2008-05-22, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Hehe huvudet på spiken! Nu är det bara för de kristna här på forumet att meddela vilken kategori de vill vara med i. Fast glömde du inte katolikerna? Hur vill du beskriva dem? Ett gäng påverunkande reliker som syndar hela veckorna och renar sig i kyrkan varje söndag?

Det säger du va? Jag utgår ifrån att du är en ignorant person utan någon somhelst ineraktion med Katoliker. Finns det vettiga kristna? Många, väldigt många.
Citera
2008-05-22, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Croatia777
Det säger du va? Jag utgår ifrån att du är en ignorant person utan någon somhelst ineraktion med Katoliker. Finns det vettiga kristna? Många, väldigt många.

Du är helt fel ute. Känner flera katoliker ja t om en präst hehe. Dessutom så hjälpte jag bara Waldemar för att han glömt en stor kategori kristna. Finns det vettiga kristna? Ja alla icke dogmatiska och fanatiska. Tyvärr kan jag meddela dig att en av katolikerna jag känner är väldigt fanatisk i vissa frågor och nej det är inte prästen.
Citera
2008-05-22, 11:30
Medlem
Requiems avatar
Nej kristna borde spikas på ett kors tycker jag....
Citera
2008-05-22, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Hehe huvudet på spiken! Nu är det bara för de kristna här på forumet att meddela vilken kategori de vill vara med i. Fast glömde du inte katolikerna? Hur vill du beskriva dem? Ett gäng påverunkande reliker som syndar hela veckorna och renar sig i kyrkan varje söndag?
Katoliker ser jag som en mutering av typ tre, mindre hyckleri och mer andakt. En förtvinande dynasti, ungefär som romarriket (pedofili ingår!).
Citera
2008-05-22, 17:35
Medlem
-Zet-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waldemar Krabb
Det finns dels den sorten du beskriver; livets ord, jehovas gnällspikar och andra sekter.

Den andra typen är den urvattnade svenska kyrkan som tycker att kristendomens kärna är: Jesus var snäll och gillar akustisk gitarr och homosexualitet.

Den tredje typen är som en blandning av amerikanska evangelister och svenska kyrkan. De som läser de bekväma bibeldelarna och ignorerar övriga. Den här typen brukar att ha konservativa värderingar men inte kunna argumentera för dem. Gillar inte homosexuella men låtsas vara toleranta. Tenderar att åka på kristna ungdomsläger, vara ariska och be bordsbön.

Det finns de som kallar sig kristna som beter sig illa och hycklar i största allmänhet. Men att göra en sån här löjlig generalisering och sen tro att man lyckats omfatta de flesta kristna. Ja, då är man sannerligen korkad.
Citera
2008-05-22, 21:49
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stefildo
Har du någon gång mött någon kristen som du tycker verka vara vettig?
Jag har mer förtroende för vanliga människor som kanske inte bekänner sig till någon tro. Jag tycker svensk kristendom är full av Ulf Ekman typer, carolor och knutbystollar

Ja jag har mött ett flertal personer som har kallat sig kristna och varit vettiga...i övrigt.
Jag har känt en del pingstvänner och de som verkligen var troende var faktiskt rätt skumma och knepiga. De kändes otroligt falska på något vänster , skulle alltid vara så trevliga och smöriga. Typ man kunde berätta om något som egentligen inte var så jävla intressant och spännande och de var alltid tvungna att låtsas vara superintresserade ...äh svårt att förklara.
Citera
2008-05-22, 22:07
Medlem
SleepaZs avatar
Egentigen en ganska konstig tråd. Kristna är människor som alla andra, har problem som alla andra.

Jag är kristen men jag kan vara precis lika dumihuvvet som vem som helst. Att följa Jesus är en personlig inre process, det sker förbättringar i små steg i mitt liv.

Jah vill absolut inte falla in i någon mall, där man skall vara si eller så. Jag vill att jesus skall forma mig utan yttre påverkan. För visst finns det typiska pingstvänner, man ser dem på låångt håll. Varför skall man bli sådan? Att följa Jesus handlar ju enbart om det inre.
Det finns en fix idee att man måste bli sådan. Så fort man blir kristen då åker brillor på och man blr nykterist och iklär sig en töntig pingst utstyrsel.. Ne tack.

