2008-05-25, 23:49
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.I.Pantern
Otroligt vilken skillnad det är på trådarna beroende på om det är en försvunnen 20-årig tjej från Alingsås som försvunnit eller en 10-årig tjej som mördats eller om två barn i Arboga mördats eller om en 19-årig kille från Lidköping mördats.
Skäms på er för fan.

Mördade killen i Borlänge har hittills genererat knappt två sidor, och då har rättegång varit och dom kommit. Jämför med 350-400 sidor för tjejen i Mora. Förmodligen mördade Algot, som var försvunnen ett tag innan han återfanns, har också en kort tråd jämfört med diverse kvinnomord.

Häktningsförhandling imorgon måndag.
Citera
2008-05-26, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Troligen sant, dessutom kan vi räkna med ett mord till då vi har en ny golare enligt vissas principer.
Exakt, vem golade om att han låg i gödselbrunnen?

För övrigt ett erkänt bra ställe att gömma en kropp på eftersom den försvinner fan så fort i den substansen. Helt i panik är inte kroppen gömd, således.
Citera
2008-05-26, 08:30
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Den här tråden börjar att spåra ur nu. Försök att hålla er till ämnet tack!

OT-inlägg är raderade

// Mod
Citera
2008-05-26, 09:23
Medlem
rularns avatar
Vem var det han blev misshandlad av som han senare satte i fängelse? Som är den misstänkte GM??
Citera
2008-05-26, 12:01
Medlem
Bjornens avatar
Måste säga att de är ganska mkt om den på vissa sidor, dock så undrar jag var det är för folk som har tagit hans liv.
Eftersom det är mkt rapportering om det kanske det är några nazis, men tveksamt då ryd är med i bilden.
Får väl ta och gå på rättegången när den hålls.
Citera
2008-05-26, 12:45
Medlem
19-åringen är nu begärd häktad för mord och två andra män 25 och 26 år gamla är begärda häktade för medhjälp till mord, häktningsförhandlingar hålls troligtvis i morgon.

http://www.gt.se/nyheter/1.1175075/1...aktad-for-mord

http://www.gt.se/nyheter/1.1174585/p...ag-ar-helt-tom
Citera
2008-05-26, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjornen
Måste säga att de är ganska mkt om den på vissa sidor, dock så undrar jag var det är för folk som har tagit hans liv.
Eftersom det är mkt rapportering om det kanske det är några nazis, men tveksamt då ryd är med i bilden.
Får väl ta och gå på rättegången när den hålls.

Inget som säger att gärningsmännen bor i Ryd, de kan ju bara ha dumpat bilen där. Och om man inte vill vistas i Ryd är man väl mer rasist än nazist. Någon av dem tror jag är från norra skaraborg(Mariestad trakten) De andra kan jag tänka mig är hemmahörande i Lidköping,Skara, Skövde med omnejd.
Citera
2008-05-26, 13:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Mördade killen i Borlänge har hittills genererat knappt två sidor, och då har rättegång varit och dom kommit. Jämför med 350-400 sidor för tjejen i Mora.
Jo, fast jag vet inte riktigt vad du vill bevisa med den jämförelsen. Det är ju så mycket mer än könet som misstämmer i de båda fallen - i princip allt utom den dödliga utgången. De långa trådarna här i krimforumet generas ju av spaningsfall, där vi ibland kan känna oss före polisen, och där man i vart fall får en betydligt snabbare och fullständigare uppdatering av läget i fallet än om man följer media. Killen i Borlänge var ju ett "closed case" från det ögonblick som media fick kännedom om fallet. I Mora var det däremot inte bara ett riktigt "kriminalmysterium", som det hette när jag var liten. Rosie hade ju dessutom lämnat så mycket spår efter sig på Internet att det till en början faktiskt gick att utföra någon typ av parallell undersökning och faktiskt komma någon vart ett tag - plus att vi råkade ha ett rätt vikitgt vittne med oss i tråden. (Som iofs naturligtvis - Flashback being Flashback - jagades iväg från tråden av korkskallar som prompt skulle ha för sig att han var gm.)

