2008-05-20, 11:47
Medlem
Ska ha en liten bjudning till helgen och tänkte därför bjuda på något jag åt för ett år sen ungefär. I botten var det ett runt litet kex med en diameter på kanske 3 cm, i mitten en 1 cm tjock gåsleverskiva och på toppen någon slags gelé eller chutney. Det avnjöts med ett glas champagne och var förbaskat gott! Nu vill jag bjuda mina vänner på detta, men är jäkligt osäker på vad jag ska köpa, hur mycket det kostar, var jag kan köpa det och hur det ska tillagas. Hjälp mig, tack.
Citera
2008-05-20, 12:23
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl_X
Ska ha en liten bjudning till helgen och tänkte därför bjuda på något jag åt för ett år sen ungefär. I botten var det ett runt litet kex med en diameter på kanske 3 cm, i mitten en 1 cm tjock gåsleverskiva och på toppen någon slags gelé eller chutney. Det avnjöts med ett glas champagne och var förbaskat gott! Nu vill jag bjuda mina vänner på detta, men är jäkligt osäker på vad jag ska köpa, hur mycket det kostar, var jag kan köpa det och hur det ska tillagas. Hjälp mig, tack.

Vet inte vad det är för kex du talar om men det hela är mycket enkelt.

Som bröd finns det en del att välja på. Själv gillar jag knäckebröd av bättre kvalitet men lite skivad, ungsrostad baguette är ju inte helt fel det heller. Många gillar smörstekta formbröd som bas men jag tycker att helhetsintrycket bli lite väl fettigt. Ett lager smör skall dock på i alla fall.

Levern köper du på konserv, kvalitet "bloc". Brukar väl gå på runt en hundring för en liten burk. Det är ren gåslever. Finns kvaliteter under bloc men det är inget jag tipsar om. Vill du spara pengar ska du i stället köpa gås/anklevermousse av bättre kvalitet.

Så.. Bryt knäckebrödet i mindre bitar, bre på lite smör och lägg över en skiva lever. Toppa med fikonmarmelad.
Citera
2008-05-20, 13:38
Medlem
Gåslevern på konserv, är den redo att ätas direkt eller finns det gåslever på konserv som måste tillagas? Undrar mest så man inte köper fel och står där som ett fån. För smakens skull; fungerar det om snittarna står i kylen helt färdiga några timmar innan servering? Antar att gåslevern smakar bäst rumstempererad.
Citera
2008-05-20, 15:44
Medlem
dePauls avatar
Den rätten du tänker på i ditt första inlägg är baserad på ett lager av krossade och smörblandade grahamskex. Det funkar mycket väl tack vare den något sötaktiga brytningen tillsammans med en topping av gelé gjord på svarta eller röda vinbär.

Gåslever på burk är färdiglagad. Bara att äta. Placera i kylen men tag ur ca 25 miniuter innan förtäring.

~Paul~
Citera
2008-05-20, 16:05
Medlem
Riddarens avatar
Köp som sagt “bloc”. Ofta har den marinerats i Champagne och/eller i konjak och har en liten bit tryffel i sig. Den tryffeln smakar oftast inget och brukar ha en jävligt trist konsistens. Lyft därför ur och hacka ner den till garnering eller släng den. Vissa gåsleverkonserver kräver en speciell nyckel. Har du ingen sådan kan du t.ex. använda en tunn stekpincett. Öppna den inte med konservöppnare för då kommer du bli tvungen att gröpa ur levern.
Citera
2008-05-20, 16:47
Medlem
Seamus Costellos avatar
Finns inget som triggar oss som gåslever, så jag kommer väl med ett ödmjukt tips jag med. skölj kniven i kallt vatten så får du snygga skivor som inte fastnar på knivbladet.
Citera
2008-05-20, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den rätten du tänker på i ditt första inlägg är baserad på ett lager av krossade och smörblandade grahamskex. Det funkar mycket väl tack vare den något sötaktiga brytningen tillsammans med en topping av gelé gjord på svarta eller röda vinbär.

Gåslever på burk är färdiglagad. Bara att äta. Placera i kylen men tag ur ca 25 miniuter innan förtäring.

~Paul~
Nej, så var det inte. Gåslevern låg på ett litet kex och toppades med en gelé. Inget annat. Vilket kex skulle kunna passa om man vill köra det helt utan någon smörblandning?
Citera
2008-05-20, 19:26
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl_X
Nej, så var det inte. Gåslevern låg på ett litet kex och toppades med en gelé. Inget annat. Vilket kex skulle kunna passa om man vill köra det helt utan någon smörblandning?

Gelén kan ha varit björnbärsgelé, en riktig höjdare. Har även ätit sauternegelé nån gång.

Vilket kex vet jag inte, personligen gillar jag en bit brioche och nån chutney (päron, fikon).
Citera
2008-05-20, 19:49
Medlem
Afonsos avatar
En liten sidofråga: Produceras den gåslever som säljs idag på ett schysst sätt? Eller är det en omöjlighet?
Citera
2010-01-29, 17:42
Medlem
Snövits avatar
Jag har lite gålever eller om det är anklevermousse med truffel och undrar vad jag bör göra med den? Den heter Mousse de canard au jus de truffle.

Ska man bara smacka på den på lite bröd eller finns andra förslag?
Citera
2010-01-30, 13:05
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag har lite gålever eller om det är anklevermousse med truffel och undrar vad jag bör göra med den? Den heter Mousse de canard au jus de truffle.

Ska man bara smacka på den på lite bröd eller finns andra förslag?

Ja, varför inte. Tycker själv att det blir gott med brioche, gärna rostad eller grillad. Vill du ha något sött som smakbrytare är det inte fel att ha med även något sådant.

Annars kan du som sagt göra någon typ av kanape. Blev bjuden på en variant toppad med sauternesgele, och det var riktigt gott.

Ett tredje alternativ är att använda den i en lagad maträtt. Fungerar fint i olika färserade kycklingrätter.
Citera
2010-01-30, 14:00
Medlem
My©s avatar
Med risk för att bli lynchad och utpekad som nån jävla djurrättsaktivist så måste jag erkänna att "äkta" fois gras är en av få saker jag vägrar äta. Fåglarna tvångsmatas och utvecklar en onormalt stor lever endast för att skördas för att ge oss något som ska betecknas som en delikatess. Jag har inga större problem med djuhållning i allmänhet och äter det mesta men här går min gräns.

Att fåglar ska få slangar nerstoppade i halsen och itvingade mat är helt enkelt inte normalt.

Ett inslag på F Word visar en glimt av hur det egentligen ser ut: http://www.youtube.com/watch?v=FRBfATTeD7U

Men detta är naturligtvis helt personligt! Jag håller det inte emot andra som vill äta. Jag skulle gärna vilja testa den mer etiska spanska gåslever i videon vid tillfälle - den ser jag inga problem att smaka.

Ledsen om jag förstört stämningen i tråden men sättet gåslever framställs är kanske inte helt känt? Det borde det vara - endast konsumenter kan få producenter att ändra sig genom att förändra sina köpvanor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in