Citat:
Jag inser att något som står ut med Dynasty var introduktionen till TV-publiken både i USA och Sverige. Äldsta Dallas, efterföljande spinoff Knots Landing, och senare Falcon Crest började alla tre med ett vanligt 60 minuters-avsnitt(inkl. reklam), men Dynasty hade sin premiär som ett tretimmars-block(senare splittat till tre avsnitt i syndikering), runt 2h20min effektiv speltid mot runt 50 min för övriga tre.
Även hos SVT premiärsändes Dynastin som en 2h14min-film, i sin tur lite intressant först två år efter att den senare serien Falcon Crest hade fått sin svenska premiär.
Dessutom sände SVT aldrig klart Dynastin, dom visade enbart tre säsonger, sen slutade dom visa serien mitt i en cliffhanger 1986 när det brann. Började sändas igen först först 1993 på TV4, då i sin helhet.
Spinoffen The Colbys (1985-87) tror jag inte visats i någon svensk kanal. Man kan ju hoppas Viaplay köper in den också eftersom dom ändå skaffat Dynasty, men Viaplay verkar vara jäkligt fega när det gäller att köpa in klassiska serier som inte sänts i Sverige förut. Personligen tycker jag det är dom serierna som är mest intressanta.
Även hos SVT premiärsändes Dynastin som en 2h14min-film, i sin tur lite intressant först två år efter att den senare serien Falcon Crest hade fått sin svenska premiär.
Dessutom sände SVT aldrig klart Dynastin, dom visade enbart tre säsonger, sen slutade dom visa serien mitt i en cliffhanger 1986 när det brann. Började sändas igen först först 1993 på TV4, då i sin helhet.
Spinoffen The Colbys (1985-87) tror jag inte visats i någon svensk kanal. Man kan ju hoppas Viaplay köper in den också eftersom dom ändå skaffat Dynasty, men Viaplay verkar vara jäkligt fega när det gäller att köpa in klassiska serier som inte sänts i Sverige förut. Personligen tycker jag det är dom serierna som är mest intressanta.
Intressant. Om du kollar in vädret och årstiden i introduktionsavsnitten. Och deras frisyrer. Det skiftar.
Eftersom George Peppard, som först spelade Blake, var rabiat och jobbig och fick således sparken, och in kom John Forsythe. Vilket innebar att man fick filma om många scener.
Men herregud att det var ett lyckodrag då JF verkligen personifierade allt man ville berätta om Blake Carrington. Ingen passade bättre.
Till skillnad från JR så kom Blake med en gedigen bakgrundshistoria och serien skrevs med honom som väldigt uttänkt och ordentligt skapad. Mycket "kvinna" bakom det, som man märker i karaktärens komplexa liv och vad han känner men stretar emot.
En av tv-historiens bästa karaktärer. Men lite bortglömd, tyvärr.