2008-05-24, 00:47
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Ja så trodde jag med? 

Ja, någon får gärna komma med andra teorier om vad Ratiopharm är om inte ett företag som gör "generic medicines"?
http://www.fass.se/LIF/omlif/medlem....1445&member=no
http://susning.nu/Generisk
Citat:
Ursprungligen postat av Google med hjälp av sökfrasen define: generic
http://www.google.se/search?hl=sv&q=...S%C3%B6k&meta=
# relating to or common to or descriptive of all members of a genus; "the generic name"
# a wine that is a blend of several varieties of grapes with no one grape predominating; a wine that does not carry the name of any specific grape
# (of drugs) not protected by trademark; "`Acetaminophen' is the generic form of the proprietary drug `Tylenol'"
# applicable to an entire class or group; "is there a generic Asian mind?"
# any product that can be sold without a brand name
# relating to or common to or descriptive of all members of a genus; "the generic name"
# a wine that is a blend of several varieties of grapes with no one grape predominating; a wine that does not carry the name of any specific grape
# (of drugs) not protected by trademark; "`Acetaminophen' is the generic form of the proprietary drug `Tylenol'"
# applicable to an entire class or group; "is there a generic Asian mind?"
# any product that can be sold without a brand name
Andra texter tagna från olika sidor efter en vanlig googling på "generiska mediciner"
Citat:
Den Somadril du er sett för Maj bli sålde under flera namnen lik Carisoma, Carisoprodol, Sanoma, Soma, Somadril.
Varför?
Tack vare licensera överenskommelser i olika länder av världen, ibland marknadsför drogproducenter den samma drogen under olikt namnger i olika länder. Dessa är olik handel namnger för den samma läkarbehandlingen.
En annan skäl av olik namn sälgar av generiskt motsvarande så pass för 50% till 80% mindre en kosta om märkesnamnen. Exakt del den du finna Somadril under olik namnen i olik apotek.
Varför?
Tack vare licensera överenskommelser i olika länder av världen, ibland marknadsför drogproducenter den samma drogen under olikt namnger i olika länder. Dessa är olik handel namnger för den samma läkarbehandlingen.
En annan skäl av olik namn sälgar av generiskt motsvarande så pass för 50% till 80% mindre en kosta om märkesnamnen. Exakt del den du finna Somadril under olik namnen i olik apotek.
Citat:
Patentfrågor gör att många av dessa läkemedel inte är tillgängliga från generiska tillverkare. Resultatet är att upphovsmännen kan ta ut oskäligt höga priser. Dessutom har de ingen brådska att göra läkemedlen tillgängliga i utvecklingsländer.
Generisk konkurrens har varit den främsta drivkraften för att få ner priserna på första linjens läkemedel från drygt 10 000 USD per patient och år till under 140 USD per patient och år. Idag förlitar sig 50 procent av människorna i utvecklingsländer som får ARV-behandling på generiska mediciner från Indien. Men nu när länder som Indien måste garantera patent på mediciner riskerar källorna på generiska mediciner att försvinna.
Generisk konkurrens har varit den främsta drivkraften för att få ner priserna på första linjens läkemedel från drygt 10 000 USD per patient och år till under 140 USD per patient och år. Idag förlitar sig 50 procent av människorna i utvecklingsländer som får ARV-behandling på generiska mediciner från Indien. Men nu när länder som Indien måste garantera patent på mediciner riskerar källorna på generiska mediciner att försvinna.
Citat:
Generiska läkemedel är kopior av kända mediciner. De fungerar på samma sätt men de är billigare.
Eftersom de använder generiska mediciner kostar broms-medicinerna bara 200 US-dollar per patient och år. Annars skulle medicinerna kosta upp till 15 000 US-dollar per person och år.
Eftersom de använder generiska mediciner kostar broms-medicinerna bara 200 US-dollar per patient och år. Annars skulle medicinerna kosta upp till 15 000 US-dollar per person och år.
Kände att ett förtdligande verkade vara på sin plats då TS inte verkade greppa det jag skrev utan även efter det ville veta vad det var, trots att jag tyckte jag förklarade det hela skapligt lättförståeligt, dock kanske jag inte var så tydlig att jag skrev "tillverkaren" eller "tillverkade på licens av företaget som äger patentet"...
Jag tvivlar dock starkt på att TS verkligen sökt någonting alls över att titta på div. nätapotek då första träffen vid en googling visar att Ratiopharm(åtminstone enligt dem själva) är ett av Europas ledande företag som håller på med generisk medicin. Ratiopharm är således inte är någon substans vilken brukar kombineras med andra substanser, såsom t ex koffein. Koffein däremot är en substans som ofta används som komplement av olika anledningar, några exempel på kombinationer är Treo® comp, Bamyl® koffein, COD-EFFERALGAN ® Codeine. Koffein är en vanlig substans för att boosta eller på annat sätt påverka andra substanser, speciellt vanligt är det att så görs med Pracetamol, Acetylsalicylsyra, Kodein och Karisoprodol(vet dock ej om det är jättevanligt, men det förekommer iaf och jag tog en substans på måfå)
--> http://www.google.se/search?hl=sv&q=...S%C3%B6k&meta=
--> http://www1.ratiopharm.com/ww/sv/pub/home.cfm
Nu kan det väl inte finnas några eventuella osäkerheter? Om inte jag har fått totalt hjärnsläpp då, den brasklappen måste jag alltid lägga in då man ibland är mer eller mindre yr....
Man kan väl säga som avslutning att Ratiopharms Valium knappast kan kallas gift iaf. Jag tycker att många generiskt tillverkade mediciner ibland är bättre än originalet, även om så inte är fallet, utan rimligen borde de vara lika bra bara. Det kanske skiljer nåt i övrigt innehåll som behövs för att göra tex en tablett, men den aktiva substansen skall ju överenstämma med det som står angivet osv. och effekten skall ju inte vara annorlunda den heller om den skall säljas på riktiga apotek, där läkemedelsverket eller mottsvarande godkänt den billigare kopian. Således bör det vara viktigare att lägga krut på att hitta och köpa från ett seriöst apotek. Namnet på tillverkaren kan man alltid kolla upp. Man skall dock inte räkna med att garanterat få en hundraprocentig medicin om man köper t ex Pakistanska vallar i lösvikt(testat flera sorter, kommer ihåg en med prägligen F/Z) då dessa kan innehålla allt från 10-2mg Diazepam, om ens något alls i vissa.
Jag köper definitivt generic hellre pga priset är så mkt bättre än samma för originalet, och effekten är ingenting jag någonsin upplevt vara ett problem om tillverkaren som står angiven är ett seriöst företag, och inte bara ett namn som shoppen satt ditt för att det skall se bra ut bara och medicinen egentligen är tillverkad i nåt piratlabb i Kina och utan garantier alls...