Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-05-22, 13:56
Medlem
Nu när grillsäsongen äntligen har kommit till norrland så tänkte jag börja tokgrilla, men med tanke på min ringa ålder så har jag inte "hunnit" samla på mig allt för många recept, och eftersom flashback förhoppningsvis flockas av marinadfantaster så tänkte jag att ni skulle dela med er av era klockrena marinader, till allt som går att grilla.

Här är två av mina favorit-köttmarinader, men eftersom jag är kock så använder jag mig inte av exakta recept, utan jag tycker man ska smaka sig fram istället.

Jack och cola marinaden!

*ungefär 1l Coca Cola
*typ 1-2 dl Jack Daniels
*en hög med färs rosmarin som man finhackar
*en hög med timjan som om man vill göra en gourmet-toutch på plockar en hel buske av... men det går lika bra att mixa hela busken den med lite olivolja.
*Ketchup efter smak, tomatpuré och chilesås fungerar minst lika bra om man föredrar det.
*SoP

Den här marinaden använder jag främst till fläskfilé, grillar man den hel så lägg den i en påse med marinaden, stick sedan hål i den med en nål eller dylikt, då får hela köttet smak om den får ligga ett dygn lr två, utan att köttet blir förstört. Kom ihåg att inte övergrilla fläskfilen, 65-70 grader i innertemperatur, inte en grad över lr under det, då försvinner all saft och köttet blir tort och tråkigt.

"Köttmarinaden"
Det här hittade jag på när jag hade lite ont om ingredienser på jobbet, men det vart nästan stående ovationer på den grillaftonen... iaf

*olivolja- så mycket som man behöver
*Knorrs Kött och Grillkrydda(måste vara knorrs, om man inte har en egen blandning som är godare)
*brun kalvfond (koncentrerad)
*paprikapulver

thats it... vansinnigt god till allt mörkt kött, går att använda som glace också, till lite ljusare kött är det att rekomendera. man behöver inte salta för både kalvfonden och grillkryddan innehåller mycket salt, och grillkryddan innehåller vitpeppar.
Citera
2008-05-22, 22:04
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebastianKrabba
Schyssta marinadtips från krabban

Jag gillar att marinera thai-style.

Olja
Chili
Ingefära
Lime
Vitlök
Salt och peppar

Thaimarinad till älgköttet är riktigt, riktigt bra.
Petar man dessutom in några stickor av aromrik ved i grillen så blir det ännu schysstare.

EDIT: Fan, hoppas denna tråden utvecklas ordentligt. Jag är grillningens svar på Killinggängets "Kaminmannen"...
Citera
2008-05-22, 23:05
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebastianKrabba
Mycket najsiga marinader

Jack och cola lät coolt och gott, den ska jag spara och använda i sommar. Tack. Är det inte lite väl mycket marinad bara, hur mycket kött marinerar du på det där egentligen? En hel ko?

Det fanns en annan tråd om marinader, vet inte riktigt vad den heter eller vart den är, men dePaul tipsade åtminstone om dessa marinader där:

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Rökig marinad

• Old Hickory Liquid Smoke
• Tomatpuré
• Vitlök 3 klyftor
• Salt
• Grovmalen sv peppar
• Honung
• Citronsaft
• Mörk öl

• Rött paprikapulver
• Malen kummin
• Råsocker
• Salt
• Sv peppar
• Vitlök
• Örtkryddor
• Köttbuljong
• Rödvin

Mörk marinad

• Färsk ingefära
• Vitlök
• Lök
• Hoisinsås
• Tahini (eller rostade och mosade sesamfrön)
• Soja
• Sherry (torr)

Vitlöksmarinad

• Vatten
• Salt
• Sv peppar
• Citronsaft
• Colman's senapspulver
• Sirap
• Lökpulver
• Mejram
• Oregano
• Filmjölk
• Vitlök

Av dessa har jag bara testat den rökiga marinaden och den var mycket bra, rekommenderas.
Citera
2008-05-23, 07:22
Moderator
vfs avatar
Marinad ger enbart smak till ytan på köttet så varför marinera?
Citera
2008-05-23, 07:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vf

Uhm, det ger en annan smak? Njuter du du av biffar marinerad i rökig hickory samtidigt som du sköljer ner den med någon ljus lager?
Citera
2008-05-23, 07:24
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:

För att man äter även ytan.
Citera
2008-05-23, 09:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det här är ett omstritt diskussionsämne. Personligen är jag övertygad om att en marinad som tillsammans med köttet och som befinner sig i en tättslutande och luftfri plastpåse mörar köttet djupare än bara på ytan.

Jag förstår dock varför du säger såhär. Det finns en hel del tester varvid man mäter mörhet i köttet efter och före marinering och inga konklusiva resultat har kommit fram, oftast pga att testet inte blivit utfört på ett korrekt sätt.

Jag gjorde själv ett test för inte så länge sedan. Stoppade två kycklingar av samma märke och vikt i två olika plastpåsar. I den ena hällde jag i en marinad gjord på socker, salt och lite citronsaft, samt en skvätt vodka. Den andra kycklingen stoppade jag helt enkelt i påsen utan någon marinad alls. Både påsarna tömdes på luft och fick sedan ligga i kylskåp i 16 h. Därefter tog jag ut båda och grillade dem på samma sätt. Den ickemarinerade kycklingen fick strax innan grillning en dry-rub med passande kryddor.

Jag bjöd hem några kompisar varvid jag ställde frågan vilken kyckling de tyckte verkade saftigare. Liksom undertecknad så vann den marinerade kycklingen överlägset. Personligen tyckte jag att skillnaden var monumental. Och inte bara på ytan, utan också i mittet av köttet.

