2008-05-20, 17:18
Medlem
Jo, nu r det shr att jag i februari mnad kpte en iMac 24" och ser nu att de uppgraderat grafik-kortet p standard modellen.
1. Gr det att skicka in sin mac fr byte av grafikkort?
2. Om jag eventuellt skulle rka ha snder den macen jag har. Tcker garantin det med en ny version eller helt enkelt en identisk dator? (Jag har frlngd apple protection)

Sir Thanksalot fr alla svar!
Citera
2008-05-20, 17:35
Bannlyst
1. Frmodligen inte, t.ex om jag kper ett ATI HD 2900XT kan jag inte be om att f ATI HD 3870 nr den kommit ut.

2. Hur vet du ens att du kommer f en "ny version" ? Har du hrt om ngon annan som ftt det eller?

Testa juridikforat.
Citera
2008-05-20, 17:39
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amakakeryu
Jo, nu r det shr att jag i februari mnad kpte en iMac 24" och ser nu att de uppgraderat grafik-kortet p standard modellen.
1. Gr det att skicka in sin mac fr byte av grafikkort?

2. Nej.

Citat:
2. Om jag eventuellt skulle rka ha snder den macen jag har. Tcker garantin det med en ny version eller helt enkelt en identisk dator? (Jag har frlngd apple protection)

2. Rkar ha snder? Menar du
a) tappa den i golvet s nej, AppleCare Protection Plan r en garanti frlgning + support under 3 r. Inte en frskring.
b) e.g. lyckas frstra den p ett stt som inte ser ut som olyckhndelse, oaktsamhet, s nej dr med. D lagar Apple din dator och byter ut den del som r trasig, i detta fall moderkortet med samma moderkort som det skeppades med.

Det finns lite undantag, dr ett byte av hela datorn kan ske, men av ekonomiska skl s ska en produkt repareras i frsta hand.

Citat:
Sir Thanksalot fr alla svar!
Citera
2008-05-20, 17:59
Medlem
Meursaults avatar
Du kan frmodligen slja en spass ny dator till ett hyfsat andrahandsvrde och kpa den nya modellen. Det r t.o.m mjligt att mellanskillnaden inte blir mycket strre n vad det nya grafikkortet skulle kostat om du hade haft en uppgraderbar dator. Testa om du kan slja din dator fr ett par tusen mindre n vad en ny kostar bara.
Citera
2008-05-20, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Meursault
Du kan frmodligen slja en spass ny dator till ett hyfsat andrahandsvrde och kpa den nya modellen. Det r t.o.m mjligt att mellanskillnaden inte blir mycket strre n vad det nya grafikkortet skulle kostat om du hade haft en uppgraderbar dator. Testa om du kan slja din dator fr ett par tusen mindre n vad en ny kostar bara.

18.000kr kostar vl dom nya modellerna? Sljer han sin fr 13-14 kan han ju kpa det nya, men 4k fr ett sunket 8800GS 512mb r inte vrt det.
Citera
2008-05-20, 18:14
Medlem
Meursaults avatar
Folk r sjuka nr dom bjuder p auktioner p ntet. Dom bjuder nstan nda upp till nypris. Folk verkar nja sig med att tjna ngra procent p att kpa begagnat. Det r frmodligen ngot spelberoende eller ntt som gr att dom inte kan sluta bjuda p auktioner.

Men visst har du rtt. Det r inte vrt det. Det r, hur som haver, det enda sttet fr TS att tgrda problemet, s frgan r hur irriterad han r ver att ha missat uppgraderingen?
Citera
2008-05-20, 18:27
Bannlyst
ATI 2600 PRO hade rckt gott och vl fr mig, han frlorar ju 4k i vrde av sin dator plus att han mste betala 4k extra fr ett till.
Citera
2008-05-21, 18:55
Medlem
Grafikkortet i iMacen r modulrt och gr att byta. vet dock inte om Apple stdjer eller tillter detta.
Citera
2008-05-22, 10:53
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZitreXx
Grafikkortet i iMacen r modulrt och gr att byta. vet dock inte om Apple stdjer eller tillter detta.

Nopes, du gller inte garantin lngre.
Citera
2008-05-22, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Nopes, du gller inte garantin lngre.

Exakt, men du har ju enbart tillgng till kortet som reservdel och d automatiskt genom auktoriserad serviceverkstad som utfr arbetet. Men som sagt jag tror inte det r ngot som Apple stdjer iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in