger i historien.

Att kalla förhållandet mellan kvinnor och män för mångkultur kan kanske verka lite överdrivet, de flesta människor lever ju närmast en person av det andra könet, men det är som sagt i så fall den ultimata formen av mångkultur, en mångkultur som är önskad av i princip alla utom möjligtvis vissa lesbiska feminister i sina våtaste drömmar.
Senast redigerad av suetonius 2008-05-30 kl. 00:14.
Citera
2008-05-30, 00:44
Medlem
Citat:
precis min åsikt. det finns så mycket ondska och orättvisor här i världen, men om man ger upp och joinar cynikerna kan man lika gärna tacka för sig och lägga hatten på hyllan.

Tyvärr , och jag tycker verkligen att det är aptrist, måste jag först gardera mig emot att du är ett troll. Men om du INTE är det, så vill jag med glädje lyfta på hatten för ett inlägg och trådstart som enligt min mening både innehöll känslor och intellekt. Dn sambo är bara att gratulera. :-)

Om jag ska lämna några egna synpunkter, så tror jag att den slingriga väg emot jämställdhet som vi ändå färdas på, är något bra och vettigt. Problemet är att eftersom vi har ett så extremt informationsöverskott, så blir varje extremyttring, eller en lättläst och tröttsam provokatör, s a s större än vad den egentligen behöver bli/är värd. Tricket för att slippa skiten är - antar jag - att stänga av inflödet, och hålla varandra i handen, samt berätta sagor ur levande livet för varandra.

Inget nytt, jag vet.
Citera
2008-05-30, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suetonius
Jag tror att precis som den offentliga debatten kan vara ensidig åt ett håll så kan debatten på ett sånt här forum bli för ensidig åt det andra hållet. Den grumlas även ibland av diverse troll.

jag hade ingen aning om vad detta troll var för något (är jag ful? bor jag under en sten? äter jag barn?!) så jag frågade allas vår guru google...

...så elakt att kalla mig för ett troll! jag hade en fundering, och postade den här, för att se vad mina medmänniskor tyckte och tänkte. det är väl så man lär sig om omvärlden och allmänna värderingar? hade jag fått ett rungande: MÄN ÄR TROGLODYT-TONYS OCH KVINNOR ÄR KLONADE HEMMAFRUAR FRÅN 50-TALET! så hade jag nog konverterat till ett riktigt troll och flyttat in under en sten.

gällande alla dessa företeelser och beteenden vi ska "välja sida" om, så måste det vara otroligt svårt för ungdomar (tant sara har yttrat sig) att veta var de ska stå. är det ojämställt att tjejen diskar medan killen monterar upp hyllor, etcetera etcetera...........
ingenstans verkar det stå: gör det som du mår bra av, och som din partner mår bra av.
igår hade jag och min mamma en diskussion om tvätt (ack, så kvinnligt). hennes man tvättar, men hänger upp kläderna som en enda stor rul. jag tycker att han kan väl lära sig att hänga upp kläderna ordentligt så de inte ser ut som skit när man sätter på sig dem?! men hon sa:
"jag hänger kläderna fint när jag tvättar, för det är så jag vill ha mina kläder. han prioriterar inte klädernas utseende, bara att de är rena, så vill jag ha mina kläder fint vikta och rynkfria får jag göra det själv. allt handlar om att den ena sänker sig till en nivå, och att en annan höjer sig, så att man möts på mitten."

i min värld skulle jag ha sagt åt honom att hänga upp kläderna snyggt, för det betyder mycket för mig, och han motsätter sig ju inte att ha rynkfria kläder. hade han å andra sidan tyckt att rynkiga kläder var apsnyggt hade vi fått ha en annan deal.

men min mamma tycker att det är ok, det är inget hon hänger upp sig på (ha!).

så även om jag tycker det låter ojämställt, så tycker inte hon det.
alltså: det som funkar för ett par, kan vara helt loco för ett annat.

därför tror jag inte att vi någonsin kommer att få statistik på vilket land som är mest jämställt, däremot så kan vi ta fram siffror på jämlikhet.
men det är en helt annan sak.
Citera
2008-05-31, 11:05
Medlem
Citat:
det finns så otroligt många trådar om feminism, jämställdhet, män vs. kvinnor att det känns som om folk tror att vi tillhör olika raser.
har hela världen gått bananer?
sist jag kollade så hänger hela mänskligheten på att x och y förökar sig, och därmed får ett litet xy eller xx...

...vilket leder mig osökt in på min fråga: vad är det för fel på människor som inte kan acceptera sitt genetiska öde? vi behöver varann, och för att vi inte ska utrota oss själva (vilket vi till viss del redan gör) måste vi inse att vi är lika mycket värda.

eller har vi en inbyggd timer som tickar ner? har vi våldfört oss på planeten tillräckligt länge nu? är moder jord less på oss och vår idioti (du är brun, jag är bättre än dig!)? kommer våra tekniska och medicinska framsteg slå tillbaka på vår fullkomliga ignorans när det gäller våra nära och kära(du är tjej, ligg ner och ta emot)?

jag må vara cynisk i vissa fall, men jag har ändå hopp om den mänskliga rasen. är det någon mer som inte gett upp, eller sitter jag ensam i min båt?

