• 1
  • 2
2009-11-26, 00:55
Medlem
PikeWakes avatar
Två andra sätt att förtydliga att det är du och inte den du citerar som säger något är att använda dina initialer eller "[förf. anm.]" om du står som ensam författare till texten.
Citera
2009-11-26, 11:25
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PikeWake
Två andra sätt att förtydliga att det är du och inte den du citerar som säger något är att använda dina initialer eller "[förf. anm.]" om du står som ensam författare till texten.
Lite långsökt så finns det ju två författare att syfta på.
Citera
2009-11-26, 11:36
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
I vissa sammanhang räcker det att skriva anmärkningen inom hakparenteser

I ett sammanhang av given typ riskerar nog rent av andra varianter att vara en smula uppseendeväckande.

Gör man däremot en rent typografisk ändring i texten, t.ex. kursiverar ett ord som inte är kursivt i originalet, brukar man ju informera om ingreppet med ”[min kursivering]” och liknande.
Senast redigerad av Kryžininkas 2009-11-26 kl. 11:48.
Citera
2009-11-26, 11:40
Medlem
InnocentWar1s avatar
Det intressanta med (red anm) är att detta trots sin något nedsänkta framtoning kan vara viktigt. Det kan vara en bakgrundsfakta som är väsentlig för helheten, likaväl som det kan vara en ren sidoinformation.

Det fanns en tidigare diskussion om motsatsen till med emfas (understruktet) som väl närmast skulle kunna vara parantetiskt (red anm). Trots sitt skenbara motsatsförhållande skulle de kunna ha samma syfte.

Jämför även [sic!] där skribenten reserverar sig (för grammatsika fel) utan att ändra i texten.

Ytterligare en annan markering är N.B. (Nota Bene - Märk väl) som är en ännu tydligare emfas.
Citera
2009-11-26, 15:07
Medlem
netkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burntfaceman
Väcker tråden med en annan frågeställning inom samma ämne.

Kan man skriva [min anm.] i en text när det är jag själv som skriver texten, och vill
förtydliga ett citat? Om inte - hur gör man istället? Jag vill inte gå in och ändra i den
citerade texten i alla fall.

Du skulle väl egentligen kunna kalla dig själv redaktör för din egen text? Därför borde det väl, som Egon3 påpekar, gå att använda 'red anm'.
Citera
2013-06-01, 14:58
Medlem
roflmao123s avatar
Hade en förundran som passar väl in i denna tråd.

Antag att ni har intervjuat någon och sedan visar citatet för den intervjuade. Den citerade förtydligar då en aspekt av citatet utan att formulera om citatet. Anmärkningen är alltså inte författarens eller redaktörens, utan den citerade.

Om ni inte har möjlighet att be den intervjuade att formulera om meningen och själv inkorporera dennes anmärkning, hur skulle ni göra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in