(måste poängera att jag själv är med i en pingstkyrka)
Citera
2008-05-22, 22:14
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Egentigen en ganska konstig tråd. Kristna är människor som alla andra, har problem som alla andra.

Jag är kristen men jag kan vara precis lika dumihuvvet som vem som helst. Att följa Jesus är en personlig inre process, det sker förbättringar i små steg i mitt liv.

Jag vill absolut inte falla in i någon mall, där man skall vara si eller så. Jag vill att jesus skall forma mig utan yttre påverkan. För visst finns det typiska pingstvänner, man ser dem på låångt håll. Varför skall man bli sådan? Att följa Jesus handlar ju enbart om det inre.
Det finns en fix idee att man måste bli sådan. Så fort man blir kristen då åker brillor på och man blr nykterist och iklär sig en töntig pingst utstyrsel.. Ne tack.

Berätta, berätta! Hur tycker du att dessa beter sig?
Inställsamt överdrivet leende och beteende???
Citera
2008-05-22, 22:26
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Berätta, berätta! Hur tycker du att dessa beter sig?
Inställsamt överdrivet leende och beteende???
Finns väl en liten snobbig småborglighet som genomsyrar vissa dela av pingströrelsen. Där mkt rika människor florerar och allt ska vara så jäkla klämkäckt med nya dyra bilar. Den perfekta famlijen liksom. Mycket yttre attribut.
Det blir en viss kontrast till Apostlagärningarna ibland där man gav allt man hade till fattiga osv.

Vet inte om detta bidrar till en falsk from yttre mask som kanske inte känns äkta riktigt. Kanske dessa människor du mött, man vill vara from och så "kristen" men falskheten lyser igenom.. Men vem vet, jag kanske är likadan själv, inte skall jag döma andra.

Lite tankar om min egna rörelse. Min pastor har predikan en del kring detta, så det finns en vetskap om detta även inom pingstkretsar..
Citera
2008-05-22, 22:35
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:

Med mitt högra öga skådar jag att vi här öppnar pandoras box på vid gavel .

Lite nyfiken, men är du infödd, eller har du av helt fri vilja valt att
bli frimicklare? Om så, vad gjorde att valet föll på pingstkyrkan, övervägde
du någon annan kyrka på vägen?

Shine On!

Greve Rutger MacLean
Citera
2008-05-22, 22:40
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger MacLean
Med mitt högra öga skådar jag att vi här öppnar pandoras box på vid gavel .

Lite nyfiken, men är du infödd, eller har du av helt fri vilja valt att
bli frimicklare? Om så, vad gjorde att valet föll på pingstkyrkan, övervägde
du någon annan kyrka på vägen?

Shine On!

Greve Rutger MacLean
Jag har själv valt att gå med, är inte infödd kristen. Varit kristen ca 1 år nu, ganska exakt

Egentligen så skulle jag kunna vara med i vilket samfund som helst. Spelar aboslut ingen roll, det är att träffa människor och prata om Gud som jag finner intressant.

Jag ville inte ens gå med i en kyrka alls i början. Räckte med Jesus liksom. Men sen fick jag höra en predikan med pastor på nätet, var nått som greppa tag mig i den predikan. Drog iväg ett mail till han, så fika vi. Han var störtskön människa. Valde att hänga på ett möte några veckor senare. Har även en kusin som är med där, hängde på han.. Lite kortfattat.
Citera
2008-05-22, 22:50
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Finns väl en liten snobbig småborglighet som genomsyrar vissa dela av pingströrelsen. Där mkt rika människor florerar och allt ska vara så jäkla klämkäckt med nya dyra bilar. Den perfekta famlijen liksom. Mycket yttre attribut.
Det blir en viss kontrast till Apostlagärningarna ibland där man gav allt man hade till fattiga osv.

Vet inte om detta bidrar till en falsk from yttre mask som kanske inte känns äkta riktigt. Kanske dessa människor du mött, man vill vara from och så "kristen" men falskheten lyser igenom.. Men vem vet, jag kanske är likadan själv, inte skall jag döma andra.

Lite tankar om min egna rörelse. Min pastor har predikan en del kring detta, så det finns en vetskap om detta även inom pingstkretsar..

Den gamla klassikern seventh heaven (med Jessica Biel och massa andra skådisar som jag av någon anledning inte kan namnet på) visar ju hur det egentligen är att vara kristen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in