Pessimisterna påstår att köttet blir mörat pga den naturliga tidsåtgången, ungefär som i samband med hängmörning av kött. Därför är det viktigt att det inte finns någon luft i förpackningen (för att minimera oxidationen). De enzymer som finns i vissa frukter mörar dock kött oavsett förekomsten av luft. T ex ananas och mango. Testa det här: Skär ut en liten bit ur en ananas och stoppa den under överläppen, likt en prilla. Jag lovar, du kommer inte att ha den kvar där speciellt länge .

~Paul~
Citera
2008-05-23, 10:07
Medlem
Danydamans avatar
olivolja, salt, peppar, MASSA vitlök och vinäger. simpelt och jäääävligt gott!
Citera
2008-05-23, 10:12
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det här är ett omstritt diskussionsämne. Personligen är jag övertygad om att en marinad som tillsammans med köttet och som befinner sig i en tättslutande och luftfri plastpåse mörar köttet djupare än bara på ytan.

Jag förstår dock varför du säger såhär. Det finns en hel del tester varvid man mäter mörhet i köttet efter och före marinering och inga konklusiva resultat har kommit fram, oftast pga att testet inte blivit utfört på ett korrekt sätt.

Jag gjorde själv ett test för inte så länge sedan. Stoppade två kycklingar av samma märke och vikt i två olika plastpåsar. I den ena hällde jag i en marinad gjord på socker, salt och lite citronsaft, samt en skvätt vodka. Den andra kycklingen stoppade jag helt enkelt i påsen utan någon marinad alls. Både påsarna tömdes på luft och fick sedan ligga i kylskåp i 16 h. Därefter tog jag ut båda och grillade dem på samma sätt. Den ickemarinerade kycklingen fick strax innan grillning en dry-rub med passande kryddor.

Jag bjöd hem några kompisar varvid jag ställde frågan vilken kyckling de tyckte verkade saftigare. Liksom undertecknad så vann den marinerade kycklingen överlägset. Personligen tyckte jag att skillnaden var monumental. Och inte bara på ytan, utan också i mittet av köttet.

Pessimisterna påstår att köttet blir mörat pga den naturliga tidsåtgången, ungefär som i samband med hängmörning av kött. Därför är det viktigt att det inte finns någon luft i förpackningen (för att minimera oxidationen). De enzymer som finns i vissa frukter mörar dock kött oavsett förekomsten av luft. T ex ananas och mango. Testa det här: Skär ut en liten bit ur en ananas och stoppa den under överläppen, likt en prilla. Jag lovar, du kommer inte att ha den kvar där speciellt länge .

~Paul~
Jag diskuterade om detta med en kamrat som är kemist och han hävdade bestämt att det inte gör köttet mörare eftersom marinaden inte innehåller de enzymer som behövs. Om jag kommer ihåg det hela rätt (det var lite sent på kvällen...) sade han att det bara fanns en sak man kunde göra för att åstadkomma ett mörare kött och det vara att ha kiwi i marinaden eftersom den innehåller det enzymet. Jag reserverar mig för att det var just kiwi, men har för mig att det var så han uttryckte sig.
Citera
2008-05-23, 10:25
Medlem
Ananas innehåller enzymen Bromelain som bryter ner animaliskt protein.

Bromelain säljs även i pulverform och används i färdiga marinader pga just de nedbrytade/mörande kvaliteterna.

Papaya innehåller Papain som gör liknande.
Tror att papain och bromelain är de två enzymer som används mest för mörning av kött.

Kiwi innehåller Actinidin som också bryter ner protein.
Citera
2008-05-23, 10:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chubs
Ananas innehåller enzymen Bromelain som bryter ner animaliskt protein.

Bromelain säljs även i pulverform och används i färdiga marinader pga just de nedbrytade/mörande kvaliteterna.

Papaya innehåller Papain som gör liknande.
Tror att papain och bromelain är de två enzymer som används mest för mörning av kött.

Kiwi innehåller Actinidin som också bryter ner protein.
Papain är förbjudet att använda som mörning för EU har ett förbud på kemiskmörning.

Det har förekommit dödsfall med ett för stort intag av papain.

Vad innehåller citron för nått som helt klart ger sig på köttet på djupet för man ser klara spår av detta om man delar på köttet.

Marinad i sig ser jag som en smakgivare och kanske inte så mycket som till att möra köttet mera.
Jag inbillar mig helt klart att smaken går djupare in i köttet, det märkar jag mest när man penslar glaz på också.
Då känner man bara glaze nästan först men när jag kommer in i köttet så känner man smaken av marinaden.
Men jag kanske inbillar mig allt

Enkel marinad som används ofta är Japansk soja, olja, peppar och någon krydda(tex timjan)
Citera
2008-05-23, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Papain är förbjudet att använda som mörning för EU har ett förbud på kemiskmörning.

Det har förekommit dödsfall med ett för stort intag av papain.

Vad innehåller citron för nått som helt klart ger sig på köttet på djupet för man ser klara spår av detta om man delar på köttet.

Marinad i sig ser jag som en smakgivare och kanske inte så mycket som till att möra köttet mera.
Jag inbillar mig helt klart att smaken går djupare in i köttet, det märkar jag mest när man penslar glaz på också.
Då känner man bara glaze nästan först men när jag kommer in i köttet så känner man smaken av marinaden.
Men jag kanske inbillar mig allt

Enkel marinad som används ofta är Japansk soja, olja, peppar och någon krydda(tex timjan)

Ah, visste inte att papain var förbjudet i EU.. men det är väl niget som hindrar en från att köra papaya i marinaden?
Att kombinera enzymerna med en marinad är för att smakerna ska lättare trängas in i köttet, som luckras upp av enzymerna.

I citron finns citronsyra som genom hydrolys bryter ner kollagenet i köttfibrerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in