Citat:
Förmodligen mördade Algot, som var försvunnen ett tag innan han återfanns, har också en kort tråd jämfört med diverse kvinnomord.
Kallt spår, media har lite info, Flashback har inga korrespondenter med lokalkännedom på Bali, osäkerhet om vad som överhuvudtaget hänt honom, både innan han hittades och efteråt, räcker det som förklaring? Det kan säkert finnas en "missing white woman"-faktor inbyggd också. Men för att försöka uppskatta den måste man jämföra fall där det bara är kön och möjligen enticitet som misstämmer.
Citera
2008-05-26, 14:25
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Jag kanske skulle bidraga med lite lokalkännedom.

Gården ligger mycket riktigt alldeles utanför Skara, och dessutom bredvid huvudvägen mellan Skara och Skövde. Det skulle bara ta ett par minuter för någon från Skara att ta sig dit.

Södra Ryd i Skövde där bilen dumpades är något av ett invandrargettho. Inte i paritet med Rosengård, men den senaste halvåret har det haft problem med stenkastning mot bussar där och så var det några blattar som rånade två busschaufförer där, vilket ledde till att Västtrafik stoppade kontanthanteringen. Således är min gissning att det var tänkt som ett villospår. "Vi dumpar bilen i Ryd så tror polisen att det var blattar".

Jag vet inget om offret, men fråga på om ni undrar något om bonnhålorna som omger världsmetropolen Skövde.
Citera
2008-05-26, 15:09
Medlem
Tuesdays avatar
GM dömd för misshandel upprepade gånger

Den häktade som misstänks för mordet är tio dagar yngre än offret. Han är dömd för flera fall av misshandel. I det senaste målet dömdes han till 8 månaders fängelse. Domen fastställdes i Hovrätten. Förutom den nu dödade killen fanns en till målsägande. Denne drog sig ur under processen, varför Mikael lastades av GM. Även i andra mål har flera stycken målsägande dragit sig ur. Hot?

2005 dömdes den som nu har häktats för mord, för misshandel, till böter. Killen hade just fyllt straffmyndig då. I början av målet fanns fem målsägande (brottsoffer), kvar blev tre. En var tjej, resten killar.

Man tycker sig se ett mönster med avhoppen och hotfullheten. Synd att inte fler reagerade på denne typ. Folk borde ha sett eskaleringen.

Mikaels misstänkte mördare har ett av Sveriges absolut vanligaste efternamn som slutar på -sson.

edit:
-07 dömdes killen förstås för grov misshandel.
Senast redigerad av Tuesday 2008-05-26 kl. 15:13.
Citera
2008-05-26, 16:07
Medlem
rularns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Den häktade som misstänks för mordet är tio dagar yngre än offret. Han är dömd för flera fall av misshandel. I det senaste målet dömdes han till 8 månaders fängelse. Domen fastställdes i Hovrätten. Förutom den nu dödade killen fanns en till målsägande. Denne drog sig ur under processen, varför Mikael lastades av GM. Även i andra mål har flera stycken målsägande dragit sig ur. Hot?

2005 dömdes den som nu har häktats för mord, för misshandel, till böter. Killen hade just fyllt straffmyndig då. I början av målet fanns fem målsägande (brottsoffer), kvar blev tre. En var tjej, resten killar.

Man tycker sig se ett mönster med avhoppen och hotfullheten. Synd att inte fler reagerade på denne typ. Folk borde ha sett eskaleringen.

Mikaels misstänkte mördare har ett av Sveriges absolut vanligaste efternamn som slutar på -sson.

edit:
-07 dömdes killen förstås för grov misshandel.

Vad heter han?
Citera
2008-05-26, 16:24
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rularn
Vad heter han?

Jag hänger inte ut personuppgifter. Kan nämna att han iallafall inte är bosatt i Lidköping, som en del tycks tro. Har läst de tidigare domarna mot killen, de är offentlig handling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in