2008-05-22, 04:24
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
orm hakan. Svensk vapenamnesti, därmed är svensk rätt tillämplig. I sverige är ett vapen som är registreringspliktigt olagligt att innehava oavsett hur man skaffat det. Det är fult möjligt att du är norges motsvarighet till thorson även avseende juridisk kompetens ehuru det är otroligt.
Det komiska med din signatur är inte att du är helt oförmögen att lyssna på argument, även om det onekligen förhåller sig så, utan att den syftar till att avskräcka övriga användare ifrån att ifrågasätta din dubiösa kompetens. Punch linen är att du gör det på en obegriplig svenska.
Nåväl slut på ot och en mod får gärna ta bort detta aggressiva och tveksamt klargörande sidospår.

Lev väl svenska, finska, isländska och danska vänner.
Citera
2008-05-22, 04:50
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Knutte,

Far tacka for den juridiska utlaggningen, den kan faktiskt komma till nytta for min familj i Sverige. Att argumentera med Orm Haka ar dock sloseri med bandvidd. Han talar om hur det ar i Norge nar fragan var hur det ar i Sverige (och fortsatter dessutom att argumentera om det), det ar bevis nog for att han inte kan tas pa allvar.
Citera
2008-05-22, 04:58
Bannlyst
EDIT: strykast, inte interessant för er oavsätt kanske? You snooze, you lose.
Senast redigerad av Orm_Haka 2008-05-22 kl. 05:06.
Citera
2008-05-22, 05:26
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm_Haka
EDIT: strykast, inte interessant för er oavsätt kanske? You snooze, you lose.

Ett bra exempel pa hur det kan ga nar man skriver inlagg pa fyllan.
Citera
2008-05-22, 05:46
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Ett bra exempel pa hur det kan ga nar man skriver inlagg pa fyllan.
Fan citerade fel inlägg av dig. Nåväl, du förstår att det var det andra inlägget jag skulle citera egentligen.
Är riktigt dumt att ha ett oregistrerat vapen hemma, vet ju inte om dina släktingar har den men ändå, även om man inte kommer bli utsatt för husransakan eller ta med sig en illegal bössa ut på älgpasset så finns ju risken att man drabbas av inbrott och då blir det ju ett helvete att få vapnets värde ersatt eller om man hamnar på dålig fot med en granne som tjallar mm mm.
Anledningen att jag argumenterade med honom är att jag tycker att det vore olyckigt om någon som läser detta forum skulle hamna i klammeri med rättvisan bara för att de är dumma nog att lita på internet råd. Jag är fullt medveten om att det säkert finns kryphål men att försöka utnyttja dom utan djupare kunskap kan sluta olyckligt, särskillt om man skulle tillämpa en allmän regel utan att ta hänsyn till sakomständigheterna.
Till trådskaparen, ledsen att jag stulit tråden lite men min bevekelsegrund är att ingen ska fucka till det i onödan pga något felaktig antagande om retroaktivitet inom straff rätten. Än en gång, ursäkta.
Citera
2008-05-22, 08:16
Medlem
illums avatar
Vapenamnestin handlar om, att man utan att få frågor om det, eller behöver förklara sig, kan lämna in vapen (med vissa undantag).

Om du "hittar" eller "får" ett vapen som du vill ge till polisen, så är det alltid bäst att ringa direkt. Hittar jag en kalaschnikov i busken längs joggingspåret, så inte fan börjar jag pilla på den eller släpa iväg den, jag ringer givetvis direkt eftersom det kan finnas spår av annat på platsen eller på vapnet.

Du blir inte åtalad om du kommer in med vapen utanför amnestin, med en bra förklaring och polisen är alltid glad att få in oregistrerade vapen. "Jag hade den här liggande hemma laddad i 3 år" är ingen bra förklaring, men att du hittade den på vinden när du rev farfars hus eller liknande är det absolut, även om jag nog även där ringt med en gång hellre än att knata runt med den på stan till poliskontoret.

