2008-05-20, 18:34
Medlem
Tjenna,
Finns det något program eller hemsida där man kan avlägsna rösten från musikfiler som t.ex. Mp3, Waw m.m.? I princip göra om dem till kareokeverisioner.
Vart hittar jag denna hemsida eller program?
Tack på förhand
Citera
2008-05-20, 18:39
Medlem
kanulas avatar
Går inte vad jag vet. Musiken är färdigmixad på flera kanaler. Man skulle kunna filtrera bort rösten, men då försvinner stora delar av musiken också.
Citera
2008-05-20, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Går inte vad jag vet. Musiken är färdigmixad på flera kanaler. Man skulle kunna filtrera bort rösten, men då försvinner stora delar av musiken också.

Hur stor del? Skulle du kunna länka till något sådant program?
Jo jag vet att den är mixad, men man måste ju kunna få tag på nån typ av filformat som underlättar vid detta? Eller?
Citera
2008-05-20, 19:08
Medlem
kanulas avatar
Nej, kan inte länka till något tyvärr.

Du skulle förlora den mesta musiken på det. Lite bas kvar är väl troligast. Filformat? Det enda som finns är midi formatet som talar om för ljudkortet hur det ska spela. Det är alltså ljudkortet som skapar musiken, då kan man också redigera kanalerna. Men midi är beroende på vilka instrument just ditt ljudkort har, och låter inte speciellt verklighetsenligt.

Så nej, du måste spela in musiken själv för att få något vettigt.
Citera
2008-05-20, 19:20
Medlem
Det finns program som klarar av det där... och nej, jag vet inte vad dessa program heter...

Du kommer få ett otroligt dåligt resultat av alla dessa program då dom utgår från att sången ligger i intervallet 300-3000hz samt ligger i mitten av ljudbilden... dom kommer mao inte bara ta bort sången utan allt som råkar ha samma signal i både vänster och höger kanal samtidigt... vilket garanterat inte blir någon hit...

Lösningen på detta problem är ju att skapa ett program som inte analyserar ljuddatat utan som faktiskt känner igen hur en sångröst låter... men då är vi genast inne på avancerad AI helt plötsligt... och där är vi inte i dagsläget även fast vi har snabba datorer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in