2008-05-22, 20:25
Medlem
Hur svårt är det att lyckas som affärsjurist och t ex bli delägare i Mannheimer Swartling eller bli chefsjurist på ett av dem stora bolagen på Stockholmsbörsen?
Citera
2008-05-22, 20:44
Medlem
goE-s avatar
Ungefär 7,65.

(ursäkta det föga konstruktiva svaret, men det är i stort sett så specifikt det kan bli utifrån frågan "hur svårt")
Citera
2008-05-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitia-
Hur svårt är det att lyckas som affärsjurist och t ex bli delägare i Mannheimer Swartling eller bli chefsjurist på ett av dem stora bolagen på Stockholmsbörsen?

Först och främst ska du se till att skaffa dig högsta betyg i princip alla kurserna på juristprogrammet. Det är inte hela världen om du har ba (näst högsta betyg) i en eller max två kurser. Detta är nödvändigt för att över huvud taget få jobb på Mannheimer. Jag skulle även tro att många även varit på utbytesår utomlands inom juristprogrammet och engagerat sig i diverse ideella uppdrag.

Sedan förväntas det att du jobbar väldigt mycket under flera år när du väl är inne på byrån. Och det räcker inte med att du jobbar mycket, du måste även vara en av de bästa. Det är redan de allra vassaste och mest högpresterande som jobbar på Mannheimer och du måste alltså tillhöra de bästa av dessa.

Sedan kan du ju "lyckas" utan att bli delägare. Att jobba på Mannheimer visar ju redan att du tillhör de allra duktigaste.

Hur det funkar på andra bolag vet jag inte.
Citera
2008-05-22, 22:08
Medlem
Det de säger själva är höga betyg (inte 1-2 BA, men typ 2/3 AB), engagemang och talang. Sikta inte på att bli delägare, sikta på att se om du trivs först... Om du älskar jobbet med allt vad det innebär bör det väl finnas vettiga chanser.
Citera
2008-05-22, 23:15
Medlem
att man är körd med mer än två ba är en myt...att man sedan behöver utlandsstudier är ytterligare en myt. Så gott som alla i sverige är idag duktiga på engelska så även om det kan vara en merit så är det knappast ett krav.

det som faktiskt egentligen krävs för att lyckas som affärsjurist är att man kämpar hårt och prioriterar rätt.(och med detta menar jag inte att man prioriterar jobbet före allt utan att man måste lära sig att prioritera mellan arbetsuppgifterna.

det gäller att göra taktiska val. den som arbetar hårdast blir inte delägare (men alla måste arbeta hårt), det finns ingen gräns för hur mycket man kan jobba om man vill men man måste hitta en balans mellan hur mycket man klarar av för att fortfarande prestera det bästa.

det ställs även krav på flexibilitet, social förmåga (lära sig förstå vad klienterna/delägaren vill ha) lära sig och vara intresserade av AFFÄREN i sig, av branschen.

Dessutom måste man ha en väldigt förstående familj som accepterar att en och annan semesterresa blir inställd i sista sekund, att man missar släktmiddagen/biobesöket eller att man i tre månaders tid inte kommer hem på vardagkvällarna innan midnatt (tidigast). Det är givetvis inte alltid så men jag har sett allt för många kollegor som slutat för att de där hemma tröttnat (läs kvinnliga kollegor vars män önskat ett mer hmm "kvinnligt hemma-beteende" (sick och fel men sant).

Som belöning? tja förutom riktigt bra lön så är det en fantastisk energikick att vara med i stora affärer, man pressas att prestera bättre och lär sig med varje dag att bli en bättre affärsjurist. Värdet av detta är större än att bli delägare (även om det också är trevligt så är jag inte säker på att det är på de stora byråerna delägarna har det bäst)
Citera
2008-05-22, 23:54
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karan

Dessutom måste man ha en väldigt förstående familj som accepterar att en och annan semesterresa blir inställd i sista sekund, att man missar släktmiddagen/biobesöket eller att man i tre månaders tid inte kommer hem på vardagkvällarna innan midnatt (tidigast). Det är givetvis inte alltid så men jag har sett allt för många kollegor som slutat för att de där hemma tröttnat (läs kvinnliga kollegor vars män önskat ett mer hmm "kvinnligt hemma-beteende" (sick och fel men sant).

Som belöning? tja förutom riktigt bra lön så är det en fantastisk energikick att vara med i stora affärer, man pressas att prestera bättre och lär sig med varje dag att bli en bättre affärsjurist. Värdet av detta är större än att bli delägare (även om det också är trevligt så är jag inte säker på att det är på de stora byråerna delägarna har det bäst)

Vad räknas som riktigt bra lön i det här fallet?
Citera
2008-05-23, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karan
att man är körd med mer än två ba är en myt...att man sedan behöver utlandsstudier är ytterligare en myt. Så gott som alla i sverige är idag duktiga på engelska så även om det kan vara en merit så är det knappast ett krav.

det som faktiskt egentligen krävs för att lyckas som affärsjurist är att man kämpar hårt och prioriterar rätt.(och med detta menar jag inte att man prioriterar jobbet före allt utan att man måste lära sig att prioritera mellan arbetsuppgifterna.

det gäller att göra taktiska val. den som arbetar hårdast blir inte delägare (men alla måste arbeta hårt), det finns ingen gräns för hur mycket man kan jobba om man vill men man måste hitta en balans mellan hur mycket man klarar av för att fortfarande prestera det bästa.

det ställs även krav på flexibilitet, social förmåga (lära sig förstå vad klienterna/delägaren vill ha) lära sig och vara intresserade av AFFÄREN i sig, av branschen.

Jag skrev inte att man måste ha varit utomlands. Men byråerna säger ju själva att detta är en merit och alla jag känner som jobbar på de största byråerna har varit utomlands. Men självklart är detta inget krav.

Vad gäller betygen så tja, du har kanske rätt. Men majoriteten ab iaf. Sedan vill de ju helst att de sämre betygen kommer tidigt under utbildningen så att man visar att man lärt sig tankesättet och metoden.
Citera
2008-05-23, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Vad räknas som riktigt bra lön i det här fallet?

På konkurrenten har de biträdande juristerna 23 000 första året och sedan en löneökning på 8% per år. Man har ingen övertidsersättning, dock 6 veckors semester. MSA ligger kanske lite högre? Iaf däromkring.
Citera
2008-05-23, 12:08
Medlem
BasilFawltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluttanbla
På konkurrenten har de biträdande juristerna 23 000 första året och sedan en löneökning på 8% per år. Man har ingen övertidsersättning, dock 6 veckors semester. MSA ligger kanske lite högre? Iaf däromkring.
Inte 8 % per år, du menade väl 8 K per år? Det är iaf den siffran jag har hört.
Citera
2008-05-23, 13:05
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluttanbla

Aha, då är det slita som besinningslös i fem-sex år och efter tio år tjänar man så bra att det går att ta en välbehövd sex månaders utbrändhetskryssning i karibien

Ingångslönen var inte iögonfallande men 8% årlig löneökning är riktigt bra

I vilken nivå stagnerar löneutvecklingen?
Citera
2008-05-23, 13:54
Medlem
Goosks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
I vilken nivå stagnerar löneutvecklingen?

Det finns en ganska utförlig tråd om löner för affärsjurister här:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=607840
Citera
2008-05-23, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BasilFawlty
Inte 8 % per år, du menade väl 8 K per år? Det är iaf den siffran jag har hört.

nä, 8 %.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in