Självklarheter egentligen eller?
Citera
2008-05-22, 14:52
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja

Är riktigt dumt att ha ett oregistrerat vapen hemma, vet ju inte om dina släktingar har den men ändå, även om man inte kommer bli utsatt för husransakan eller ta med sig en illegal bössa ut på älgpasset så finns ju risken att man drabbas av inbrott och då blir det ju ett helvete att få vapnets värde ersatt eller om man hamnar på dålig fot med en granne som tjallar mm mm.

Nej, de har arvda jaktvapen som tydligen innehas fullt lagligt enligt nagon undantagsregel som galler just arvegods. Jag vet inte om detta ar nagot kryphal, grazon eller vad det ar, men polisen har i vilket fall full vetskap om dem. Tyvarr har de kannt sig lockade att lamna in vapnen under amnestin, sa jag forsoker overtala dem att det inte ar nagon bradska alls och att det kan goras i stort sett nar som helst. Samtidigt jobbar jag givetvis pa operation overtalning for att fa dem att skicka vapnen gratis till mig.

Citat:
Anledningen att jag argumenterade med honom är att jag tycker att det vore olyckigt om någon som läser detta forum skulle hamna i klammeri med rättvisan bara för att de är dumma nog att lita på internet råd.
Helt riktigt. Tyvarr tar en del allt de laser for sanning, och kan som du sager raka illa ut om de inte fatt korrekt information. Jag skulle bli mycket forvanad om nagon tog Orm Hakas inlagg pa allvar, men man vet ju aldrig.
Citera
2008-05-22, 21:11
Medlem
Citat:
Fan citerade fel inlägg av dig. Nåväl, du förstår att det var det andra inlägget jag skulle citera egentligen.
Anledningen att jag argumenterade med honom är att jag tycker att det vore olyckigt om någon som läser detta forum skulle hamna i klammeri med rättvisan bara för att de är dumma nog att lita på internet råd. Jag är fullt medveten om att det säkert finns kryphål men att försöka utnyttja dom utan djupare kunskap kan sluta olyckligt, särskillt om man skulle tillämpa en allmän regel utan att ta hänsyn till sakomständigheterna.
Till trådskaparen, ledsen att jag stulit tråden lite men min bevekelsegrund är att ingen ska fucka till det i onödan pga något felaktig antagande om retroaktivitet inom straff rätten. Än en gång, ursäkta.

Ingen fara man. Tyckte det var rätt intressant :-) ville bara ha svar på frågan om det var praktiskt möjligt att lämna in vapen/ammunition utanför amnestin. Tror jag fått svar på frågan nu.
Citera
2008-05-23, 00:03
Bannlyst
Citat:
Nej, de har arvda jaktvapen som tydligen innehas fullt lagligt enligt nagon undantagsregel som galler just arvegods. Jag vet inte om detta ar nagot kryphal, grazon eller vad det ar, men polisen har i vilket fall full vetskap om dem. Tyvarr har de kannt sig lockade att lamna in vapnen under amnestin, sa jag forsoker overtala dem att det inte ar nagon bradska alls och att det kan goras i stort sett nar som helst. Samtidigt jobbar jag givetvis pa operation overtalning for att fa dem att skicka vapnen gratis till mig.

Helt riktigt. Tyvarr tar en del allt de laser for sanning, och kan som du sager raka illa ut om de inte fatt korrekt information. Jag skulle bli mycket forvanad om nagon tog Orm Hakas inlagg pa allvar, men man vet ju aldrig.

OK, du vet att du sa det samma som jag sa? Och när denna lov om inget behov för registrering totalt har undvikit deg och alla andra förrut, därför att den är självklar och inte behäver skrivast ner, så fattar du kanske att det är just på samma sättet med alla dom andra vapnen jag talade om?