Hela världen har inte "gått bananer". Du, däremot, verkar ha gjort det.

Världens befolkning ökar helas tiden - är det nio miljarder vi beräknas vara år 2050? Du talar om att människan håller på att utrota sig själv. Snacka om att ha "gått bananer".

Du talar om "vår" idioti och ignorans. Men exemplen du tar upp visar att de människor som det enligt dig är fel på är sådana som jag. Vit, heterosexuell man. Skall jag ta det personligt? Jag undrar vad ditt hopp egentligen går ut på. Behöver jag vara orolig?

Din moder-jord religion kan du väl diskutera på religionforat i stället för här.

Jag hoppas innerligt att du är och förblir ensam i din metaforiska båt.

Snygga tatueringar förresten... har du en på svanken också?
Senast redigerad av Tuff datakille 2008-05-31 kl. 11:08.
Citera
2008-05-31, 11:17
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
jag anade att den frågan skulle komma. jag kan ha varit lite suddig när det gällde vad som exakt menades med "genetiskt öde". det går i moll, jag vet. det var dock inte min mening, jag menar på att vi alla föds med olika personlighetsdrag och att vi oftast söker oss till människor som är vår egen motsats (inte gällande ALLT, förstås).

självklart tror jag inte att vi föds "färdiga", mycket av våra åsikter och karaktärsdrag tillkommer ju äldre man blir, jag menar bara på att det finns vissa saker man föds med, men om det beror på att man är man eller kvinna tvivlar jag starkt på.

det här är nåt jag aldrig pratat om, utan det har legat och snurrat i min hjärna, så det är nog därför jag är så kass på att klä det i ord. men jag hoppas att du förstår nu?

Ok... så du tänkte på personlighetsdrag?
Eller har jag missförstått?
Förstår inte riktigt. Vilka karaktärsdrag tänker du att man föds med..?

Att människor väljer partner som är ens motsats är en myt. Framgångsrikt spridd sådan, men likväl. Människor har en benägenhet att välja partners som är lika dem själva.
Citera
2008-05-31, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Hela världen har inte "gått bananer". Du, däremot, verkar ha gjort det.

Världens befolkning ökar helas tiden - är det nio miljarder vi beräknas vara år 2050? Du talar om att människan håller på att utrota sig själv. Snacka om att ha "gått bananer".

jag pratar inte om att vi inte förökar oss, jag pratar om att vårt hat gentemot varann håller på att ta livet av den mänskliga rasen. ju fler vi blir, desto större är risken att vi kommer att utrota oss själva, eftersom många lever i tron om att det fins ett "oss" och "dem".

Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Du talar om "vår" idioti och ignorans. Men exemplen du tar upp visar att de människor som det enligt dig är fel på är sådana som jag. Vit, heterosexuell man. Skall jag ta det personligt? Jag undrar vad ditt hopp egentligen går ut på. Behöver jag vara orolig?

Din moder-jord religion kan du väl diskutera på religionforat i stället för här.

Jag hoppas innerligt att du är och förblir ensam i din metaforiska båt.

Snygga tatueringar förresten... har du en på svanken också?

varför tror du att jag vill peka ut vita, heterosexuella män? var har jag skrivit någonting om att jag inte tycker om vita, heterosexuella män? läs igenom det jag skrev en gång till, och tänk efter. budskapet med det jag skrev var att människan behöver mer kärlek och respekt för att kunna leva och frodas. ingenstans skrev jag att en viss typ av människa är mindre värd.

och var har jag skrivit något om en religion?

det är helt otroligt hur missförstådd man kan bli. jag skrev om kärlek, om att vi borde älska våra medmänniskor, och du tror att jag hatar vita, heterosexuella män. och att jag är religiös.

snälla, läs igenom det jag skrivit en gång till, och försök att förstå det jag skriver också.
Citera
2008-05-31, 15:09
Medlem
Citat:
Ok... så du tänkte på personlighetsdrag?
Eller har jag missförstått?
Förstår inte riktigt. Vilka karaktärsdrag tänker du att man föds med..?

Att människor väljer partner som är ens motsats är en myt. Framgångsrikt spridd sådan, men likväl. Människor har en benägenhet att välja partners som är lika dem själva.

vissa människor föds utåtriktade, vissa introverta. vissa människor föds med en benägenhet att leda, vissa med en benägenhet att följa.

att vi väljer våra raka motsatser tror inte jag heller på, däremot tror jag att man väljer en partner som kompletterar en så att man tillsammans blir en enhet. samma sak gäller med bästa vänner, man är otroligt lika varann på många punkter, det är det som gör att man kommer överens, men på vissa punkter är man olika, och det är det som gör att man utvecklas och lär sig att fungera med andra. mycket här i livet handlar om kompromisser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in