Citat:

Ursprungligen postat av Carl_X

Ska ha en liten bjudning till helgen och tänkte därför bjuda på något jag åt för ett år sen ungefär. I botten var det ett runt litet kex med en diameter på kanske 3 cm, i mitten en 1 cm tjock gåsleverskiva och på toppen någon slags gelé eller chutney. Det avnjöts med ett glas champagne och var förbaskat gott! Nu vill jag bjuda mina vänner på detta, men är jäkligt osäker på vad jag ska köpa, hur mycket det kostar, var jag kan köpa det och hur det ska tillagas. Hjälp mig, tack.

Vet inte vad det är för kex du talar om men det hela är mycket enkelt. 
Som bröd finns det en del att välja på. Själv gillar jag knäckebröd av bättre kvalitet men lite skivad, ungsrostad baguette är ju inte helt fel det heller. Många gillar smörstekta formbröd som bas men jag tycker att helhetsintrycket bli lite väl fettigt. Ett lager smör skall dock på i alla fall.
Levern köper du på konserv, kvalitet "bloc". Brukar väl gå på runt en hundring för en liten burk. Det är ren gåslever. Finns kvaliteter under bloc men det är inget jag tipsar om. Vill du spara pengar ska du i stället köpa gås/anklevermousse av bättre kvalitet.     
Så.. Bryt knäckebrödet i mindre bitar, bre på lite smör och lägg över en skiva lever. Toppa med fikonmarmelad.