Om du nu säger något som hörs ut som f.eks. detta; "neeeej men fan jag menar fortfarande att du har fel men jag menar du hade rätt i den tilfällen men jag menar fortfarande att du har fel i ALT, och jag har aldrig sagt du har rätt i något alls, även om jag just sa det" så är du en jävla idiot, men det är så du verkar med din flip-flopping på ämnen. Först har jag fel i alt, så har jag rätt i en sak, så har jag fel i alt det andra men så har jag rätt i ennu en sak, så har jag fel i alt annat än den senaste saken du tänkte på, men då har du glömt bort den första saken jag hade rätt i enlikt dig, och du ignorerar fortfarande alla dom andra punktarna som jag talat om för deg, tills du så smånigom fattar lite mer och lite mer, men medge att du inte VET allt du pratar om, det kan du inte, och inte din kamerat hällre, han bulle-trynet där över dig.
Senast redigerad av Orm_Haka 2008-05-23 kl. 00:09.
Citera
2008-05-23, 00:14
Medlem
skalman1973s avatar
Tja huruvida amnestin fungerar eller ej så var det inga problem att bli av med farsans bråte ? Var bara att ringa och dom var så vänliga att dom kom och hämtade grejerna också ?
Citera
2008-05-23, 01:34
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm_Haka
OK, du vet att du sa det samma som jag sa? Och när denna lov om inget behov för registrering totalt har undvikit deg och alla andra förrut, därför att den är självklar och inte behäver skrivast ner, så fattar du kanske att det är just på samma sättet med alla dom andra vapnen jag talade om?

Om du nu säger något som hörs ut som f.eks. detta; "neeeej men fan jag menar fortfarande att du har fel men jag menar du hade rätt i den tilfällen men jag menar fortfarande att du har fel i ALT, och jag har aldrig sagt du har rätt i något alls, även om jag just sa det" så är du en jävla idiot, men det är så du verkar med din flip-flopping på ämnen. Först har jag fel i alt, så har jag rätt i en sak, så har jag fel i alt det andra men så har jag rätt i ennu en sak, så har jag fel i alt annat än den senaste saken du tänkte på, men då har du glömt bort den första saken jag hade rätt i enlikt dig, och du ignorerar fortfarande alla dom andra punktarna som jag talat om för deg, tills du så smånigom fattar lite mer och lite mer, men medge att du inte VET allt du pratar om, det kan du inte, och inte din kamerat hällre, han bulle-trynet där över dig.

Jag orkar inte argumentera med dig, eftersom du aldrig kan diskutera i en trevlig ton och heller aldrig kan komma med battre argument an "jag vet minsann vad jag talar om". Jag tror sakert att du har en del kunskap i omradet, men att leta efter den bland alla respektlosa kommentarer och raddorna av invektiv ar helt enkelt inte vart besvaret. Och du sjalv skulle givetvis ha mycket storre utbyte av detta forum om du lugnade ner dig.

Jag kan dock i korthet saga att proceduren mina slaktingar fick ga igenom for att fa behalla vapnen var inte helt olik den man far ga igenom for att skaffa licens, och att vapnen behovde registreras. Dvs det var definitivt inte bara att stalla in dem i garderoben som du later paskina.
Citera
2008-05-23, 03:04
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Jag orkar inte argumentera med dig, eftersom du aldrig kan diskutera i en trevlig ton och heller aldrig kan komma med battre argument an "jag vet minsann vad jag talar om". Jag tror sakert att du har en del kunskap i omradet, men att leta efter den bland alla respektlosa kommentarer och raddorna av invektiv ar helt enkelt inte vart besvaret. Och du sjalv skulle givetvis ha mycket storre utbyte av detta forum om du lugnade ner dig.

Jag kan dock i korthet saga att proceduren mina slaktingar fick ga igenom for att fa behalla vapnen var inte helt olik den man far ga igenom for att skaffa licens, och att vapnen behovde registreras. Dvs det var definitivt inte bara att stalla in dem i garderoben som du later paskina.

Jo gör det! Såg en bofors m39 40mm tillsalu från finland, den var dock pluggad, men köp den och plugga upp den och skjut lite på tomten. Det har aldrig varit ett licenspliktigt vapen (eftersom man inte kan få licens på det) och det är inte stulet så det är bara att köpa och panga iväg, Helt lagligt.
Farsan kanske var med i Waffen SS och har kvar lite gamla truppminor som han fick, dom är också lagliga, behåll dom och brassa av på nyår. Har du några slavar kvar? Behålldom, de var ju inte olagliga när du skaffa dom.

(Inget illa menat mot Ljungbackaerik som är en hyvens kille, vilket är mer än jag är redo att säga om Bandmask_Munnen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in