• 1
  • 2
2008-05-21, 12:29
Medlem
sisususis avatar
Har en HP6715b med XPpro som tar minst 30 minuter och komma igång efter inloggning. När jag tittar i aktivitetshanteraren visar den att cpun står praktiskt taget still. 0-2 procent med tillfälliga hopp till12procent, Hårddisken jobbar inte heller annat än cpun hoppar upp till 12 procent. E#fter 30 min släpper det hela och datorn går igång. Grafiken är nästan helt låst under uppstarttiden.
Några tips?
Senast redigerad av sisususi 2008-05-21 kl. 12:32.
Citera
2008-05-21, 12:33
Medlem
Sizkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisususi
Har en HP6715b som tar minst 30 minuter och komma igång efter inloggning. När jag tittar i aktivitetshanteraren visar den att cpun står praktiskt taget still. 0-2 procent med tillfälliga hopp till12procent, Hårddisken jobbar inte heller annat än cpun hoppar upp till 12 procent. E#fter 30 min släpper det hela och datorn går igång. Grafiken är nästan helt låst under uppstarttiden.
Några tips?
Har det alltid varit så seg eller började det nyligt? Vad är det för operativsystem du använder?
Citera
2008-05-21, 12:39
Medlem
skgs avatar
Stäng av dator -> Insert valfri OS-skiva -> Boota från skiva -> Format C:\ -> Installera om

Mitt tips.
Citera
2008-05-21, 13:00
Citat:
Ursprungligen postat av skg
Stäng av dator -> Insert valfri OS-skiva -> Boota från skiva -> Format C:\ -> Installera om

Mitt tips.

agree
Citera
2008-05-21, 13:06
Medlem
sisususis avatar
Den har segat ned sig med tiden. Har installerat om det hela 2ggr, men är inte så pigg på och göra det igen då det tar ett par veckor. Använder spyware doctor och inoculateIT antivirus. Jag deletar allt som spyware doctor klassar som infekterat, kan detta bidra till problemen.
Citera
2008-05-21, 13:07
Medlem
mr. hobos avatar
Det låter som att hårddisken sjunger på sista versen möjligtvis?
Citera
2008-05-21, 13:10
Medlem
skgs avatar
Citat:
Den har segat ned sig med tiden. Har installerat om det hela 2ggr, men är inte så pigg på och göra det igen då det tar ett par veckor. Använder spyware doctor och inoculateIT antivirus. Jag deletar allt som spyware doctor klassar som infekterat, kan detta bidra till problemen.

Hur kan det ta ett par veckor att installera om Windows?
Citera
2008-05-21, 13:16
Medlem
sisususis avatar
Windows tar ingen tid, men sen ska resten dit.
Citera
2008-05-21, 13:16
Medlem
Han menar nog att installera alla övriga program och få tillbaka sin "miljö". Mitt råd är ändå att du formaterar om och sedan använder typ Acronis True Image när du väl är nöjd med din installation. Då hade du haft en cd skiva och kunna få "tillbaka" ett fräsht windows med alla önskade inställningar.

Att det tar så lång tid att boota upp dock tycker jag låter som drivrutinsproblem. Hur lång tid tar det att starta upp den i felsäkert läge? Går det snabbt? Isf, försök tänka op vad för drivrutiner/program/hårdvara du installerat precis när problemen börjat.
Citera
2008-05-21, 13:23
Medlem
sisususis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SyQuest
Han menar nog att installera alla övriga program och få tillbaka sin "miljö". Mitt råd är ändå att du formaterar om och sedan använder typ Acronis True Image när du väl är nöjd med din installation. Då hade du haft en cd skiva och kunna få "tillbaka" ett fräsht windows med alla önskade inställningar.

Att det tar så lång tid att boota upp dock tycker jag låter som drivrutinsproblem. Hur lång tid tar det att starta upp den i felsäkert läge? Går det snabbt? Isf, försök tänka op vad för drivrutiner/program/hårdvara du installerat precis när problemen börjat.

Problemet är att jag får inte till det när jag ominstallerar, har ingen osskiva utan det finns en recoverypartition i hd. Jag måste säga attt jag är lite misstänksam mot den då bland annat skärmupplösningen är fel från början. Vid ominstallation blir den 15tum men är 15.4.
Citera
2008-05-21, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SyQuest
Han menar nog att installera alla övriga program och få tillbaka sin "miljö".

En vanlig dator på 10-20gb tar väl max 1-2 timmar att installera och formatera, samt ordna allt exakt som det var förut.

Har man USB 2.0 går det ganska snabbt att föra över data.
Citera
2008-05-21, 13:47
Medlem
merlin2s avatar
Citat:

spyware doctor hade jag nog slängt ut och använt spybot search and destroy,
1000 ggr bättre
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här